Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Kia Cee’d (2007)

Med denne Golf-utfordreren viste koreanerne at vinden var i ferd med å snu. Nå kan du få ekte kvalitetsvare til en langt rimeligere pris enn de tyske konkurrentene!

Kia var lenge billigmerket du utelukkende kjøpte på grunn av lav pris. Produktkvaliteten var langt unna å være på høyde med europeerne. Simpel byggekvalitet, enkel konstruksjon og dårlig sikkerhet var noen av grunnoppfatningene av deres modeller.

LES OGSÅ:

Den marginale Kia Cerato går for å være Cee’d sin forgjenger, og overgangen var som en revolusjon å regne da koreanerne svært så stolte kunne presentere første ledd i sine offensive fremtidsmodeller i 2006. Ved inngangen av året etter var den klar for Norge og Golf-konkurrenten var fullt på høyde med sine rivaler når det gjaldt sikkerhet, finish, utstyr og plass.

Foto: Autofil Vis mer

Og om noen skulle tvile på kvaliteten, så klinket Kia til med hele sju års garanti. Ingen andre bilprodusenter har siden vært så ambisiøse. Jeg husker selv hvilket hakeslepp jeg selv fikk første gang jeg kjørte bilen. Forventningene var kjørt i bånn etter labre erfaringer, men bilen overrasket så til de grader. Cee’d er for øvrig søstermodell til Hyundai i30 og de ble bygget i Slovakia.

Cee’d kom i tre varianter. Den vanlige kombiutgaven med fem-dører, tre-dørs utgaven Pro Cee’d og stasjonsvognen Cee’d SW. Både diesel og bensin sto på menyen. To bensinmotorer på henholdsvis 1,4-liter med 105 hester og 1,6-liter med 115 hester. Diesel besto av 1,6-liter på 90 hester, som senere også ble tilgjengelig med 115 hk. Prisen begynte på lokkende lave 199 900 kroner. Utstyrsvariantene gikk fra enkle EX via EXE til TX.

Foto: Autofil Vis mer

Vanligst er dieselen som gir deg 235 Nm i moment, 0–100 km/t på 11,5 sekunder og toppfart på 172 km/t. Snittforbruket er 0,42 l/mil. I 2009 fikk Cee’d en facelift og noen endringer, hvor blant annet sparevarianten Eco Dynamics med start/stopp-teknologi dukket opp. Bensinutgaven fikk da fra 90 hester mens diesel kunne leveres med topputgaven på 128 hester.

Interiør
Cee’d er 4,24 meter lang, 1,79 meter bred og 1,48 meter høy, noe som betyr at den er større enn Golf. Plassen er gjengs med standarden i klassen og fire voksne sitter greit. Setene er faste i stoppen og kanskje vel rette i bakseteryggen. Bagasjerommet tar imot 340 liter som økes til 1300 liter når baksetet legges ned. Helt godkjent!

Foto: Autofil Vis mer

Utformningen av interiøret ser bra ut, gjerne bedre enn mange japanske biler fra samme tid. Men materialene er for det meste hardplast som ikke gir samme opplevelse når du tar på det. Slitasje er ikke nevneverdig problem på en såpass ny bruktbil. I stedet må vi trekke frem at utstyrsnivået er høyt med fjernbetjent ratt, midtarmlene med oppbevaring og tilkoblingsmuligheter for AUX og USB.

Oppsummering
Kia Cee’d var gjennombruddet for koreanske biler i Europa. Driftssikkerheten er bevist god og kvaliteten har vist seg å være så bra en kunne håpe på, noe som bekreftes gjennom ulike kvalitetsundersøkelser. Det er nemlig få rapporter om feil og skulle du være uheldig, har du i dette tilfellet fortsatt ennå to år igjen av garantien!

Foto: Autofil Vis mer

Kjøreegenskapene tenderer mot det sportslige, men kunne vært bedre avstemt i møte med skarpe dumper. Også støynivået ligger over Europeiske biler. Cee’d med diesel er det absolutt beste valget og forsøk å finne TX-utgaven som gir deg best utstyrsnivå med blant annet soltak, skinnseter, navigasjon og parkeringssensor.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Kia Cee'd

God kvalitet, mye for penga

Litt kjedelig, en del hjulstøy