Med rundt 650 hk per tonn er dette en svært habil doning, perfekt for å jakte rundetider på baner som Rudskogen. Foto: Espen Stensrud
Med rundt 650 hk per tonn er dette en svært habil doning, perfekt for å jakte rundetider på baner som Rudskogen. Foto: Espen StensrudVis mer

Knuste egen rekord på Rudskogen

Red Bulls Formel 1-team spikret tiden 1:10,020 på Rudskogen i fjor. Men den rekorden ble ikke satt under løp. Den beste offisielle løpsrundetiden tilhørte nemlig 24-åringen Christer Gislerud og hans Stealth B6 GT. Hvem kan slå den? Christer selv, så klart!

Under helgens løpsrunder på Rudskogen satt alt som det skulle. Christer Gislerud (24) som til vanlig kjører serien Special Saloon Car (SSC) i Danmark fikk muligheten til å senke sin egen rekord på banen da SSC ble invitert til å kjøre gjesteløp på det ferske anlegget i Rakkestad. En slik sjanse lot han ikke gå til spille.

- Målet var å sette ny banerekord på Rudskogen. Nå knuste vi den gamle med god margin, og det er veldig moro, forteller Gislerud.

For ordens skyld: Den gamle rekorden var på 1:24,369, og stod ubeseiret helt til Red Bull dukket opp med sin Formel 1-bil under fjorårets Rudskogen Motorfestival. Da satte de tiden 1:10,020, riktignok ikke i løpssammenheng. Denne rekorden har derimot Ferrari tenkt å slå i sommer...

Red Bull satte tiden 1:10,020 under fjorårets Rudskogen Motorfestival. Vil Ferrari greie å slå dette? Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vi prøvde å måle Red Bulls Formel 1-bil med laser: Se video her!

Inntil videre er altså den nye rundetiden for "normale" biler under løp 1:23,577. Vi bruker anførselstegn når vi sier normale biler, men Christer kan forklare at bilen hans slett ikke er så fjernt fra gatebruk som folk kanskje tror:

- Det er faktisk fullt mulig å registrere bilen på hvite skilter og kjøre på veiene med den. Det krever bare et par modifikasjoner fra vår side som å montere dasjbord og andre ting, men vi har alt liggende og bilen er i utgangspunktet bygget for gatebruk, forteller han.

650 hester per tonn
Men la deg ikke lure: Det er ikke en komfortabel cruiser vi snakker om her. Bilen er bygget i England av firmaet Stealth etter GT1-spesifikasjoner. Under skallet skjuler det seg en Chevrolet V8 på 620 hester. Totalvekten er rundt 950 kilo, men under løp vektes dette opp(!) til rundt 1150 kilo for å imøtekomme SSC-reglementet.

Et kjapt regnestykke rundt rundetiden 1:23,577 avslører en gjennomsnittshastighet på over 140 km/t rundt Rudskogen. De av dere som har hatt anledning til å kjøre den nye banen forstår umiddelbart at dette er svimlende hastigheter, spesielt med tanke på det høye kurveantallet...

Christer Gislerud er bitt av V8-basillen og drømmer om å fortsette racingsporet med samme antall sylindre. Foto: Johan Marius Svingen Vis mer

Så langt leder nordmannen det danske SSC-mesterskapet, med 6 seire etter 6 kjørte løp.
Men SSC er ikke slutten på Christers ambisjoner. Vil han kjøre 24-timeren på Le Mans? Eller Nürburgring? Eller satser han høyt og går for selveste kronjuvelen, Formel 1? Neida.

- Jeg drømmer om å kjøre Nascar! Jeg er nok en V8-gutt, hehe!
Vi skal i alle fall holde den fartsgale 24-åringen i periskopet...