Forfra er det lett å se det karakteristiske takscoopet som også forgjengeren McLaren F1 hadde. Foto: Lehmann Photo Syndication
Forfra er det lett å se det karakteristiske takscoopet som også forgjengeren McLaren F1 hadde. Foto: Lehmann Photo SyndicationVis mer

McLaren P1 på veien: Dette blir verdens råeste superbil

Det har gått 20 år siden McLaren F1 viste bilbransjen hvor skapet skal stå. Nå skal endelig stafettpinnen videreføres...

Utallige legestudier har vist at livskvaliteten blir bedre med superbiler. I alle fall mener vi autofile sjeler at en god superbil-opplevelse forlenger livet, og det er jo nesten det samme.

Da vi fikk se konseptversjonen av McLaren P1 på Paris-messen tidligere i år, ble vi svært nysgjerrige. Men informasjon rundt bilen er ikke-eksisterende. Ryktene er derimot mange. Uavhengige kilder hevder at den vil utstyres med samme motor som McLaren MP4-12C, men med et KERS-system (Kinetic Energy Recovery System) i tillegg. Effekten er oppgitt til å bli over 950 hk, og den teoretiske toppfarten skal være 384 km/t. Mer enn nok til å kjempe med de store gutta, med andre ord...

Designet på konseptbilen er typisk McLaren. Mange hadde kanskje håpet på noe enda mer spektakulært, men grunnlegger Ron Dennis vil aldri bytte aerodynamikk og effektivitet mot utseende og design. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Konseptbilens utseende var et hett diskusjonstema i redaksjonen, der de fleste var enige om at den egentlig så litt tam ut til å være superbilen over alle superbiler. Men spionbildene du ser her, gir derimot mersmak. Det er interessant å se hvor lite som har endret seg siden McLaren F1. Det sier jo litt om hvor komplett forgjengeren faktisk var, allerede for 20 år siden. Det er i alle fall mange likhetstrekk ved nye P1: Det karakteristiske takscoopet, glassluken over motorrommet med splitt på midten (riktignok ikke hele veien ned på den nye bilen), samt den distinkte hoftelinjen.

I utgangspunktet var bilen ment for lansering i 2013, men dette har nå blitt utsatt til 2014. Likevel er det spennende å se at de allerede er godt i gang med testing på veien. Foto: Lehmann Photo Syndication Vis mer

Ron Dennis er i alle fall ikke i tvil om at P1 kommer til å sette en ny standard:
- Bilen er resultatet av 50 år med utvikling både på vei og bane. Vi sprengte grensene med McLaren F1 for 20 år siden, og nå skal vi gjøre det igjen. Han forteller også at målet med P1 er såre enkelt. Det skal være verdens beste bil å kjøre, både på landeveien og på racingbanen. En sterk påstand, men de har jo faktisk greid det før...

Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication
Forfra er det lett å se det karakteristiske takscoopet som også forgjengeren McLaren F1 hadde. Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication
I utgangspunktet var bilen ment for lansering i 2013, men dette har nå blitt utsatt til 2014. Likevel er det spennende å se at de allerede er godt i gang med testing på veien. Foto: Lehmann Photo Syndication
Foto: Lehmann Photo Syndication
Designet på konseptbilen er typisk McLaren. Mange hadde kanskje håpet på noe enda mer spektakulært, men grunnlegger Ron Dennis vil aldri bytte aerodynamikk og effektivitet mot utseende og design. Foto: Stein Inge Stølen