<b>HELT NEDPÅ:</b> Bil og Eier helt på buken. Lavere blir det ikke.  Foto: KAJ ALVER
HELT NEDPÅ: Bil og Eier helt på buken. Lavere blir det ikke. Foto: KAJ ALVERVis mer

HØYDESKREKK!

E30 med bakkekontakt.

Morten Birkeland er tydeligvis ikke mannen å ringe hvis du trenger hjelp til å sette julestjernen på juletreet. Han liker seg nemlig aller best heeeelt der nede.

I jungelen av E30’er, er det relativt langt mellom de som virkelig ligger heeelt nedpå. Blodsenk-ja, men luft? Det er sjeldnere vare.

Prosjekt

Morten, 22, kortklipt ved ørene og fra Bergen. Liker å hamre på stål, gå turer og trening. Drar han ikke damer på det, har han et enkelt triks til i ermet. Jentenes favoritt; senka BMW.

Men det hadde nok vært lettere å øve ordentlig på gode sjekketriks enn å erverve seg det rullende sjekketrikset.

LITE GJØR MYE: E30 har fått M-Tech styling montert, og sammen med ny lakk og hjul, så trengs det ikke mer egentlig. Foto: KAJ ALVER Vis mer

- Jeg kjøpte jo bilen som et rullende karosseri, og knapt nok det.

For E30’en var bare et tynt skall av sitt gamle «jeg», og manglet ting som er hendig i en bil… Som et interiør. Og skjermer. Og dører, panser, frontplate… Ellers stod det bra til med «bilen». Eller er det egentlig en bil når den mangler alt dette, og motor? Jaja, det var prosjekt Morten ville ha, og det var det han fikk.

- Jeg hadde jobbet ett år som biloppretter på den tiden da jeg kjøpt bilen, så jeg følte jeg var klar for et såpass omfattende prosjekt.

PØLSESKINN: Interiøret har fått en real strekk i form av E36 M3 Vader stoler. Foto: KAJ ALVER Vis mer

Mer knall- enn kul

For å redusere sjansene for sykdom som følge av trekk, måtte i alle fall nye dører på. I tillegg ble Morten nødt til å bruke all sin erfaring som biloppretter da hele karosseriet måtte gås over, og fullføres med nye karosserideler. Da han var så godt i gang, ble det også kjøpt inn M-Tech plastbiter og hele pakken ble lakket i Platina Grey.

LITE GJØR MYE: E30 har fått M-Tech styling montert, og sammen med ny lakk og hjul, så trengs det ikke mer egentlig. Foto: KAJ ALVER Vis mer

Som tidligere nevnt var det enda en liten hake ved bilen til Morten; den manglet motor. Så ganske tidlig i prosessen, ble det handlet inn en 170-hesters sekser fra e30 325i. Men den hadde ikke lyst. Til noe, egentlig. Så etter et evig mas med bytting av topper og hytting med knyttnever i luften, ble den kassert til fordel for et heller ambisiøst bytte.

- Jeg ville ha noe sprekt, og handlet meg en M5-motor. 3,8-liter, 340 hester.

Knallkul motor, men det ble mer knall- enn kult. Den varte bare to uker, og sa takk for oppmerksomheten på vei til vårmønstringen i Bergen.

2,8 liters rekkesekser var litt mer enn originalt. Foto: KAJ ALVER Vis mer

Stance fremfor performance

Når man har fått fingrene i selve gullhønen, så er det vanskelig å slippe taket. Så Morten gav ikke opp, og brukte mye tid og penger på å redde den. Mest penger. For det endte med at han sendte motoren til EBB-Motor i Stavanger, som bygget den opp på ny. For så å få den hjem og selge den.

- Jeg prøvde å få igjen så mye kroner som mulig ved å selge motoren mens den var strøken, men det gikk jo i tap likevel. Endte heller opp med å kjøpe en 2,8 - 24v for å transplantere nedi e30’en.

Motoren har aluminiumssylindre med Nikasil-belegg fremfor en støpt motorblokk av jern, som betyr lavere vekt. Motoren snek seg faktisk inn på flere lister over de ti beste i løpet av tidsperioden ’95-98, så sant den ble kjørt med bensin som hadde lavt svovelinnhold.

KLEDD PÅ SEG: RH-Mesh felgene har kledd på seg litt karosseri når Morten har senka systemet helt ned. Tøft- men ikke voldsomt kjørbart. Foto: KAJ ALVER Vis mer

Modda luft

Denne bilen høster ett blikk fordi det er en E30. Men det er stancen som gjør at man må kikke en gang til. Snakk om å ligge helt på buken. Ikke sjans at dette er korte dempere og kappa fjærer, her snakker vi luft.

- Jepp. Signert K-Sport faktisk. Men det er egentlig til E36, så jeg har modifisert en del på det. Bak har jeg skjært bort den øvre sentreringen for bakfjærene, og kortet inn den nedre så den ikke kom i kontakt med luftbelgen som er montert på bærearmen. Foran sitter det spindler fra e36 328 og bærearmer fra E36 M3. Så har jeg brukt eksentriske foringer, og bygget om K-sport sine tårnlagre for å få det til å passe E30, siden de gir bra med camber og bygger lite i høyden!

JUSTERBART: Camberjustering er greit å ha for å få lirket hjula innunder skjermene. Foto: KAJ ALVER Vis mer

LIGGER LAVT: Folk med samme interesse, finner hverandre. Foto: KAJ ALVER Vis mer

BLÅS I DEMPERE: Ikke bare er beholderen lekker, den gjør også at Morten kan sleppe bilen helt nedpå buken- og ikke minst få den opp igjen i normal høyde. Foto: KAJ ALVER Vis mer