Sebastian Buch klart til start med sin lynraske Yamaha R6. Foto: Privat
Sebastian Buch klart til start med sin lynraske Yamaha R6. Foto: PrivatVis mer

Nordmann kjørte verdens dødeligste løp

Siden Isle of Man TTs begynnelse i 1907 har gjennomsnittlig mer enn to personer måttet bøte med livet hver gang det blir arrangert. Nordmannen Sebastian Buch lot seg likevel ikke skremme og stilte til start i 2010. Det holdt nesten på å gå skikkelig galt...

Hva er den farligste, råeste og villeste formen for racing du kan være med på her på planeten Jorden? Du tenker kanskje Paris-Dakar eller Indycar-løp i USA? Selv om ingen av alternativene kan anses som lysende eksempler på god HMS, er det bare barnemat i forhold til racing-verdenens største manndomsprøve: Isle of Man Tourist Trophy.

- Det er et fullstendig sinnssykt løp, forteller 25-åringen Sebastian Buch fra Nordstrand i Oslo.
Jeg har drevet med motorsykkelracing i flere år. Det begynte etter å ha kommet litt i klammeri med loven på grunn av fart på veien, forteller han.

Buch oppdaget Isle of Man Tourist Trophy på nettet, der videosnutter fra det hasardiøse motorsykkelløpet begynte å komme til overflaten for noen år siden.

Over 250 dødsfall
Isle of Man, en liten øy i Irskesjøen inneklemt mellom Storbritannia og Irland, har tiltrukket motorsykkelfans siden det første Tourist Trophy-løpet i 1907.

Etter andre verdenskrig har det vært racing-dødsfall på Isle of Man hvert eneste år, unntatt 1982 og 2001. Sistnevnte år ble hele løpet avlyst på grunn av utbruddet av munn- og klovsyke i Storbritannia. Myndighetene avgjorde at det ville være stor risiko for at sykdommen ville spre seg til øya hvis 40 000 tilskuere strømmet til fra fastlandet, og vedtok derfor å kansellere hele sesongen. Derfor er 1982-løpet det eneste som har blitt avholdt uten dødsfall siden andre verdenskrig...

Selv om hastighetene ligger godt over 250 km/t, finnes det ingen avkjøringssoner rundt løypa. Kræsjer du, er du totalt overlatt til elementene. Vis mer

Nestenulykke i 150 km/t
- Jeg deltok i 2010. Dette året døde to sjåfører under hovedløpet. Jeg slapp unna med skrekken, selv om det var nære på ved et tidspunkt, forklarer Sebastian.
- Banen hadde jeg lært på PlayStation, jeg hadde aldri kjørt strekningen før i mitt liv. Derfor gikk alt på minnet fra videospillet. En totalt surrealistisk opplevelse..! Ting gikk ganske bra helt til sykkelen driftet litt for langt ut av en sving i rundt 150 km/t. Jeg måtte sette venstrebeinet 90 grader ut og var nesten av sykkelen ved et øyeblikk.

- Fothvileren skar opp en rekke høyballer som sto langs veien. Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva som skjedde etter dette, alt gikk så fort. Men det gikk jo heldigvis bra, sier en lattermild Buch.

- Hvor fort kjørte du på det forteste?
- Sykkelen ble målt i en såkalt "speed trap" i 265 km/t, men jeg kjørte fortere enn dette på et tidspunkt. Sannsynligvis litt i overkant av 270 km/t...

Her kan en tydelig se hvordan plasten rundt høyballene har blitt snittet opp av motorsykkelens fothviler. Foto: Privat Vis mer

Det er slett ikke uvanlig å få hjulløft både foran og bak over bakketoppene. Trikset er å holde sykkelen i sjakk ved landing. Vis mer

Her kan en tydelig se hvordan plasten rundt høyballene har blitt snittet opp av motorsykkelens fothviler. Foto: Privat
Sebastian Buch klart til start med sin lynraske Yamaha R6. Foto: Privat
Selv om hastighetene ligger godt over 250 km/t, finnes det ingen avkjøringssoner rundt løypa. Kræsjer du, er du totalt overlatt til elementene.
Det er slett ikke uvanlig å få hjulløft både foran og bak over bakketoppene. Trikset er å holde sykkelen i sjakk ved landing.