Tony Camara bygget drømmebilen sin for et par år siden. Nå er Gruppe A-kopien med V8 til salgs. Foto: Camilla S. Tofterå
Tony Camara bygget drømmebilen sin for et par år siden. Nå er Gruppe A-kopien med V8 til salgs. Foto: Camilla S. TofteråVis mer

Nå selges Norges artigste Volvo 240

Tony Camara fra Tønsberg hadde dilla på både Volvo og Chevrolet. Hans løsning ble Volvo med Gruppe-A look med Chevy motor. Nå er den til salgs.

Tony Camara fra Tønsberg hadde dilla på både Volvo og Chevrolet. Hans løsning ble Volvo med Gruppe-A look og Chevy motor. Nå er godbilen til salgs.
Bilen på bildene er mer enn inspirert fra de siste gruppe A bilene Volvo kjørte i 1986.
- Jeg leste alt jeg kom over av litteratur om Volvos korte eventyr i racing. Jeg har blant annet en 500 siders bok som inneholder all historie. Bilene ble ledd ut i begynnelsen, men kjørte fra alt en periode. De var til og med de første med justerbar camber både foran og bak i Gruppe A sirkuset.

HOT vare
Tony er fortsatt en Chevy-mann, så hva er vel bedre enn å slå sammen det beste av to verdener? V8 fra USA kombinert med europeiske kjøreegenskaper.
- Da jeg så denne bilen til salgs, kjøpte jeg den med en gang. Den var blå, hadde en godkjent V8 under panseret, T-rød styling og USA-front. Jobben var bra utført og kul hvis du liker harry biler.
Det interessante var godkjenningen til V8. Tidligere ga Volvo ut godkjenningspapirer til 240 med Chevrolet 350 smallblock opp til 220 hk, men papirene ble trukket tilbake for noen år siden. Det gjør bilen spesiell i dag.
Bilen ser rimelig standard ut, men Tony har gjort om alt, og ingenting er tilfeldig. I Volvo-miljøet er nemlig 242 fra 1981 til 1985 heitest vare. Den har to dører, ”flat nose” panseret og de store støtfangerne.

Motoren ble kjøpt splitter ny fra Edelbrock i USA og gir deg et stort smil om munnen. Foto: Camilla S. Tofterå Vis mer

Riktig dekor
Bilen er egentlig fra generasjonen før, men forrige eier hadde allerede ødelagt den med USA-grill og styling. Alt forsvant av og bilen ble lakkert i Volvos California White, som Gruppe A bilene. Tony la masse tid i research for å gjøre den utseendemessig riktig. Det gikk faktisk så langt at han fikk avtale med Volvo og reiste til Gøteborg for å måle opp eksakte mål av dekoren og få riktige fargekoder av folien.
- Det sto en vakt og fulgte med meg hele tiden. De var redd for at jeg skulle ødelegge noe på utstillingsbilen.
fanatikerne legger merke til at Volvoen ikke har magnesiumsfelgene med senterbolt, men Tony kan bla opp i Volvo-bibelen og peke på flere gruppe A biler som kjørte med femboltede felger.
- Jeg hadde mulighet til å kjøpe Gruppe A nav, men jeg fant ut at jeg ikke ville. Utvalget av felger blir lite og det er både vanskelig og dyrt å få tak i nye om jeg ødelegger en. Men jeg har planer om å få laget like BBS-kopier.
Små detaljer som bakvingen er også helt riktig bygget. På originalbilene er det små mellomstykker for å justere spoilerens vinkel. De ble møysommelig målt opp før han fikk en kompis til lage eksakte kopier.

Dekoren, fargevalg og spoiler er tro kopi av Gruppe A bilene som gikk i racing. Han reiste til og med til Volvos museum for å ta eksakte mål. Foto: Camilla S. Tofterå Vis mer

Stoffseter
- Jeg er en Old scool Nigger og liker at det ser riktig ut. Jeg skal nok putte inn et Gruppe A bur, men jeg fikk hjelp til å trekke om originalsetene. Det er som å sitte i en ny bil, så jeg synes det er for dumt å bytte de ut mot moderne racingstoler. Den er nesten kulere nå.
Eskeny motor
Under panseret finner du en V8 Edelbrock 383 Ltd motor Signert av Edelbrock jr. Den er kun produsert i 250 eksemplarer. Jeg kjøpte motoren kliss ny og den kom i kasse. Tony har koblet motoren til en TCI Super Streetfighter automatkasse med Stallspeed klar til å ta imot 600 hk. Girkassa er brutal og bygget for street- og dragracing og krever mellomgass for å slippe de verste rykkene når han girer.
- Den er skikkelig sterk helt fra tomgang og oppover. Har testet dragracing med en kompis med en sprek Subaru STI. Jeg kjørte greit fra han… med hjulspinn hele tiden.
Nå selges drømmebilen
Nå har Tony hatt drømmebilen i drøyt to år og jager nye drømmer.
- Jeg er også en Chevy-mann og siden jeg er litt mørkere i huden nordmenn flest, hadde vært lættis med en -64 Chevy Impala to-dørs hardtop med hydraulisk fjæring og Knock of felger. Sånn som alle rapperne har i videoene sine. Jeg har vært i kontakt med biltilsynet om det. De mener det skal la seg gjøre å få godkjent bilen, dersom jeg kjøper en ferdig godkjent fra Sverige. Jeg har råd til det dersom jeg selger Nordicaen.

Originalsetene var så flotte at det ville være synd og skam å bytte de ut mot harde sportsseter. Foto: Camilla S. Tofterå Vis mer


Tidsriktige målere kler helhetsinntrykket. Foto: Camilla S. Tofterå Vis mer

Nordica Designet
Det fire blåfargene i stripa representerer forskjellige dybder av vann i havet, det hvite snø og det svarte ved kanalene, asfalten på en racerbane. Stripenes utforming representerer fart. John Amundsen sto for designet. Originalt var bilen lakkert i Volvos originale hvitfarge og den var rigget med BBS Magnesiumsfelger med senterbolt.