Selv i svart metallic kan ikke akkurat bilen kalles diskret... Lexus LFA består av 60 prosent karbonfiber, mens resten er aluminium og titan. Foto: Stein Inge Stølen
Selv i svart metallic kan ikke akkurat bilen kalles diskret... Lexus LFA består av 60 prosent karbonfiber, mens resten er aluminium og titan. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Lexus LFA i Norge - på hvite skilter!

Rune fikk kloa i Nordens eneste Lexus LFA. Vi fikk sitte på under den aller første prøveturen i Oslo!

Det kan virke sinnssykt å bruke 4,3 millioner på et kjøretøy. Men når doningen både er en konsert, et kunstverk og en superbil på en og samme gang, i tillegg til at eieren er Norges største Lexus-entusiast, begynner investeringen å få en rasjonell klang.

Ventet i fem år
– Dette har jeg ventet på siden 2008, sier Rune Berge Vik, mens han står bergtatt og studerer linjene på det svarte smykket som står utstilt i Lexus sine utstillingslokaler på Storo i Oslo.
Med en 40-ventilers V10 på 4,8 liter og 560 hk er dette en bil som lett konkurrerer med de råeste italienerne både på bane og vei. Men magien stopper ikke der: Lydbildet, som er signert Yamahas musikkavdeling, er av en karakter som du må langt tilbake i historien for å matche. På vei opp til 9000 omdreininger får den en kaskade av overtoner som endres flere ganger, i tillegg til å sende bilen til hundre på 3,7 sekunder ...

På hvite skilter, så klart!
– Det er så mange delikate detaljer ved bilen, sier entreprenøren fra Vadheim i Sogn, nå bosatt i Stavanger.
Han viser oss rundt og peker ut noen særegenheter, som blant annet bruken av karbon absolutt overalt. Under bakluka er ubehandlet karbonfiber synlig, noe som vitner om at dette er en hardbarket superbil. Inne i kupeen demonstrerer han startprosedyren og instrumentenes partypiece: Klokkene er analoge og flytter seg fra side til side avhengig av kjøremodus, men selve instrumentene er digitale.
– Analoge instrumenter er rett og slett ikke raske nok for å følge med motorens lynraske respons, forteller Rune.

Rune Berge Vik er sannsynligvis Norges lykkeligste mann i dag. Han har ventet i fem år på dette øyeblikket. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Og så gjør han det jeg og alle andre i lokalet har ventet på: Han fyrer opp motoren.
Dette er den råeste lyden vi har hørt på en standardbil noensinne! Omtrent samtidig kommer Lexus' representant, Jan Christian Holm, med skiltene som nettopp er hentet hos Biltilsynet. Ja, det stemmer – bilen skal registreres! Ikke nok med det: Nå skal den prøvekjøres, for første gang. Og vi skal få sitte på!

En herlig V10-motor på 4,8 liter som yter 560 hk ved hele 8700 omdreininger. Foto: Stein Inge Stølen
Rune Berge Vik er sannsynligvis Norges lykkeligste mann i dag. Han har ventet i fem år på dette øyeblikket. Foto: Stein Inge Stølen
Lexus er ikke snauere enn at de leverer bilen fiks ferdig med kjøredress og hjelm. Foto: Stein Inge Stølen
En oppspilt eier bak rattet under sin første prøvetur. Foto: Stein Inge Stølen
Lydbildet er herlig inni bilen, men enda råere utenfra. Foto: Stein Inge Stølen
Selv i svart metallic kan ikke akkurat bilen kalles diskret... Lexus LFA består av 60 prosent karbonfiber, mens resten er aluminium og titan. Foto: Stein Inge Stølen
Eksosrørene er spesialutformet av Yamahas musikkavdeling for å få den riktige Formel 1-lyden. Foto: Stein Inge Stølen
Instrumentklokkene flyttes fra side til side avhengig av kjøremodus, mens selve instrumentene er digitale. Motorens respons er for rask for analoge målere... Foto: Stein Inge Stølen