Hva, så billig? Jepp, det er bare å kline til! Jaguar XF gir deg overlegen eleganse og vakkert ytre, mens Lexus GS byr på overraskende mye krefter, mye utstyr og suveren kvalitet. Foto: Knut Arne Marcussen
Hva, så billig? Jepp, det er bare å kline til! Jaguar XF gir deg overlegen eleganse og vakkert ytre, mens Lexus GS byr på overraskende mye krefter, mye utstyr og suveren kvalitet. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Luksus til lavpris

Sikler du på snobbete biler, men tror du aldri vil få råd? Her har vi funnet to perler til samme pris som en Toyota Avensis. Nå kan du virkelig lure naboen!

Om du skal gå for britisk eleganse eller overlegen japansk kvalitet er neimen ikke lett å si. Det avhenger selvsagt av hva du prioriterer her i livet. Men uansett hva utfallet blir, kan du forvisse deg om at begge disse luksusbilene er noe helt utenom det vanlige. Begge to er spesielle på sin måte og begge to vil få naboene til å tro at du brått er blitt søkkrik.

For dette var dyre saker da de i sin tid kom i salg. Jaguar XF er S-Type-etterfølgeren som skulle gjenopprette stoltheten til statusmerket før Ford kastet kortene og solgte selskapet til det indiske Tata-konsernet.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Stor utvendig og innvendig
Jaguaren er her utstyrt med en 2,7-liters dieselmotor på 207 hester. Den gir et solid skyv uten på noen som helst måte å virke veldig rask. Det er et dreiemoment på 435 Nm og 0-100 går unna på 8,2 sekunder. Toppfarten er 229 km/t.

Les utfyllende brukttest av Jaguar XF her...

Innvendig hersker det en overlegen britisk eleganse understøttet av massivt treverk og tykt skinn mikset med litt moderne teknikk i form av en praktisk touchscreen. Plassen er solid, men takhøyden i baksetet er litt snau for de høye. Bagasjerommet tar 540 liter.

Luksus-stasjonsvogner til 200 000!

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Intet diesel-alternativ
GS er luksusalternativet til Lexus som konkurrerer i storbilklassen mellom blant andre BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Noen dieselmotor har aldri funnet sin vei til Lexus GS. Tvert i mot har de senere utgavene stort sett handlet om hybridløsning - bensinmotor i kombinasjon med el-motor.

Testbilen er ingen hybrid, men har en 3-liters V6-bensin på 249 hester. Den gjør bilen veldig rask og 0-100 km/t går på 7,2 sekunder mens toppfarten er 240 km/t. Dreiemomentet er på respektable 310 Nm.

Hele brukttesten av Lexus GS300 kan du lese her...

Det er et solid interiør på GS 300 og i motsetning fra de fleste konkurrenter, vil du her oppdage at det meste av utstyr som regel følger med. Noen enkle utstyrspakker gjorde det nemlig langt enklere og rimeligere å spekke opp denne bilen med alt det nødvendige. Finishnivået ligger dessverre et stykke bak Jaguar XF og det er for mange kjente elementer fra standard Toyota-interiør. Plassen innvendig er god, men bagasjerommet tar kun 430 liter.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Sjelden godbit til fornuftig pris
Det er ikke lett å kåre en ubestridt vinner i denne bruktduellen. Lexusen gir deg mest krefter, slitesterk kvalitet og mye utstyr til en gunstig pris. Jaguaren er den overlegne på luksus, kjøreegenskaper og utseende. Mange fordeler hos begge, altså.

Men når dagen er over og de autofile inntrykkene oppsummeres, er det likevel ingen tvil: Så mye godfølelse, så pent design og så flotte kjøreegenskaper er det sjelden vi har sett til en såpass lav pris.
Vi sier rule Britannia og heiser Union Jack-flagget denne gangen.