Foto: Panther Media
Foto: Panther MediaVis mer

Her er den beste bilen til DIN livssituasjon

Livet er rart og mangfoldig, og til enhver livssituasjon er det en bil som hever seg over resten. Her er bilen du bør kjøpe, uansett hvor du befinner deg i livet akkurat nå.

Uttrykk som "pensjonistbil", "ungdomsbil", "midlivskrisebil" og "konebil" er ladet av fordommer, men er likevel ikke tatt helt ut av lufta. Det er rett og slett noen biler som passer bedre i visse faser av livet enn andre.

Ingen biler er perfekt for alle
På andre siden finnes det kjøretøy som en aldersgruppe helst ikke vil bli sett kjørende rundt i, med mindre de absolutt er nødt. Det har fått oss til å lure. Hva er egentlig den perfekte bilen for folk i forskjellige aldre og livssituasjoner? For å finne ut av dette, måtte vi først stykke opp livet - slett ingen enkel jobb - i ti faser:
1. Ungdommen som skal kjøpe sin første nybil
2. Det nyforelskede paret
3. Det nygifte (og litt mer etablerte) paret
4. Paret som nå har fått et barn
5. 40-årskrisen
6. Familieforøkningen
7. Hyttekjøpet
8. Skilsmissen
9. Barna flytter ut
10. Pensjonisttilværelsen

Vi begynner på toppen og jobber oss nedover...


Opel Adam: Fra hatt til caps

Som førstegangsbil gjelder det å ha en bil som både sjarmerer,
er god å kjøre og som er kul. Da er Adam midt i blinken.

Lille Adam er Opels storsatsing på det attraktive og voksende småbilmarkedet. Men der VW Up og tilsvarende både i innkjøp og opplevelse virker billig, er Adam det stikk motsatte. Tyskeren er mer raffinert og satt sammen av solide materialer. Den virker påkostet og har et spennende interiør med nyskapende løsninger og en utformning du ikke finner hos konkurrentene. Her er det bare å laste ned apper, synke opp mot bilen og go with the flow.


Toyota GT86: Ren kjøreglede

I ungdomstiden er det viktig med en kul bil, men som
også er morsom å herje med. Da er svaret Toyota GT86.

Toyotas stolthet koster 446 200 kroner, og har en 200 hesters boksermotor fra lillebror Subaru. Effekten er ikke den råeste på jord, med 0–100 km/t på 7,6 sekunder og en toppfart på 220 km/t. Men det er ikke de eksplosive ytelsene denne bilen handler om. Det er i stedet den guddommelige balansen i bilen, hvordan 1275 kg egenvekt perfekt fordeler seg utover de krappe svingene du kaster bilen inn i. GT86 er nesten så morsomt som bilkjøring kan bli. Skal du ha noe vesentlig morsommere enn en GT86 må det bli en Caterham Seven, men da har du hverken tak eller brukervennlighet, og kjæresten din vil neppe bli så imponert heller...


Mercedes A-Klasse: Et trygt signal

Den nye A-klassen er både morsom, komfortabel, sportslig og pen. I tillegg
er den trygg og fornuftig, akkurat som det signalet du ønsker å sende ut.

En Mercedes-Benz sender alltid et trygt signal, et signal om at du er klar til å forplikte deg. Da passer det fint med nye A-klasse. En fabelaktig bil på alle måter, og som er flere lysår over sin forgjenger på alle områder. En A180 med firesylindret rekkemotor på 1,6-liter og med 122 hk, koster fra 263 000 kroner. Den har da manuell kasse, gjør 0–100 på 9,2 sekunder og slipper ut 129 gram CO2/mil. Forbruket er 0,55 liter per mil. Vil du ha den med 7-trinns automat (En Mercedes-Benz skal ha automat) må du legge på 21 000 kroner, men det er det verdt. Da er du fortsatt under 300 000 kroner, og du har en glimrende bil med masse kjøreglede.


Skoda Octavia Stv: Folkebilen

Dette er det beste kjøpet for førstegangsforeldrene i etableringsfasen. Nå er det heldigvis ikke bare hodet som vil velge den.
Nykommeren er oppgradert på de fleste fronter og koster fra lokkende lave 235 500 kroner. Skoda har solgt bra på sine gunstige pakker og hyggelige priser. Mange har valgt den med firehjulstrekk. Den trenden vil nok fortsette og vi anbefaler deg å velge stasjonsvogn 1,6 TDI 4x4 Elegance fra 307 000 kroner. Den yter 105-dieselhester, har 250 Nm dreiemoment, gjør 0–100 km/t på 11 sekunder og toppfarten er 191 km/t. Inkludert på dette utstyrsnivået følger LED-lys med bixenon, fjernlysassistent, p-sensor bak, midtarmlene bak med åpning osv. Med firehjulstrekk på kjøpet er dette billig og konkurrentene sliter med å matche det!


Porsche Boxster: Perfekt sportsbil

Bilen er absolutt fantastisk. Desverre gjør det den også til det naturlige førstevalget for en spesiell epoke i livet ditt.
Er du en av de som deiser ned i midtlivskrisa, er det faktisk mange gode biler å få kjøpt. Særdeles gode faktisk. Men den beste av dem alle er Porsche Boxster. Den finnes attpåtil i en hyggelig Norges-versjon med 211 hk, som gjør underverker med avgiftene. Startprisen blir da 649 000 kroner, og hoster du opp 4000 kr ekstra får du PDK-kassen. Men det koster ikke så forferdelig mye mer for den vanlige 265-hesteren. 728 000 kroner er prisen da, Det er en seriøst rask bil. 0–100 km/t på 5,8 sekunder, og en toppfart på 264 km/t. Har du 908 000 kr til gode, kan du kjøpte Boxster S. Da får du 315 hk, nok for å sende deg og hentesveisen din fra 0–100 km/t på fem sekunder blank, mens toppfarten er 277 km/t.


Toyota Prius+ Seven: Feilfri syvseter

Med flere barn må du ha bil med mye plass. I tillegg bør den
koste lite i bruk, og være miljøvennlig. Valget blir derfor enkelt.

Dette er selve stamfaren til alt som heter hybrid, og den er fortsatt blant de beste av dem:
Toyota Prius. Den mest feilfrie bil i universet. I vanlig utgave har den litt liten plass, men det problemet er utradert med syvseteren Prius+ (i Norge heter den Seven i tillegg). Ikke bare får du syv seter, i tillegg får du en fenomenal driftssikkerhet, superlavt forbruk (0,41 l/mil) og et fantastisk grønt alibi i form av 96 gram CO2/km. Prisen er også hyggelig, 312 000 kroner i Advance-utgave. Smeller du på litt mer utstyr blir prisene 331 700 kr for Executive, og helt fullastet er prisen 375 500 kr for Premium. Men da har du rubbel og bit av utstyr, samt en bil du vil ha glede av i mange år framover.


Mazda CX-5: Allværsbilen

I denne kategorien har vi plukket ut den beste folke-SUV'en. Bilen for deg som vil komme frem uavhengig om hytteveien er brøytet eller ei.
Mazda CX-5 kom i fjor og den ble en umiddelbar salgshit blant dem som kanskje trengte noe større enn Toyota RAV4 eller var gått lei VW Tiguan. CX-5 treffer bra med det spenstige designet, den har ålreite kjøreegenskaper, byr på noenlunde grei plass og gir deg ikke minst mye bil for pengene. Ikke rart da at rundt 2000 nordmenn har kjøpt den bare hittil i år. Du får den fra 284 100 kroner med forhjulstrekk eller fra 365 600 kroner med firehjulstrekk. Vi anbefaler topputgaven CX-5 2,2D Sport 4x4 med automatgir. Dieselmotoren presterer på det jevne for klassen og byr på et dreiemoment på 380 Nm ved 1800 omdreininger. 0–100 km/t går på 10,2 sekunder og toppfarten er 194 km/t. Til prisen 428 800 kroner er det mest nødvendige utstyr som bixenon, skinnseter, elektrisk førersete, navigasjon, ulike førerassistanse-systemer, p-sensorer osv. inkludert.


Volkswagen Golf: Alltid på moten

Flere i Autofil-redaksjonen pleier å påstå at flertallet tar feil. Men er det en bil som underminerer dette argumentet så er det sjuende generasjon VW Golf.
Den evigunge klassikeren er nylig kommet som sjuende generasjon, og har fått en hel motorverden til å overøse doningen med utmerkelser og lovord. Golf er nemlig bilen for alt. Den kjører utrolig bra, det være seg til bykjøring med mye ristete vei, til inspirert kjøring på småveier, til vanlig cruising på hovedveien, til ristete bygdeveier. Men det er ikke bare understellet som er bra. Styringen er utmerket, og både den manuelle kassen, samt VW-konsernets DSG-kasse er glimrende. Startprisen er 228 500 kroner for Golf 1,2 TSI Trendline med 85 hk. Billigste diesel er Golf 1,6 TDI Trendline med 90 hk, til 236 800 kroner.


Tesla Model S: Banebryteren

Mens elbil-sjåfører flest biter negler av rekkevidde-skrekk, kan Tesla-eierne nyte de massive kreftene og den lekre luksusfølelsen. Samtidig sparer de masse tid i kollektivfeltet.
Tesla Model S er voldsomt påkostet og bilen er et prestisjefylt og oppsiktsvekkende prosjekt. Den kan leveres med opptil sju seter, plassen er enorm (ikke minst bagasjerommet på hele 736 liter!), luksusnivået er høyt og voksne gadget-freaks får utløp for sin duppeditt-avhengighet. For i midtkonsollen sitter en enormt stor betjeningsskjerm på 17 tommer. Det meste av betjeningsfunksjoner går gjennom den. Innstegsmodellen Model S 60 får du fra 446 500 kroner. Men vi anbefaler deg sterkt å velge bil med den store batteripakken. Går du for Performance får du den store 85 Kw-utgaven med størst effektuttak. Vi snakker 416 elektriske hester. Dreiemomentet for den er hele 600 Nm. 0–100 km/t går unna på 4,6 sekunder og toppfarten er 212 km/t.


Range Rover: Luksuskongen

Range Rover gir deg en helt spesiell atmosfære og kjøreopplevelse utenom det vanlige. Det finnes knapt noen som er bedre.
Range Rover er rene kameleonen når det gjelder å tilpasse seg. Like herlig som den byr på eventyrlig luksus, er den i stand til å vade i opp mot 1 meter vann og ta seg opp fra de grøvste grøfter. Range Roveren kan altså brukes som hyttebil, som jobbil, som familiebil eller hva du måtte ha behov for. Poenget er at den har evner på fremkommelighet som overgår de fleste konkurrenter i tillegg til at luksusnivået og imaget er så mye bedre. Billig kan ingen beskylde bilen for å være. Prisen begynner på 1 325 000 kroner for innstegsmodellen. Er kontoen ubegrenset kan du gjerne fleske til med bensinutgaven Supercharged som gjør 0–100 km/t på 5,4 sekunder. Men vi ville gått for 3,0 TDV6 med utstyrsnivå Autobiography fra 1 440 000 kroner. Dieselmotoren leverer 600 Nm og 2,1 tonn vogn klarer 0–100 km/t på 7,9 sekunder og toppfarten er 209 km/t.