Sjåfør Michael Aeberhard slipper rattet og lar BMW'en gjøre jobben. Foto: BMW
Sjåfør Michael Aeberhard slipper rattet og lar BMW'en gjøre jobben. Foto: BMWVis mer

Her kjører bilen av seg selv

Science fiction har blitt realitet: Vi satt i baksetet på Autobahn og filmet da sjåføren slapp rattet og lot bilen finne veien helt selv...

Jeg er vilt opptatt med å filme og ta bilder og rekker knapt å ta inn over meg hva som egentlig skjer. BMW-testsjåfør Michael Aeberhard sitter godt tilbakelent med hendene høyt hevet, som om noen skulle ha siktet på ham med en pistol. Først når blinklyset skrur seg på av seg selv og bilen forflytter seg fra et felt til et annet, kjenner jeg en rar magefølelse bygge seg opp.

Steike. Den tenker jo selv! Det er ikke bare et forhåndsinnstilt kjøreprogram. Her leser den kjøresituasjonen og trafikkbildet og tar logiske slutninger helt på egen hånd. Sjåføren vrir på et hjul på rattet og demper hastigheten fra 120 til 100 km/t. Like etterpå velger bilen å blinke seg over i høyre felt. Michael forklarer at den er programmert til å være høflig, at den alltid ønsker å ligge til høyre og ikke være til hinder for raskere trafikk, med mindre den skal kjøre forbi.

Ta frem PC'en på Autobahn
To minutter senere har Michael tatt over styringen og blinket seg ut fra motorveien. En rask sløyfe på småveiene, og så ut på Autobahn igjen. Øvelsen gjentas: Han skrur på systemet og setter seg tilbake med hendene i fanget. Og da slår det meg: Dette systemet er genialt. Transportetappene vil gå unna på et blunk. Sjåføren kan ta fram en bok, sjekke mail, gjøre arbeid på en laptop… Og det føles faktisk trygt.

Ultralyd-sensorer, firenivås laserscannere, radar og kameraer i alle hjørner sørger for at disse BMW'ene holder seg på matta. Foto: BMW Vis mer

Et lite tilbakeblikk...
Det begynte med radar-assistert cruisekontroll. Så kom automatisk nødbrems, et system som griper inn og stopper bilen hvis sjåføren ikke viser tegn til å reagere når bilen nærmer seg en hindring. Ikke lenge etter fulgte «Active Lane Assist» som hjelper bilen tilbake på kurs om den skulle vandre ut av filen.

Hvis du legger alle disse systemene sammen, blir summen en svært intelligent bil, fullt kapabel til å ta kompliserte avgjørelser helt på egen hånd. Nå var det bare et tidsspørsmål før noen samlet alt i en pakke og satte i gang revolusjonen.

Slik teknologi trenger mye hardware. Her er det svære kabinetter med kjølevifter, kabler og ledninger i alle former og farger. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

BMW først ute
Men at det skulle være merket som alltid har fokusert på sjåførens involvering - på nærheten mellom fører og bil - som først tok steget fullt ut, tok meg litt på senga. Som for å symbolisere hvor langt de er villig til å gå, hvor hardt de har tenkt å tråkke på sine egne prinsipper, lot de en helautomatisert BMW kjøre rundt Nürburgrings nordsløyfe i 2009. Det ene stedet i verden der BMW alltid har hyllet sjåførens egenskaper, M-divisjonens lekegrind; nå har robotene tatt over der og.

Bilen er utstyrt med fire slike sensorer, en i hvert hjørne. Disse analyserer omgivelsene ved hjelp av ultralyd. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Reduserer ulykkesrisikoen
Men la oss ikke gråte enda. I stedet kan vi se på fordelene disse systemene faktisk bærer med seg. For det er ikke rent få. Den største og mest åpenbare grunnen til at slike høyautomatiserte systemer snart vil bli tilgjengelig, har med sikkerhet å gjøre. Sjåfører er dumme. Vi gjør feil hele tiden. Ikke alle feil fører til uhell, men når flere feil skjer samtidig, kan stygge situasjoner oppstå. På veien til BMWs testsenter i München fikk vi se et bevis på det da en Opel Corsa snurret midt på motorveien. Bilen ble totalskadet men sjåføren kom heldigvis uskadd fra det. Den helsemessige gevinsten er jo åpenbar: Hvis bilene tenker for oss, vil det bli færre ulykker og mindre sosiale belastninger.

Skjermen gir deg en røff oversikt over hvordan bilen tolker informasjonen fra sensorene og setter dette sammen til et komplett trafikkbilde. Foto: BMW Vis mer

Slutt på moroa?
Fra et optimistisk ståsted kan en jo også si at automatisert kjøring i kø og andre kjedelige kjøresituasjoner kan dempe stress, øke komforten og hjelpe sjåføren til å spare energi til den virkelig morsomme kjøringen. Men så kommer de negative tankene: Biler kommer aldri til å bli mindre automatiserte. Hvis bilene etter hvert lærer å kjøre seg selv fullt og helt – noe de garantert vil – kan du si sayonara til den gode, gamle manuelle kjøreopplevelsen.

En kjapp oversettelse fra tysk avslører at dette skal være en «firenivås laserscanner». I samme ordforråd som «Flux Capacitor» og «Warp Speed». Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Folk vil rett og slett ikke ha behov for å lære seg å kjøre ordentlig, siden bilene uansett vil gripe inn og ta over ved behov. Sjåføren vil dø ut. Etter hvert vil det bare finnes passasjerer, der en har ansvar for å plotte inn kjøretøyets destinasjon på navigasjonsenheten. Resten fikser bilen selv.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bilen er utstyrt med fire slike sensorer, en i hvert hjørne. Disse analyserer omgivelsene ved hjelp av ultralyd. Foto: Stein Inge Stølen
En kjapp oversettelse fra tysk avslører at dette skal være en «firenivås laserscanner». I samme ordforråd som «Flux Capacitor» og «Warp Speed». Foto: Stein Inge Stølen
Slik teknologi trenger mye hardware. Her er det svære kabinetter med kjølevifter, kabler og ledninger i alle former og farger. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Ultralyd-sensorer, firenivås laserscannere, radar og kameraer i alle hjørner sørger for at disse BMW'ene holder seg på matta. Foto: BMW
Skjermen gir deg en røff oversikt over hvordan bilen tolker informasjonen fra sensorene og setter dette sammen til et komplett trafikkbilde. Foto: BMW
Sjåfør Michael Aeberhard slipper rattet og lar BMW'en gjøre jobben. Foto: BMW