Elon Musk har store planer for satsingen i Norge. Foto: Stein Inge Stølen
Elon Musk har store planer for satsingen i Norge. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Lover en lysende Tesla-framtid

Vi fikk et eksklusivt intervju med Elon Musk, mannen bak Tesla Motors under årets bilutstilling i Genève. Her avslører han planene for utbygging av ladestruktur i Norge, samt detaljer rundt den nye el-SUV’en Model X.

Autofil: - Har dere et tall på hvor mange nordmenn som har forhåndsbestilt Model S?
EM: - Ja, det har vi …! Men vi har ikke tenkt å lufte det i media.

Autofil: - Vi har hørt et cirkatall på 1200–1300 kontrakter.
EM:- Det høres ikke helt feil ut det tallet, nei. Det er alt jeg kan si.

Autofil: - Rekkevidden om vinteren er et viktig spørsmål for potensielle Model S-kunder i Norge. Hva mener du er realistisk i en normal norsk vinter?
EM: - Med toppmodellen med størst batteripakke kan vi love en rekkevidde på 400 kilometer, selv i norsk vintervær. Model S Performance har en 450 kilometers rekkevidde i normal temperatur. Ved gjennomsnittlige vintertemperaturer kan en regne med 10 % lavere rekkevidde, og ved ekstrem kulde rundt 20 %.

Et firesifret antall nordmenn har allerede bestilt elbilen Tesla Model S. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Autofil: - Hva er planen med tanke på lade-infrastruktur i Norge? En Tesla vil jo kreve mye strøm ved hurtiglading. Hvordan løser dere dette?
EM: - Vi skal sette opp superladere langs de største hovedfartsårene i Norge i tiden som kommer, slik at alle som kjører Tesla kan lade trygt og enkelt uansett hvor en kjører. Målet er å dekke inn hele landet slik at en Tesla-eier får kjørt hvor som helst uten å være bekymret for rekkevidden. I første omgang blir det mellom Oslo og Bergen, Trondheim, Stavanger og Stockholm. Disse skal stå klar når levering av Model S starter i løpet av sommeren.

Se video fra Genève-messen her!

Autofil: - Kan det ikke bli et problem når dusinvis av Tesla-eiere står og krangler om samme superlader?
EM: - Vår erfaring så langt er at dette ikke er et nevneverdig problem. Våre superladestasjoner har flere ladeporter, i tillegg til at selve ladingen foregår raskt og enkelt. På bare en halv time får du over 200 kilometer ekstra rekkevidde. Vi har studert kjøremønsteret til folk flest og sett at de gjerne tar en halvtimes pause etter tre timers kjøring, noe som passer bra med Teslaens rekkevidde og ladetid: 200 kilometer kjøring, 30 minutter lading og så ytterligere 200 kilometer kjøring.

Autofils test av Tesla Model S på Autobahn kan du se her:

Autofil: - Det er nok mange som er interessert i en Model S, men som er usikre på Teslas framtid og derfor blir sittende på gjerdet. Selskapet er jo relativt lite og har fått mye oppmerksomhet i media grunnet økonomiske bekymringer. Hva kan du si til dette?
EM: - Vi har investert enorme midler i å få produksjonen av Model S opp og stå. En slik investeringsperiode er nødvendig i ethvert firma som vil øke kapasitet og finne nye kunder. Vi var ikke oppe på ønsket produksjonsnivå før i desember, så det er ikke før nå i 2013 vi kan begynne å trekke konklusjoner om lønnsomhet. Prognosene våre tilsier at vi faktisk vil gå med pluss allerede i første kvartal i år.

Vi kjørte 1200 km i Nissan Leaf. Se video!

Autofil: - Vi ble tidligere lovet produksjonsstart av europeiske Model S-biler i mars. Nå sier dere juni, med levering i juli. Hva er årsaken til utsettelsen?
EM: - Vi valgte å bruke ytterligere tre måneder på kvalitetssikring og testing av de europeiske modellene, både med tanke på ladestandarden i Europa og kaldværsfunksjonene. Blant de viktigste nyhetene for nordiske Tesla-kunder, er den nye trefase-ladeporten som er tilpasset europeisk standard, samt ”Pre Conditioning”-funksjon. Det betyr at bilen lærer seg bruksmønsteret ditt og forhåndsvarmer seg selv før du kjører til jobben om morgenen, uten behov for programmering. Du kan så klart også stille inn forvarmefunksjonen manuelt.

Superbil-sjokk i Genève

Autofil: - Etter utsettelsene er det mange Tesla-kjøpere som er frykter at bilen ikke vil bli levert i år i det hele tatt. Har de grunn til å bekymre seg?
EM: - Det er absolutt ingen grunn til bekymring. Jeg kan garantere at alle nordmenn som har bestilt Model S vil få levert bilen i år. Ikke bare det; alle som bestiller bil fra nå av og fram til produksjonsstart i juni, vil også få bil levert i år. Når leveringen av de norske bilene begynner, har Tesla mulighet til å produsere 200 biler i uka. Disse går utelukkende til europeiske kunder. Derfor er det null problem å oppfylle alle eksisterende og kommende kontrakter.

Elon Musk lover at Tesla Model X skal beholde måkevingdørene når den kommer i produksjon. Foto: Autofil Vis mer

Autofil: - Når vil vi se Model X på veien, og hvordan vil den se ut?
EM: Levering av Model X vil begynne i andre halvår av 2014. Produksjonsversjonen vil se ut nøyaktig som den er vist her, med måkevingedører og det hele. Jeg hater når produsenter viser lekre konseptbiler for så å forandre de totalt før lansering. Vi er det eneste firmaet i verden som kan si at konseptene er bortimot identiske med de endelige produktene, både når det kommer til utseende og oppgitte prestasjonssifrene.

PS: Vi har langtestet Tesla Model S på vinterføre!
Dette kan du lese om i neste blad. Video kommer også etter hvert...