Riktig valg av mikrofiberklut er viktig for et godt resultat. Vi gir deg tips i filmen lender ned i saken. Foto: Bjørn-Aage Bredal
Riktig valg av mikrofiberklut er viktig for et godt resultat. Vi gir deg tips i filmen lender ned i saken. Foto: Bjørn-Aage BredalVis mer

Hvordan få «usynlige» ruter

Du trodde du hadde rene ruter. Det hadde du ikke. Vi viser hvordan du virkelig får det.

Du har kanskje opplevd en skitten rute mot lav sol, eller møtende lys mot en våt asfalt. Rene ruter er helt avgjørende for trygg og god sikt. Vi viser det mer enn du trodde var mulig å gjøre med en frontrute. Her tar vi for oss det «ekstreme». Vi skal både dyprense og «barbere» ruta, og gi deg et godt tips på hvordan du holder ruta lettere ren. Mye lenger.

Hvorfor?
Det er selvsagt ikke nødvendig å gå så grundig til verks hver gang du vasker rutene. Men av samme grunn det er smart å gi karosseriet en «skikkelig behandling» to-tre ganger i året, bør man gjøre det samme med glassene.
En frontrute samler opp mye skitt, insekt-, asfalt- og tjære-rester gjennom tiden. Dette fyller seg i de mikroskopiske porene i glasset og legger seg som et tynt lag på ruten. Dette reduserer sikt og fungerer som en «magnet» for ny skitt.
Ved å fjerne absolutt alt dette, og i stedet erstatte dette med en ren vannavstøtende hinne, blir rutene lettere å holde rene over mye lengere tid. Søle, slaps og skitt vil prelle av.

Riktig valg av mikrofiberklut er viktig for et godt resultat. Vi gir deg tips i filmen lender ned i saken. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Vi bruker en glass-skrape for å barbere ruta helt ren. Bruk Glassrens som glidemiddel. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Med skrapen fjerner du insekter, skitt og asfalt. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Clayen tar ikke alt. Vi vasker ruta med glassposish. Vi bruker en polérduk. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Vannavstøtende
Du vil oppleve at midler som f.eks. Rain-X Rain Repellent, som vi demonstrerer i videoen, får mye bedre gripe-evne – og vil dermed sitte mye bedre på ruten. Selvsagt vil også dette belegget slites vekk etter hvert av vindusviskerne. Noen vil kanskje foretrekke det dyrere alternativet nano-behandling, som skal ha en lengere levetid. Uansett hvordan man vrir og vender på det, vil mekanisk berøring føre til slitasje. Jeg foretrekker behandling med Rain-X. Det gir meg bedre kontroll. På lik linje jeg foretrekker voks fremfor annen type «teflon»-behandling av bilens lakk.

Etter å ha tørket av polishen, legger vi på et lag Rain x. Den gjør vindusrutene vannavstøtende. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Et tips vil være å legge to lag med Rain-X Rain Repellent. Legg først på slik vi gjør i filmen, tørk av og la det herde en times tid. Legg deretter på ett lag til, og tørk av. Bruk deretter Rain-X Windscreen Washer Additive. Slik får du tilsatt litt Rain Repellent hver gang du spyler ruta, og du vil oppleve litt bedre effekt.

I vinterhalvåret bør du etterbehandle med Rain-X Rain Repellent ca. 1 gang i måneden. Avhengig av hvor mye du bruker viskerne, selvsagt. Ved etterbehandling, vasker du ruta på «vanlig» måte, med en god vindussåpe. Pass på at du bruker vindusmiddel for bilglass. Dette er litt annerledes satt sammen husholdnings-såper, for bedre å fjerne trafikkfilm. Vi anbefaler Autoglym Fastglass, eller Meguiar’s Detailer Glass Cleaner. Disse gir begge godt «festegrunnlag» for Rain-X.

Tørk av det overflødige som ligger igjen av Rain X med en tykk microfiberklut. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Vask vinduet inni også. Sitt i passasjerdøren og bruk enten klut eller pad. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Personlig liker jeg best å bruke en pad inni. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Husk à vaske vindusviskerne også, slik at du ikke tilfører gammel skitt med en gang. Foto: Bjørn-Aage Bredal Vis mer

Har du matte lykter? Følg tipsene og spar tusenlapper.