Det har skjedd mye positivt på designfronten hos Hyundai. Santa Fe har et tøft utseende med harmoniske linjer. Foto: Stein Inge Stølen
Det har skjedd mye positivt på designfronten hos Hyundai. Santa Fe har et tøft utseende med harmoniske linjer. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Her er den nye Autofil-bilen

En helt ny toppmodell av Hyundai Santa Fe blir Autofils nye følgesvenn dette året. Den skal settes grundig på prøve …

Hils på autofils nye redaksjonsbil, som skal i trofast tjeneste sammen med vår dekorerte Tredal-henger på forskjellige bilutstillinger, Autofil-dager og roadshow land og strand rundt!

Plass og fremkommelighet
Valget falt på Hyundai og Premium-modellen av nye Santa Fe med 2,2-liters diesel på 197 hester og sekstrinns automatgir. En solid SUV som kan dra en henger, og som kan romme alt utstyret vårt når vi skal ut på tur.

PR- og markedssjef hos Hyundai, Morten Brusletto (t.h.), overleverte langtestbilen til autofil-redaktør Espen Stensrud . Premium-utgaven er spekket med alt utstyr. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

– Firehjulstrekksystemet er av den elektrohydrauliske sorten som sender kreftene til bakhjulene etter behov. En senterdiff-sperre gir den traktoregenskaper om dere trenger å komme dere løs, opplyser PR- og markedssjef Morten Brusletto i Hyundai Norge.

Toppmodell
Per i dag er dette Hyundais toppmodell i programmet. Den har høstet mye skryt for sitt friske design, og den kan fås i to versjoner: Enten som 5-seter eller en 22 cm Grand-utgave med plass til sju. Med en startpris på 488 500 kroner (2,0 – 150 hk), skal den konkurrere mot Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Vi har sørget for at bilen er lett å oppdage i trafikken: Se etter en staselig Santa Fe med gule speil! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vår bil er i utstyrsversjonen Premium, og da er den mer eller mindre komplett: 19-tommere, navigasjon, skinninteriør, panorama-glasstak, LED baklys, ryggekamera, filskiftesensor, justerbar styrerespons og el-seter med minne og oppvarmede bakseter er bare noe av utstyret som følger med.

Vi digger spesielt de 19-tommers felgene i Gunmetal-gråfarge. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men med den store dieselmotoren og automatgir baller det fort på seg prismessig, og prisen for langtest-bilen inkludert utstyr er 648 850 kroner. Da snuser den brått mot premium-konkurrenter som Audi Q5, BMW X5 og Volvo XC60.

Om den tåler den sammenligningen, skal vi finne ut i løpet av perioden vi skal ha den på langtest.

Vil Hyundais barskeste modell hamle opp med konkurrentene? Det skal vi finne ut av! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Ikke nøl med å hilse når du møter oss på veien!