Grundig bilvask med høytrykk og svamp

Det er mange måter å vaske bilen på. Vi viser deg den riktige.

Før du kan behandle bilen videre, enten du skal vokse, polere, lakk-rense eller bare shine opp, er grundig vask alltid det første du starter med. Det finnes like mange metoder og meninger om hvordan man best vasker bilen, som det er kjemikalier på markedet. Mye av dette avhenger av årstid, hvor du står og hva slags utstyr du har tilgjengelig. Vi skal her ta for oss hvordan du gjør en grundig vask, med høytrykk og svamp, før vi skal behandle bilen videre med clay, polish og voks. Vi skal gjøre bilen vinterklar!

1. Avfetting

Start med å sprøyte avfetting på tørr bil, og legg på nedenfra og opp. Da unngår du rennemerker, som er vanskelig å få bort. Tørr bil er viktig for at avfettingsmiddelet skal virke effektivt. Vann nøytraliserer virkningen i avfettingen.

Vi bruker her Selaclean Avfetting, som vi har erfart er bra på å løse opp asfaltrester, tjære, olje og salt. Dette legger seg gjerne «under list» og ned. Det er med andre ord ikke nødvendig å legge dette over hele bilen. La det stå og virke i 2-3 minutter før du går videre til neste steg. NB! Ikke la avfettingen tørke på bilen, da dette kan gi skjolder.

Selaclean Avfetting er en avfetting det er trygt å bruke gjennom vinteren også. Dette er fordi den er meget skånsom mot harde vokser som skal beskytte lakken, samtidig som den klarer å løse saltet og asfaltrestene meget bra.

2. Legg på såpe

Har du høytrykksspyler med skumpistol, legger du skum over hele bilen med denne. Dersom du ikke har skumpistol, vil du få like god virkning med en lavtrykkssprøyte.

Vi velger her å bruke en høytrykks-shampo fra Selaclean. Denne bruker vi kun nå i forbindelse med «hovedvasken» før videre behandling. Høytrykks-såper har gjerne en raskere og «grovere» effekt. Når vi nå legger denne på med den metoden vi illustrerer her, vil dette jobbe godt sammen med Selaclean avfetting som ligger under. Vi får dermed løst opp hardt-sittende skitt bedre. Til den ukentlige vasken gjennom vinteren velger vi Autoglym Boduwork Shampoo & Conditioner. Den er veldig skånsom mot voksen vi har på bilen.

Legg alltid såpen nedenfra og opp, på et «panel» av gangen. Slik unngår du å få rennemerker. Legg på rikelig med såpe, såpass at det så vidt begynner å renne. Dersom du bruker skum, dekker du bilen godt med skummet. La dette virke litt, men ikke tørke, før neste steg..

Tips for valg av bil-shampo til den ukentlige vasken:
Velg fra samme leverandør du har valgt til voks. Voks, polering og såpe er kjemikalier. Ulike kjemikalske sammensetninger reagerer ulikt i kontakt med hverandre. Når du vasker, vasker du også bort et tynt, tynt lag av voks. Det er hva det er designet for å gjøre! Voks er ment å sakte slites av for å holde skitt fra å bygge seg inn i lakken. Det er derfor Carnuba er et supert produkt. Hver gang du tørker, vasker, skyller osv. «sliper» du voksen. Det kommer til å skje uansett hva du bruker. Hemmeligheten er å bruke voks og såpe som er laget med tanke på å fungere best sammen.

3. Spyl/ vask med høytrykk

Hvordan du spyler bilen nå, er viktig. Jobb systematisk med ett og ett panel av gangen. Spyl med avstandt på 20-25 cm og spyl alltid nedenfra og opp. Dette gjør vi egentlig av to grunner:
Dersom du begynner øverst, vil vannet renne ned og nøytralisere såpen før høytrykks-effekten kommer.
Det er mye lettere å ha kontroll på hvor du har vært, slik at du unngår «helligdager».

Husk hjul, felg og hjulbue. Nøye. Spyl en ekstra omgang, etter du har høytrykksvasket bilen, slik at du får bort alle såperester.

4. Håndvask

Nå ser bilen ren ut, men fortsatt ligger det noe igjen, som vi må ha bort. Det ligger en statisk hinne over hele bilen, som det må berøring til for å få bort. Denne hinnen kalles ofte for trafikkfilm, og vi bruker en god svamp for den bort.

Ta en bøtte med rent, varmt vann og en svamp. Vi bruker her en vaffel-svamp, med små porer, som lett glir over karosseriet. Vi velger også en mildere shampo (Autoglym Bodywork Shampoo & Conditioner), men du kan like gjerne bruke den vi brukte tidligere.

Vi velger å legge shampo rett i svampen, i stedet for bøtta. Dette gjør vi fordi da vil svampen gli lettere over karosseriet og forårsake mindre skade. Vi skal ikke bruke noe krefter, det er i grunnen nok med svampens egen tyngde. Vi skal kun løsne den statiske hinna, og spyle godt etterpå. Spyl til du ser det er helt fritt for såpe.

5. Tørk bilen grundig

Slik unngår du vannmerker eller skjolder etter vannrestene. Disse kan ofte være stridig å bli kvitt.

Vi bruker her en Hi-Tech Flexi Water Blade. Dette skremmer mange, men dersom du velger en av god kvalitet, slik som vi bruker fra Autoglym, er dette den raskeste og tryggeste måten å tørke bilen på. Dersom du står innendørs. Står du ute, er ikke water-blade å anbefale.

Nå skyver vi av alt vann på bilen, og tørker med et håndkle eller pusseskinn i «kriker og kroker». Nå har du en ren bil, hvor vi også har vasket bort mye av beskyttelsen. Avhengig av bilens tilstand, velger du nå de neste trinnene. Kanskje må felgene tas litt grundigere med en felgrens? Må du bruke Clay bar? Trenger du polish eller kan du går rett på med voks? Alle disse tema vil vi komme innom iløpet av de neste ukene.
Vil du vite mer om bilpleie, eller har spørsmål i forbindelse med vask og vedlikehold av bilens eksteriør og interiør, les mer på Bilpleiekongen.no