Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mercedes-Benz E-Klasse E55 AMG (1999)

Med en diger V8 under panseret prydet av tre magiske bokstaver i bilsammenheng, er det ingen tvil om at E 55 AMG er noe helt spesielt...

Mercedes er ikke dårligere enn sin landsmann BMW enn at også de har egen ”versting-serie” blant egne biler. Deres varianter heter AMG og ble stiftet så tidlig som i 1967 av to tidligere ingeniører hos fabrikanten. De moret seg med å lage racingbiler ut av standardbilene. På si tjente de også gode penger ved å sprite opp de som ikke syntes det var nok guffe i sin 190 E, 500 SEC eller 300 E. Men tuningselskapet ble først offisielt en del av Mercedes i 1990. Første ”ekte” AMG er derfor C36 AMG fra 1993.

LES OGSÅ:

Seks år senere kjøpte Mercedes 51 prosent av selskapet og fra 2005 har det 100 prosent vært en del av Mercedes. E-klassen er intet unntak, selv om den altså har kort offisiell historie bak seg. Vår bil, med internkoden W210, kom først med AMG-betegnelsen i 1996. Den hadde fire ulike motorer opp igjennom levetiden fram til 2002, da E-klasse-etterfølgeren W211 sto klar. E55 AMG med 5,4-liters V8-motor som yter 354 hester ble produsert i 12 000 eksemplarer, og en av dem er vi så heldige å ratte i dag. De ekstra årvåkne leserne vil notere seg at det står 4Matic bak. Det er ikke en skrivefeil. Ifølge selger ble det produsert mindre enn 15 slike biler på bestilling, hvilket gjør den til en av de mer sjeldne Mercedeser.

Foto: Autofil Vis mer

0–100 klarer stasjonsvogna på 6,2 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Dreiemomentet er heftig med 530 Nm som inntreffer ved 3000 omdreininger. Lyden er umiskjennelig maskulin, men den er betydelig mer dempet enn hva dagens AMG byr på. Kjøreegenskapene er naturligvis skarpere enn ordinær E-klasse, selv om de ikke er i nærheten av hovedrival M5s sportsligere karakter. Kan det være at Mercedes fortsatt jobbet for å finne identiteten til AMG på dette tidspunktet? Erstatteren fikk kompressor påmontert V8’eren, noe som fikk den til å yte hele 476 hester.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
To ting hersker inne i denne bilen og det er skinn og treverk. Plassforholdene er det som kan kalles overdådig, men i forsetene kunne vi gjerne ønsket oss mer sportslige stoler selv om disse kan justeres opp og ned i mente. Materialkvaliteten er også her av beste type, selv om ikke trepanelene er min favoritt. E-klassen er, tross et delvis frynsete rykte i bruktmarkedet, temmelig godt sammenskrudd.

Det er uansett imponerende å se hvor lite slitasje dette interiøret bærer preg av etter alle disse år. Utstyrsnivået i AMG’en er høyt med nivåregulering, xenon, navigasjon, parksensor og regnsensor med mer på utstyrslista. Plassen er som nevnt god og bagasjerommet tar imot fra 600- til 1975 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Når tyskerne virkelig skal ha seg en autobahn-rakett, står gjerne en AMG høyt på lista. E55 AMG har et diskret ytre så ingen andre enn de innvidde fatter mistanke. Samtidig er kreftene nok til å kveste de fleste som prøver seg. At bilen kun er å få med automatgir, gir rett indikasjon om at komfort står sterkere enn sport. Det går som uvær rett frem, selv om ikke lydbildet matcher ytelsene, og det føles naturlig å ta det litt roligere i svingene.

Firehjulstrekket på vår testbil sikrer imidlertid optimalt feste til enhver tid. Nybilprisen på vår bil er ikke å oppdrive ettersom den er så sjelden. Men med bakhjulstrekk begynte den på 1 499 400 kroner. Indeksregulert betyr det nesten 1,9 millioner kroner i dag! Finner du en bil med god historie bak seg, får du her anledning til veldig mye krefter og stor underholdningsfaktor.

Testresultat

Mercedes-Benz E 55 AMG

Komfortabel Autobahn-rakett

Ikke det sportsligste alternativet

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil