Den sinte bilen vekker oppmerksomhet også når motoren er skrudd av. Foto: Stein Inge Stølen
Den sinte bilen vekker oppmerksomhet også når motoren er skrudd av. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Lingenfelter Corvette: Det sorte udyret

Brutalt er bare fornavnet. 780 hk. 0-330 km/t på 21,6 sekunder. Dette er et beist som knuser all motstand i lyskryssene.

ergen er en fantastisk by, og da vi besøkte stedet på vår autofil-turné i sommer ble det en tilnærmet umulig oppgave å velge den mest autofile bilen i byen. Nå var det Amcar-klubben som stilte sterkest, så det var rimelig sannsynlig at vi ville finne bilen vi søkte blant Detroits største klassikere.

En bil som umiddelbart skilte seg ut da den ankom stedet, var Einar Holmefjord sin 2006 Corvette Convertible. Lyden avslørte at dette var noe utenom det vanlige, og det er det virkelig! Corvetten er nemlig en Lingenfelter Corvette med 780 hk og alt du kan tenke deg av oppgraderinger.

84 000 dollar er spandert i oppgraderinger. Dette inkluderer blant annet ny innmat i den originale 6-liters Corvette-motoren, en diiiger Magnussen 112-kompressor og MSD "Red" coilsett. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

780 hk på det snilleste
– Bilen ble kjøpt ny av en stor baseballstjerne i Houston for 60 000 dollar. Han leverte den inn til Lingenfelter og spanderte 84 000 dollar ekstra på den. Motoren er Chevrolets originale 6-liter V8, men alt av innmat er skiftet ut av Lingenfelter. På toppen troner en mektig Magnussen 112 kompressor, og hele motorrommet er en fryd for øyet med pulverlakkerte toppdeksler og MSD «Red» coilsett med en coil per sylinder.

Det blir ikke tøffere enn dette. Den sorte Lingenfelter Corvetten fører tankene til alt som er sort og tøft. I tillegg matcher både motor, understell og bremser det dødsbrutale utseendet. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

– Motoren har ca 780 hk, men kan justeres oppover i effekt om ønskelig.
Sammen med 6-trinns manuell kasse og på slicks gjør den 0-100 km/t på ca. 2,5 sekunder. Toppfarten er 330 km/t, og 0–330 km/t går på 21,6 sekunder. Kommer det en Koenigsegg, parkerer jeg den, forteller en munter Einar.

Det skal godt gjøres å gå glipp av viktig informasjon i Lingen-felter-maskinen, her er det målere for det aller meste. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

0,72 liter på mila
– Bilen spinner på alle gir, og det skyldes ikke smale dekk for å si det sånn. Det er 19-tommers felger bak, med 345/30-dekk. Men til tross for all effekten, er bilen samtidig særdeles lettkjørt. Det mest utrolige er kanskje at den er så snill i forbruket. Jeg kjøpte bilen i Oslo, og på vei hjem var det jo moro å teste litt. Men det som irriterte meg, var at bensinmåleren ikke flyttet seg. Da jeg kom hjem, klaget jeg til selgeren over akkurat dette, men han ba meg fylle tanken og sjekke. Da jeg regnet det ut, kom jeg fram til et forbruk på 0,8 liter på mila. Jeg ringte tilbake til selgeren og han fortalte meg at jeg måtte ha kjørt hardt. I ettertid har jeg målt den flere ganger, og har oppnådd 0,72 liter på mila på langkjøring.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Dekkene tåler ikke mer
- Det høres kanskje smått umulig ut, men her skal du tenke på at i 90 km/t ligger motoren på 1100 omdreininger, og da blir forbruket ganske så snilt. For øvrig er det rom for mye mer effekt, hvis man så ønsker. Det er bare å skifte størrelsen på reimhjulene, så øker effekten ganske så voldsomt. Men det er jo egentlig unødvendig, siden dekkene ikke klarer noe særlig mer effekt, avslutter mannen, som eier Bergens mest autofile bil. Uten tvil!

Einar Holmefjord må være en lykkelig mann. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Det skal godt gjøres å gå glipp av viktig informasjon i Lingen-felter-maskinen, her er det målere for det aller meste. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
84 000 dollar er spandert i oppgraderinger. Dette inkluderer blant annet ny innmat i den originale 6-liters Corvette-motoren, en diiiger Magnussen 112-kompressor og MSD "Red" coilsett. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Einar Holmefjord må være en lykkelig mann. Foto: Stein Inge Stølen
Den sinte bilen vekker oppmerksomhet også når motoren er skrudd av. Foto: Stein Inge Stølen
Det blir ikke tøffere enn dette. Den sorte Lingenfelter Corvetten fører tankene til alt som er sort og tøft. I tillegg matcher både motor, understell og bremser det dødsbrutale utseendet. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen