Hennessey Hammer Wagon kan hamle opp med det meste. Foto: Hennessey
Hennessey Hammer Wagon kan hamle opp med det meste. Foto: HennesseyVis mer

HAMMER TIME! Denne stasjonsvogna banker verdens raskeste Ferrari...

Med denne kjerra kan du kjøre ungene til fotballtrening, gjøre storshopping til helga for så å henge deg på Bugatti Veyron og Koenigsegg på dragstripa.

Du kjører på Autobahn i 300 kilometer i timen i din Ferrari 458. Plutselig ser du at noen blinker med lysene i speilet og vil forbi. Du legger deg i høyrefila, og forbi raser en... stasjonsvogn?!?

Dette var inntil nylig bare en familiemanns våte drøm. Men takket være en kar ved navn John Hennessey kan fantasien nå bli virkelighet. Det amerikanske tuningselskapet Hennessey har opparbeidet seg et ry som de råeste av de råe innenfor tuning. Et godt bevis på dette er deres arbeide på Cadillac CTS-V.

Fem effektoppsett
Beistet kalles for the Hammer Wagon, og er oppgradert på motor, girkasse, bremser og understell. Under panseret har V8-motoren på 6,2 liter (hentet fra Corvette) fått fem forskjellige effektoppsett fra 600 hk og oppover. Flere fartstester med en 700 hk-versjon har satt bilverdenen i kok. Familievogna greide nemlig en kvartmilstid på 10,69 sekunder! Noe som er raskere enn alt Ferrari og Porsche kan levere, samt ikoner som Nissan GT-R og McLaren F1. Og det er med en av de "snilleste" oppsettene...

Selv med denne versjonens oppsett på 700 hk vil du få problemer med å feste kreftene i bakken... Foto: Hennessey Vis mer

Denne videoen som Hennessey selv har laget, viser doningen med 700 hk under det ville rekordforsøket:

Kun Bugatti Veyron, SSC Ultimate Aero og Lamborghini Aventador er raskere enn dette av dagens superbiler. Testen er gjort med John Hennesseys egen bruksbil. Stasjonsvogna bruker han også til og fra jobb...

Her kan du se den "snillere" 650 hk-utgaven ta knekken på en Porsche 911 997 Turbo:

Koster bare 500 000 kroner
Hvis du vil ha en Hammer Wagon starter du med en standard CTS-V til 65 000 dollar, gir den til Hennessey og ender opp med en sluttpris på 95 000 dollar, eller rundt 520 000 kroner etter dagens valuta. (Norske avgifter velger vi å holde utenfor denne saken, for ikke å ødelegge all glede...) Det er ikke ille for en stasjonsvogn som pulveriserer en Porsche 911 Turbo og en Mercedes SLR McLaren i lyskryssene..!

Kvartmila gjør bilen på 10,69 sekunder. Det er helt absurd med tanke på at dette er en "vanlig" stasjonsvogn, med automatgir... Foto: Hennessey Vis mer

Trenger du mer? Da finnes det råd...
De fleste har vel allerede skjønt at herrene ved Hennessey ikke er riktig nagla. Derfor kommer det kanskje ikke som en overraskelse at det finnes enda råere oppgraderinger. Det har seg faktisk slik at 600 hk-oppsettet er "innstegsmodellen". Bilen som gjorde kvartmila på 10,69, hadde et litt råere, på 700 hk. Men det stopper på ingen måte der. Etter dette kommer HPE800-pakken, som - ganske riktig - yter 800 hk.

Motoren begynte livet som en "vanlig" Corvette ZR1-V8 med ynkelige 560 hk. Dette var ikke nok for Hennessey. Den MINSTE oppgraderingen yter 600 hk. Trenger du mer, kan du få opptil 1000 viltre hester, alt med ett års garanti. Foto: Hennessey Vis mer

Men er det nok? På ingen måte! Derfor finnes også HPE1000. Det stemmer, for en liten slump med penger (til sammenligning langt mindre enn en Audi A8) kan du få en 1000-hesters stasjonsvogn, med ett års garanti.

1000 hk? Pøh. Må jo ha mer!
Meeeeeeen det stopper heller ikke der! For de som virkelig trenger det råeste av det råeste (les: så mye effekt at du knapt kan kjøre bilen i en rett linje), har Hennessey det ultimate alternativ - riktignok bare som coupé foreløpig: Hennessey VR1200 Twin Turbo Coupe! Villstyringen er produsert i et begrenset opplag på 12 eksemplarer med en 7-liters dobbelturbo-V8. Tallene dette beistet produserer, er av en annen verden. 1226 hk, derav 1066 rett på bakhjulene og 1500 Newtonmeter.

Blir det tøffere enn dette? 1226 hk og 1500 Nm er nok til å sende bilen fra 0-100 på 2,9 sekunder og en toppfart på 390 km/t. Foto: Hennessey Vis mer

Toppfart: 390 km/t
Med slike effektsifre havner naturligvis også prestasjonstallene i hyperbilklassen. Null-til-hundre er gjort på 2,9 sekunder, identisk med Lamborghini Aventador. Toppfarten må derimot samtlige italienske hyperbiler bukke i støvet for, siden denne relativt lite aerodynamiske klossen ikke butter før nåla viser 390 kilometer i timen. Hadde vært moro å bølle med en Bugatti Veyron eller en Koenigsegg i denne oppjazzede familiebilen...

Den amerikanske tuneren leverer også sin egen superbil, Hennessey Venom GT. Dette er bilen som skal ta rotta på Koenigsegg Agera R. Foto: Hennessey Vis mer

Superbil som knuser all konkurranse
Hvis du derimot foretrekker fullblods superbiler, har Hennessey også en slik lekkerbisken på menyen. Venom GT Den har faktisk nettopp slått Koenigsegg Agera Rs verdensrekord fra 0-300 km/t. Svenskene traff 300-tallet på 14,53 sekunder, mens Hennessey noterte en gjennomsnittstid på 13,63 sekunder, hvorav den raskeste tiden var helt nede i 13,18. (Til sammenligning gjør verdens raskeste bil, Bugatti Veyron Super Sport 0-300 på 17,5 sekunder.)

Guinness anerkjenner bare rekorder oppgitt i km/t, men det er likevel interessant å se hvor rask Venom GT er opp til 200 miles per hour. Der Veyron Super Sport bruker 22,2 sekunder og Agera R bruker 17,68 sekunder, bruker Hennessey Venom GT bare 14,51 sekunder.
Vi tror begge rekordene blir stående en stund...