Koenigsegg Agera R har 1140 hk og 1200 Nm. Il Tempo Gigante hadde 2000 hk i filmen. Virkelighetens versjon må nøye seg med "bare" 550 hk. Foto: Stein Inge Stølen
Koenigsegg Agera R har 1140 hk og 1200 Nm. Il Tempo Gigante hadde 2000 hk i filmen. Virkelighetens versjon må nøye seg med "bare" 550 hk. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Il Tempo Gigante møter Koenigsegg på bane

Filmen Flåklypa og Reodor Felgens vidundermaskin Il Tempo Gigante var grunnen til at Christian von Koenigsegg begynte å bygge superbiler. Nå har opphavet fått møte råskinnet Koensigsegg Agera R på bane for første gang...

- Det har vært en gammel drøm for oss å la disse bilene møte hverandre på ei racerbane, forteller Bård Eker med brei østfoldingsdialekt. Han er den norske deleieren i Koenigsegg Automitive, den verdenskjente superbilprodusenten stiftet av Christian von Koenigsegg for snart tjue år siden. Ikke alle er klar over at filmen Flåklypa spiller en viktig rolle i firmaets historie.

Som fireåring fikk Christian se Il Tempo Gigantes kamp mot Boomerang Rapido i den legendariske filmen signert Ivo Caprino. Dette skal ha startet spiren i guttens hode som etter hvert manifesterte seg i klodens mest eksotiske superbiler.

Opphavet til verdens raskeste bil
- Du kan vel si at Il Tempo Gigante på mange måter er opphavet til bilen du ser her, forteller Bård og nikker mot den røde Agera R'en han har tatt med. Det frister å dra sammenligninger mellom Koenigseggen og rival Blodstrupmoens Boomerang Rapido der de stiller opp bilene til start på Rudskogens langside. Det spørs om Christian ville ha rynket litt på nesa til det...

Gründer og industridesigner Bård Eker er en ivrig banekjører ved siden av å drive Eker Group, Hydrolift og Koenigsegg. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

La oss med en gang avkrefte at Il Tempo Gigante og Agera R'en på ingen måte skal kjøre om kapp. Til tross for å ha 550 hk fra en diger Chevrolet-motor på 7,4 liter, er nok filmlegenden mer som en trillende showpiece å regne.
- Problemet er ikke å få den opp i fart, men å få stoppet den igjen! Med 3,5 tonn egenvekt og bare trommelbremser kan det fort bli varmt her, forteller Remo Caprino, Ivo Caprinos sønn og eier av bilen gjennom firmaet Caprino Film Centre AS.

Hvilken er tøffest? Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

2000 hester mot 1140 hester?
Vi får heller forestille oss hvordan oppgjøret kunne ha blitt, hvis den hadde hatt samme drivkilde som oppgitt i filmen. I klassikeren fra 1975 ble det oppgitt at Il Tempo Gigante hadde en tolvsylindret motor i front med 800 hk ved 12000 omdreininger, i tillegg til en turbinmotor i hekken som dytter på med ytterligere 1200 hk ved 18 000 omdreininger. 2000 hestekrefter totalt, med andre ord... Da virker plutselig Ageraens 1140 hk puslete!

Se video fra Rudskogen Motorfestival her!

Koenigseggen er nok mer lik filmens Il Tempo Gigante i ytelser. Med en femliters V8 med to turboer greier den 0-100 på 2,9 sekunder og en toppfart på "over 400 km/t". Mer imponerende er verdensrekorden 0-300 km/t på 14,53 sekunder, og 0-300-0 km/t på 21,19 sekunder. Med andre ord, når det kommer til ekstreme ytelser er Koenigsegg råest i verden.

Remo Caprino eier og drifter Il Tempo Gigante. Men han mener at den egentlig tilhører det norske folket. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Ny girkasse fra redningsmann i Bømlo
Kjøring på bane i en bil som egentlig ikke skal eksistere i virkeligheten, kan by på litt problemer.
- Under testing på torsdag røk plutselig girkassa, forteller Remo Caprino. Vi måtte inn på Finn.no for å finne en erstatningskasse. En kar i Bømlo hadde en tilsvarende liggende, men da vi ringte, meddelte han at den dessverre allerede hadde en kjøper. Jeg forklarte da at vi trenger en girkasse til Il Tempo Gigante som står på Rudskogen. "Jeg kommer", sa han brått. "Kan jeg få lov til å mekke på den?"

Løsningen ble at redningsmannen og en kamerat kom sporenstreks fra Bømlo med girkassa, skrudde i 24 timer i strekk og fikk bilen i orden. Helga ble reddet av en sann folkehelt!

I 1979 fikk Ivo Caprino tilbud om 2 millioner dollar for bilen under Genève-utstillingen, men takket nei. En nordmann som overhørte tilbudet, sa: "Ivo, nå var du lur. Hadde du kommet hjem uten Il Tempo, hadde du fått problemer!" Foto: Stein Inge Stølen Vis mer