Mindre men bedre

Oslo Motorshow er en hall mindre i år, men kvaliteten på utstillerne er til gjengjeld i toppklasse.

Oslo Motorshow er blitt en tradisjon. Messen samler alle motorinteresser fra Amcar, veteran, originalt, ombygget, gatebiler, showqueens, og ikke minst, men derimot størst - lastebiler. Arrangementet er et Skandinavisk samarbeid, så det kommer custombiler fra hele Norden. Våre naboland, særlig Sverige har lange custom-tradisjoner, og har tidligere år vært dominerende. I år så vi lang flere norske flotte bygg. Det lover godt for fremtidige bilmesser her hjemme. Sjekk ut noen av godbitene.

Tor Olav Moen og Christer Halvorsen viste aggressiv drifting på den svært trange banen på baksiden av messehallen. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Holm Jacob Matheson er legendarisk bak rattet på sin klassiske Ford Escort. Bilen kom ny til Norge i 1971 og var Fords pressebil før den ble bygget om til Norges mest suksessfulle løpsbil. Hele 117 seiere og 227 pallplasseringer har denne bilen kjørt inn siden. Hvorfor ser du på Oslo Motorshow. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Rune Danneborg viser hvordan moderne redskap fungerer. Hans WRC Ford Fiesta S2000 drar på alle fire og er lynrask selv på den trange banen. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Benny Åkerlind fra Sverige har turbomatet en Harley 1200 motor og puttet den inn i en ramme fra 1936 Forgaffelen er fra en 1926 Indian. Olje- og bensintank fra en Husquarna. Et perfekt resultat for de som elsker turbolyd. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Indian var motorsykkelens Rolls Royce på 20-tallet. I år er de gjenoppstått under Polaris og hadde stor stand på Oslo Motorshow med flere modeller. Håper vi får se noen på veiene her hjemme. Vis mer

Pål Reenskaug fra Oslo har bygget denne Gulf-inspirerte chopperen, basert på en Harley- Davidson FXR 621 fra 1988. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Det er ikke første gang Magnus Jinstrand har vist en fet tolkning på De Tomaso Pantera. Forrige gang var denne oransj og sort og vist i GATEBIL Magazine. Nå fremstår den som ekstremt moderne i denne herlige fargekombinasjonen, og viser at Panteraens snart 50 år gamle linjer fortsatt holder koken. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Bilen heter Racerod 33 og viser at det er mye artigere å bygge bil i Sverige. Den har linjer fra 30-tallet men topp moderne kompressormatet 5,4-liters Ford Racemotor, moderne hjuloppheng og understell og godt med veigrep. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Det amerikanske Lowrider-fenomenet er godt dokumentert med to 60-talls Impalaer. En stasjonsvogn og denne lekre coupéen danser elegant med hjelp av hydraulikk. Foto: Rune Nesheim Vis mer

NTCC hadde en enorm stand, fylt til randen av feite klassikere og nye racerbiler fra Thundercar-serien. Her hylles Ford GT40. Bilene ble presentert i 1965, og fikk gjennombrudd året etter, da de vant 24-timersløpet på LeMans i Frankrike. Det samme skjedde i tre neste årene. I 1966 vant GT40 med en gjennomsnittshastighet på 218 km/t. 40 år senere, i 2006, vant Audi med sin R10 Tdi på en litt kotere strekning med en gjennomsnittshastighet på 215,4 km/t. Det sier litt om GT40. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Ford bygde 37 Shelby GT350 R i 1966. Det er totalt strippede Mustanger. Til og med siderutene ble fjernet. Understellet ble bygget om og motorene trimmet fra 271 hester til nærmere 350. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Vingebilen ble knøttliten ved siden av Ford F-150 SVT Raptor. Pick-upen har en 6,2 liters bensinmotor på 411 hester og koster 1,6 mill om du ønsker bakseter. Dette er forøvrig den eneste bilen i verden der nybilgarantien også gjelder hopping, i følge Røhne Selmer. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Michael Schmidt har gjort skamsenket en drit strøken Audi 60 fra 1969. Helt innafor, spør du meg. Klassikeren er skodd med 8,5x17 OZ Futura. Foto: Rune Nesheim Vis mer

E28 er blitt hot vare de siste årene, både som utstillingsbiler og som her, en potent drifter. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Deilig å se noe annet enn dårlige glassfiberskall av amerikanske biler oppå rørramme-dragsterne. Her en Volvo P1800 med høy finish og en nedstroket B230 16v turbomotor. Nytt volum er snaue to liter. Med Metanol som drivstoff og 3,5 bar i trykk, yter den lille motoren 850 hk. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Styling var det mye av. Denne BMW-Coupéen er blitt offer for ørkenkrig. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Teng Tools slår skikkelig på stortromma i år. Med de sjeldne superbilene Ferrari Enzo, Bugatti EB110 og Ferrari 288 GTO, har de trolig standen med mest verdier stående. Vis mer

Blir en Mazda MX-5 stort mer rampete enn dette? Her i full US-Marines uniform. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Fredrik Halvorsen har flere fete Escorter bak seg. I høst ble han ferdig med denne Zakspeed-kopien. Den er faktisk godkjent med skilter. Reportasje i GATEBIL kommer. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Mazhar Iqbal er godt kjent i GATEBIL-miljøet. Her er hans siste bygg, en turbomatet BMW M5. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Nivået på årets utstillingsbiler er ekstremt høyt i år. Deter mer enn nok å se på om man vil slå i hjel en dag i bensinåndens navn. Foto: Rune Nesheim Vis mer

GATEBIL hadde samlet en rekke representative biler for fenomenet GATEBIL. Alt fra utstillingsbiler, til Time-atackere og driftere. Mye å hvile øynene på. Foto: Rune Nesheim Vis mer

På Sema i fjor var det Rocket Bunny-feber. Hva er det? Jo en kreativ japaner ved navn Kei Miura har i lengre tid laget stylingkit til flere japanske biler. Han fikk full klaff med dette kitet til Toyota GT-86. Fredric Aasbø var en av de aller første som satte det på sin driftingbil. Erik Guldbrandsen fra Drammen er definitivt den første nordmann som har satt det på sin gateregistrerte bil. Råtøfft. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Det finnes ikke den bil du ikke kan bruke i racing. Foto: Rune Nesheim Vis mer

BMW-klubben E30 Meet hadde perfekt reklameplakat i Torbjørn Renshusløkkens oppsiktsvekkende baneriggede E30. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Så forbannet enkelt kan du få et hakeslepp av en bil. Tore Øymoen har skamsenket sin TT, puttet på bremser fra Lamborghini og satt på store røde hjul. Selvfølgelig er det full S-linepakke på bilen. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Daniel Johansen og Dama Kristine Bruun ved hans luftfjærede Audi A5. Han kan bekrefte at det ikke er mulig å få på større hjul uten å modifisere. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Sjekk denne Bobla. Med unntak av nyere dekk, er denne bien 100 prosent original, slik den ble levert fra Wolfsburg i Tyskland. Bilen er fra 1961 og har sjeldent originalutstyr som radio, girlås, tankmåler, ekstralykter og det ettertraktede Wolfsburg-emblemet på rattet og på panseret. Erik Smiden arvet bilen fra sin bestefar som kjøpte bilen på 70-tallet av en kollega på Møller. Bilen var også da strøken, og er stort sett bare bevart i samme stand. Den har faktisk den dag i dag bare 60 000 km på telleren. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Har du ikke råd til ekte vare, kan du kjøpe modellbiler i stedet. Denne konseptmodellen av Ford Edsel Model 40 er bygget i kun 999 av American Dram Car Collection. Det finnes to stk. i Norge og den kan bli din for 2500 kroner. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Mange synes lastebilene er de mest imponerende byggene. De er svære, ekstremt forseggjorte, har enorme motivlakkeringer og er med svært få unntak i daglig drift, som denne asfaltbilen med tilhenger. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Detaljer. Rattstamme på en 1912 Rolls Rlyce. De hadde andre ting enn kjørecomputer å bekymre seg over på den tiden. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Norskbygget BMW 328 Spesial. Bilen ble bygget i 1954. Utgangspunktet var en 1937 modell 328. Bilen ble brukt på grus- og isløp, og sto ferdig restaurert uka før messen. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Norsk Mustangklubb hadde ikke bare blanke biler på standen. Sjekk denne bøllete fastbacken. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Porsche 959 var et teknologisk hakeslepp da den ble presentert. Den hadde teknologi som ble toneangivende for senere 911-modeller. Den har en 2,8 liter med twinturbo på 450 hk og avansert firehjulstrekk. Den ble kun produsert i 292 eksemplarer og er verd sin vekt i gull. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Ser du noe spesielt her? Sjekk den spesielle bakvingen. Dette er en replica av en bil Porsche kjørte cup med i USA, og ble kalt Iroc RSR. Vis mer

Monsteret heter II Drago Ruggente som betyr «Den brølende dragen» på italiensk. Under panseret buldrer en V12-motor fra et Caproni bombefly fra 1940. Glenn Billqvist er monsterets «Doktor Frankenstein» og han hadde en drøm om å bygge en høyhastighetsracerbil med 30-tallsfølelse. Veteranbilinteresserte nostalgikere og teknikkinteresserte bilentusiaster kommer garantert til å sverme rundt den høyhastighetslookeren full av detaljer. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Detaljene er viktige. 50-tallet har mye å by på der. Vis mer

Denne Buicken med tilhørende Vogn og tilbehør er manges favoritt. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Svein Fossheims Plymouth -36, er bygget av karosseritryllekunstner Frode Meek og sønnene Tommy og Fredrik. Begge sønnene har vunnet verdensmesterskap i lakkering. Vis mer

Denne sære Roadsteren var ment som Chevrolets motsvar til Fords suksess med Caroll Shelby og hans Cobramodeller. Prosjektet ble stoppet etter at fem biler var bygget. Bilene hadde en 377 cid V8 i aluminium med 4 Webere og motorene leverte over 500 hk. Vekten var over 400 kilo lavere enn standardbilen, derav kallenanet "The Lighweight. Alle fem biler som ble bygget eksisterer i dag. Foto: Rune Nesheim Vis mer