GoVecs er litt dyrere enn vanlige scootere, med en prislapp på 24 990 kroner. Men så slipper du jo også mange ytterligere driftsutgifter. Foto: Espen Stensrud
GoVecs er litt dyrere enn vanlige scootere, med en prislapp på 24 990 kroner. Men så slipper du jo også mange ytterligere driftsutgifter. Foto: Espen StensrudVis mer

Govecs elektrisk scooter: For de som trenger spenning i hverdagen

En uke med el-mopeden Govecs satte redaksjonen på hodet. Det ble faktisk tilløp til amper stemning på kontoret …

Vi i autofil liker alt som er nytt og spennende. Ingen av oss har noen gang prøvd en elektrisk scooter, men nå er anledningen her. Og etter noen kjappe prøveturer, er stemningen såpass elektrisk at det til slutt ender i en kamp om nøkkelen.

Vil du ha mer futt? Se video av den norsk-utviklede elektriske motorsykkelen Roskva..!

Ingen sløv sluring
Den ser tøff ut. Den går på strøm. Og den har sine absolutte fordeler for naturen og ungdom med grønne skjerf.
Jeg vrir om nøkkelen, det lyser klart – og så er det bare å gi «gass». El-motoren summer nesten lydløst. Og etter hvert som farten øker, er det bare å blafre av gårde. Lydløst og befriende fra den sløve slurelyden bensindrevne scootere har.

Strømkabelen finner du i det lille oppbevaringsrommet under setet. Foto: Espen Stensrud Vis mer

60 kilometer rekkevidde
Govecs er lettkjørt, enkel å håndtere og har et godt dreiemoment på grunn av el-motorens iboende kvaliteter. Rekkevidden er 5–6 mil, noe som bør duge for normal mopedkjøring.
Med en egen eco-knapp kan du øke rekkevidden, men den dreper en del motorkraft – spesielt i oppoverbakker. Bremser du derimot i nedoverbakker, tilfører du batteriet ny energi. Skulle du mot formodning kjøre det helt flatt, er ladetida 4–5 timer.

Lading foretas enkelt i offentlige parkeringshus, men hjemme kan det være litt upraktisk med mindre du har en lang skjøtekabel. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Nesten bare godt nytt
Vi greide til slutt å finne noen små ankepunkter:
- Rekkevidden er naturlig nok begrenset. Men du skal være passe gæren om du kjører lengre mopedturer som er lengre enn fem mil.
- Vær obs på at ingen hører deg! Skal du passere syklister og gående (som alltid har to plugger i ørene når de ferdes ute), gjelder det å være ekstra varsom.
- Lading er trøblete om du bor i leilighet. En skjøteledning fra soverommet i 3. etasje er ikke spesielt praktisk.

Dioder lyser opp skiltet bak. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Likevel: Govecs virker solid og er noe helt annet enn den store hopen av Kina-mopeder som flommer i markedet. Samtidig er det en samvittighetsfri og enkel måte å komme seg rundt i trafikken på.

GoVecs er litt dyrere enn vanlige scootere, med en prislapp på 24 990 kroner. Men så slipper du jo også mange ytterligere driftsutgifter. Foto: Espen Stensrud
Ei gummireim, et tannhjul, batterier og en elektrisk motor med momentoverføring. Det er omtrent alt av drivverk som finnes på denne farkosten. Foto: Espen Stensrud
Strømkabelen finner du i det lille oppbevaringsrommet under setet. Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud
Speedometer og batterimåler er digitalt. Foto: Espen Stensrud
ECO-modus sikrer lengre rekkevidde ved behov, men struper også kreftene. Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen Stensrud
Dioder lyser opp skiltet bak. Foto: Espen Stensrud
Lading foretas enkelt i offentlige parkeringshus, men hjemme kan det være litt upraktisk med mindre du har en lang skjøtekabel. Foto: Espen Stensrud

Testresultat

GoVecs<br /> <br /> Go! S1.2

Herlig stillegående, godt skyv og godkjent rekkevidde. Designet er også svært bra, med mange tøffe detaljer som blant annet LED-lys bak.

ECO-modus struper kreftene litt vel mye, fjæringen slår litt i dumper. Den er også litt for dyr.