Spektakulær kjøring på grensen for både bilen og sjåførens egenskaper, er hverdagskost på Autofil Vintershow. Foto: Autofil
Spektakulær kjøring på grensen for både bilen og sjåførens egenskaper, er hverdagskost på Autofil Vintershow. Foto: AutofilVis mer

Helrå vinterfest for bilfrelste

Gradestokken viser ti blå. Været ser ut til å bli helt nydelig. Men vi har ikke tenkt oss ut i skauen med planker på beina. Redaksjonen og flere hundre sladdelystne Autofil-lesere tok i stedet turen til Vålerbanen …

En gang i året, akkurat som julaften. Over tre kilometer med utfordrende svinger dekket av is og snø. Deilige håndbrekksladder. Perfekt doserte gasspedaler. Syke sladdevinkler og frontfangere som streifer snøkantene. Rattkunst av ypperste klasse.

LES OGSÅ:

Drømmedag for alle
Denne dagen er svært spesiell for oss som til vanlig konsentrerer oss om å lage Norges beste bilunderholdning for dere der hjemme. For på denne ene dagen kan vi, akkurat som dere, ta med oss dugandes redskap og møte opp på Vålerbanen for å ventilere alle undertrykte autofile lyster.

Verdens beste medisin
Så viktig er denne dagen at vi faktisk går ut og kjøper oss billigbiler bare for dette formålet, slik at vi kan kose oss uten å være redd for å miste ei plastlist eller knerte ei lykt. Hvorfor i alle dager er ikke dette en behandlingsform på blå resept?

Noen ganger får bare ikke rattutslaget blitt stort nok... Foto: Autofil
Noen ganger får bare ikke rattutslaget blitt stort nok... Foto: Autofil Vis mer

Vi er overbevist om at en tur på isbanen i året ikke bare er positivt fordi folk lærer seg å kjøre etter forholdene, forstår hvordan et kjøretøy oppfører seg i gitte situasjoner og lærer å reagere riktig hvis noe skulle skje på holkeføret i vinter-Norge. Men også fordi det gir folk en mulighet til å overskride sine egne grenser uten at dette får store konsekvenser.

Kompressorkit av typen papp og gaffateip gjør underverker for humøret. Foto: Autofil
Kompressorkit av typen papp og gaffateip gjør underverker for humøret. Foto: Autofil Vis mer

Vi spanderer!
La oss si at du kommer inn i en sving med litt for høy hastighet. Du legger bilen ut i sladd, guffer på og prøver å hente deg inn så godt du kan. Men det holder ikke. Bilen treffer snøfonna med stor kraft, sender den inn i en runddans som ikke stopper før hele bilen står godt parkert i 40 centimeter snø. Hva gjør du nå?

Noen satset friskere enn andre. Selv om Galanten er utstyrt med firehjulstrekk, måtte det anleggsmaskiner til for å hente ut bilen etter denne stilfulle utforkjøringen. Foto: Autofil
Noen satset friskere enn andre. Selv om Galanten er utstyrt med firehjulstrekk, måtte det anleggsmaskiner til for å hente ut bilen etter denne stilfulle utforkjøringen. Foto: Autofil Vis mer

Svar: Du smiler og ler og tenker «jaja, da gjør jeg ikke det på neste runde», mens du venter på banemannskapet som raskt napper deg ut på banen igjen. Ingen bulker, ingen skademeldinger. Ingen trær i veikanten eller bilister i motgående kjørefelt. Bare rein og skjær moro.

Fredrik Sørlie koste seg rundt banen i sin modifiserte 1977-modell Toyota Cressida. Supra-motoren under panseret sikret greit med skyv på glatta. Foto: Autofil
Fredrik Sørlie koste seg rundt banen i sin modifiserte 1977-modell Toyota Cressida. Supra-motoren under panseret sikret greit med skyv på glatta. Foto: Autofil Vis mer

Dette er billidenskap på sitt beste – et sted der Autofil-tilhengerne kan utfolde seg og ta med seg dyrebare erfaringer ut på offentlig vei. Det beste av alt? Du trenger bare forsikring og bensin på tanken.
Vi spanderer resten.

Tusen takk til alle som kom! Vi gleder oss allerede til neste år …

Vi tok med årets Autofil-bil, Toyota GT86 til Vålerbanen. Den imponerte stort! Foto: Autofil
Vi tok med årets Autofil-bil, Toyota GT86 til Vålerbanen. Den imponerte stort! Foto: Autofil Vis mer

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Noen ganger får bare ikke rattutslaget blitt stort nok... Foto: Autofil
Vi tok med årets Autofil-bil, Toyota GT86 til Vålerbanen. Den imponerte stort! Foto: Autofil
Foto: Autofil
Fredrik Sørlie koste seg rundt banen i sin modifiserte 1977-modell Toyota Cressida. Supra-motoren under panseret sikret greit med skyv på glatta. Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Kompressorkit av typen papp og gaffateip gjør underverker for humøret. Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Noen satset friskere enn andre. Selv om Galanten er utstyrt med firehjulstrekk, måtte det anleggsmaskiner til for å hente ut bilen etter denne stilfulle utforkjøringen. Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Spektakulær kjøring på grensen for både bilen og sjåførens egenskaper, er hverdagskost på Autofil Vintershow. Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil