Foto: KAJ R. ALVER
Foto: KAJ R. ALVERVis mer

iAudi

Ny og nedpå Audi A3 Sportsedan

Av: Kaj Alver

Om Nils legger bilen helt nedpå, er det alvor. Da er det så lavt at selv støvkornene i støpesand blir som svære fartsdumper. Heldigvis kan han enkelt styre dette selv - gjennom sin iPhone.

Han er høvdingen i det som kanskje kan kalles Norges gærneste bilklubb. Gjengen teller 70 medlemmer, og er uten tvil den klubben gjennom tidene som gjør seg mest bemerket på GATEBIL-festivalene, både med biler og stemning. Hadde vært rart om lederen ikke skulle ha gromvogn han også.

Denne hadde også kledd samme behandling.

- Dette er en Audi A3 Sportsedan TDI quattro- et nytt konsept fra Audi som jeg fattet tidlig interesse for, spesielt siden det i dag er vrient å gjøre noe som ikke allerede er gjort en haug ganger.

Så bra er Audi S3 Sportsedan.

Fra fabrikk til showbil på en uke

Bilen ble bestil før jul i 2013, men fikk den uka før Vålertreffet i mai 2014!

Nils hadde en uke på seg til å nå GATEBIL og reise videre til verdens største treff for Volkswagen og Audi i Vörthersee i Østerrike. Og han skulle kjøre for egen maskin.

- Den uka ble et blodslit. Tror jeg fikk 3-4 timer på øyet til sammen. Først på jobb, så ordne bil resten av døgnet.

Foto: KAJ R. ALVER Vis mer

A3 Sportsedan var helt nytt i bilbyggerverden, så det fantes ikke noe til den, men sammen med et par kompiser hadde de store ambisjoner.

Feigingene går for luft. Denne fyren kjører steinhardt i stedet.

De startet med å rive litt ut, og deretter legge opp alt av ledninger fra batteriet i motorrommet og bakover til bagasjerommet som skulle fóre to kompressorer, forsterker, lys osv. Så ble det trukket luftslanger til belger og ledninger til luftesensorer til hvert hjul. I bagasjen ble det konstruert en ramme slik at alt skulle få plass.

Fantastisk god turbil…(yeah right…)

Der normale folk har bagen sitter det to kompressorer, en diger lufttank, basskasse med 2x12-tommer Ground Zero elementer, en 5000 Watt forsterker, 12-farad kondensator, samt styringsenhet og WiFi-sender som gjør at han kan styre luftfjæringen via telefonen.

Les mer om slike biler i GATEBIL. Tegn abonnement her.

Det fantes ikke luftbelger til denne bilen. Løsningen har vært å gå for belger til VW Golf MK6 foran og Audi A4 B8 bak. Selvfølgelig passet ikke dette dønn, men ikke noe litt fikling med diverse stabstag, borring og sliping ikke kurerte.

Selv om vi brukte gode fjorten dager på å få stilt opp bilen for bilder på grusplassen med enorme steiner (småsingel), mener Nils at den er utmerket å kjøre.

Jeg har kjørt problemfritt på tre GATEBIL-treff, samt en del lokale biltreff. Egentlig kjørt i hele sommeren.

Pokalsanker

Første treffet Nils dro på, gikk meget bra. Bilen fikk faktisk andre plass i klassen beste Audi, kun slått av en blodstrøken UrQuattro.

Foto: KAJ R. ALVER Vis mer

På tre måneder har bilen sanket inn fem pokaler. Det vitner mer om god smak fra dommerne, enn korrupsjon. Bilen ser bare helt latterlig smakfull ut. At Nils byttet ut mye plastikk til S3, og ikke minst monterte 19-tommer Vertini-felger har jo gjort det store utfallet. Så er ikke fargen feil heller. Det er nemlig en spesialbestilt sak ved navn Sepang Blue. Ingen i Norge, to i Tyskland med den malingen.

Gauldal-gjengen har alltid et høyt nivå på utstillingsbilene sine, men det spørs om ikke ledern’ er der den bør være; hakket foran.