TÅKEBANKER: Så mye røyk kommer det ikke fra en standard Toyota GT86. Fredric Aasbøs monster-Toyota har en Supra-motor med 650 hk og 870 Nm på hjula... Foto: Stein Inge Stølen
TÅKEBANKER: Så mye røyk kommer det ikke fra en standard Toyota GT86. Fredric Aasbøs monster-Toyota har en Supra-motor med 650 hk og 870 Nm på hjula... Foto: Stein Inge StølenVis mer

Her viser mesterdrifteren hvordan det EGENTLIG skal gjøres

Vi motorjournalister får kjøre mye bil. Det trenger likevel ikke å bety at vi er flinke til å kjøre bil. Da er det greit å få eksperter som Fredric Aasbø til å vise oss hvor skapet skal stå!

Det er ikke hver dag vi får lov til å bruke opp masse gummi under Toyota-lanseringer. Men siden GT86 ble vist for første gang tidligere i år, har mye endret seg. Nå har endelig Toyota fått en morrobil i stallen, og motorjournalister både her til lands og internasjonalt lovpriser den lille råtassen. Med 200 hestekrefter, bakhjulsdrift, lav egenvekt og økonomi-dekk hentet fra Toyota Prius, er det ikke mye som skal til før bilen plutselig logrer med rumpa.

Og her er litt av problemet: til tross for å kjøre mye bil, er ikke motorjournalister nødvendigvis utstyrt med kjøretalentet til racerbilsjåfører. Så når Toyota inviterer media til å prøvekjøre GT86 på Ringbanen ved Gardermoen, kan alt skje. Og det gjør det.

PANG!
Bare en drøy time uti prøvekjøringen, smeller det noe infernalsk. En oransje GT86 blir plantet i muren bare tjue meter fra Autofils utsendte. Delene spruter, airbager utløses og bilen forvandles umiddelbart til et ukjørbart vrak.

Slik gikk det da et knippe motorjournalister fikk slippe løs på banen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter å ha sopet opp restene, fyrer Fredric Aasbø opp SIN Toyota GT86. Eller, GT86 og GT86 fru blom - det er en sannhet med modifikasjoner. Bilen er riktignok den samme som vi kjørte opp fra Barcelona tidligere i år, men etter at Toyota Norge ga fra seg nøkkelen har det skjedd en del.

FØR: Slik så GT86-en ut da vi hentet den i Barcelona. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

ETTER: Det har skjedd mye siden vi overleverte bilen... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Boxermotoren og drivverket er kastet ut og erstattet med en diger 3-liters rekkesekser med turbo hentet fra Aasbøs forrige driftebil, en Toyota Supra. Resultatet? Effekten hopper fra 200 hk til 650 hk - på hjula. Dreiemomentet som tidligere var 205 Nm, er nå 870... Fredric har mer enn triplet effekten og dreiemomentet, med andre ord. Galskap!

Den ekstreme hjulstillingen kommer til nytte her. For å sikre at mest mulig av dekkflaten på forhjulene har kontakt med underlaget under sladd, må hjulene ha ekstrem camber. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Vi må ha såpass mye effekt for å gjøre det mest mulig spektakulært, forteller Fredric. 27-åringen fra Ski startet med drifting da han fylte 18, i en gammel Volvo 340. Nå er han en av to nordmenn som kjører i den amerikanske drifting-serien Formula Drift, hvor han også har høstet en rekke premier.

Vi hoppet inn i passasjersetet og fikk en kjøretur vi sent vil glemme...