Med 700 hk fra en illsint V12-motor, samt firehjulstrekk, gjør Aventador 0-100 på 2,9 sekunder. Foto: Stein Inge Stølen
Med 700 hk fra en illsint V12-motor, samt firehjulstrekk, gjør Aventador 0-100 på 2,9 sekunder. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Lamborghini Aventador: Rekyl som ei grovkalibret rifle

Aventador er det siste monsteret gærningene ved Lamborghini-fabrikken har avlet fram. Vi dro til Italia og fikk kjenne temperamentet på kroppen...

- Jeg har ikke vært så imponert over designet når jeg har sett den på diverse messer, sier Lord Arnstein Landsem. Den så mest ut som en faceliftet Murcielago.

- Men når vi ser den her ute på den italienske landsbygda, synes jeg den ser helt fantastisk ut og jeg trekker tilbake alle negative tanker jeg har hatt om designet. Det her ser helt supert ut, akkurat slik en Lamborghini-superbil skal se ut..!

Han girer ned to hakk og sender den uforberedte fotografen hardt inn i passasjersetet. Akselerasjonen er voldsom. Men noe som imponerer mer, er girskiftet. Det er ikke bare voldsomt, det er voldelig! Glem sømløse, glidende overganger og silkemyke bevegelser. Her markeres byttet fra et gir til et annet med et knyttneveslag i ryggmargen. Slike opplevelser fås sjelden uten bruk av dynamitt, C4 eller andre høyeksplosive virkemidler...

Utenfor fabrikken i St Agata Bolognese sto ikke bare vår testbil, men også ytterligere to oransje Aventadorer. Foto: Stein Inge Stølen
Med 700 hk fra en illsint V12-motor, samt firehjulstrekk, gjør Aventador 0-100 på 2,9 sekunder. Foto: Stein Inge Stølen
Understellet har flere forskjellige innstillinger, den hardeste og mest kompromissløse er Corsa. Men selv i versting-moduset løftes nesen markant under akselerasjon. Foto: Stein Inge Stølen
SINT. Foto: Stein Inge Stølen
Konsentrert Lord: Å kjøre en slik bil (spesielt etter å ha skrevet under på et forsikringspapir med egenandel på 2 millioner kroner ved uhell), krever sjåførens fulle oppmerksomhet. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Smiler Lorden fordi han har hatt en flott kjøreopplevelse, eller fordi han har greid å komme fra det med livet i behold? Foto: Stein Inge Stølen
Er det et snev av Countach LP400 vi ser i disse linjene? Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Oransje er kult igjen. Foto: Stein Inge Stølen
Det sekskantede designet går igjen omtrent over hele bilen, også i lokket som skjuler startkappen, som er - ganske riktig - sekskantet. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Display 1: Turteller Foto: Stein Inge Stølen
Display 2: Speedometer Foto: Stein Inge Stølen
Utrydningstruet: Det blir ikke produsert mange V12-motoriserte biler i disse dager. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen