Skoda markerte seg tydelig på årets Goodwood-festival. En av førerne var vår egen Andreas Mikkelsen. Foto: Skoda Motorsport
Skoda markerte seg tydelig på årets Goodwood-festival. En av førerne var vår egen Andreas Mikkelsen. Foto: Skoda MotorsportVis mer

Goodwood Festival of Speed: Årets høydepunkter

Årets desiderte høydepunkt autofilt sett er utvilsomt den magiske festivalen i Goodwood. Her finnes alt av racingfarkoster fra sent 1800-tall frem til i dag. Her er noen av høydepunktene fra årets festival.

Goodwood Festival of Speed har for lengst opparbeidet seg en unik standing og status i bilmiljøet. Det som først var en happening for diverse racebiler har etter hvert blitt utvidet til også å inkludere nye superbiler og stands fra mange av de største fabrikantene.

Av disse har Skoda den eneste norske linken. Det tsjekkiske merket har lange tradisjoner innenfor motorsport, og er en naturlig utstiller på Goodwood. Anlegget har to steder hvor racerbilene kan utfolde seg, en asfastlagt bakkeløype og en rallyløype som går oppe i skogen. Her var vår egen Andreas Mikkelsen på plass i sin Skoda IRC-bil, til stor glede for de tusenvis av fremmøtte.

Nede på asfalten viste legender som Emerson Fittipaldi, Sebastian Vettel og Alain Prost frem sine ferdigheter, mens alt fra 30-tallets Grand Prix maskiner til Can-Am monstre og dagens Formel 1 biler fylte luften med sine tordenbrøl.

March 2-4-0 er en av tidenes aller villeste Formel 1-biler. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Har du aldri vært der anbefales festivalen på det varmeste. Hvor ellers kan du se tre sekshjulte Formel 1-biler på en og samme helg?

Sir Stirling Moss har fortsatt draget på damene... Foto: Odd Erik Skavold Lystad Vis mer

Can-Am-bilene til Shadow er blant de grommeste man kan oppleve, både med øyne og ører. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Lotus hadde hedersplass på årets Goodwood-skulptur. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

"The Spirit of '76" er en dødsbrutal Corvette som deltok i 24-timersløpet på Le Mans i 1976. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

McLaren sine Can-Am-biler satte en ny standard i den legendariske racingserien. Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Sir Stirling Moss har fortsatt draget på damene... Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Bloodhound SSC skal sette ny fartsrekord for biler. Den som lever, får se... Foto: Lord Arnstein Landsem
Skoda markerte seg tydelig på årets Goodwood-festival. En av førerne var vår egen Andreas Mikkelsen. Foto: Skoda Motorsport
Foto: Skoda Motorsport
Ikke den beste bilen for norske, hullete veier... Foto: Lord Arnstein Landsem
Can-Am-bilene til Shadow er blant de grommeste man kan oppleve, både med øyne og ører. Foto: Lord Arnstein Landsem
Lotus hadde hedersplass på årets Goodwood-skulptur. Foto: Lord Arnstein Landsem
Ferrari hadde mange råe Formel 1-biler, nærmest ser vi Niki Laudas 1974-modell. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
March 2-4-0 er en av tidenes aller villeste Formel 1-biler. Foto: Lord Arnstein Landsem
McLaren sine Can-Am-biler satte en ny standard i den legendariske racingserien. Foto: Lord Arnstein Landsem
King Kenny Roberts var verdensmester i den grommeste roadracingklassen tre år på rad fra 1978 til 1980. Han var et ettertraktet autograf-objekt. Foto: Lord Arnstein Landsem
Det var en egen utstilling med dronningens biler. Her en mektig Rolls-Royce. Foto: Lord Arnstein Landsem
Dronningen har nok av benplass i sin Rolls-Royce. Foto: Lord Arnstein Landsem
Rod Millen sin Toyota Tacoma er en favoritt blant publikum. Foto: Lord Arnstein Landsem
Alain Prost skrev autografer for harde livet. Foto: Lord Arnstein Landsem
"The Spirit of '76" er en dødsbrutal Corvette som deltok i 24-timersløpet på Le Mans i 1976. Foto: Lord Arnstein Landsem
Racing-puffer for enhver smak. Samtlige tall har en betydning i bilverdenen. Hvor mange klarer du selv å identifisere..? Foto: Lord Arnstein Landsem
Sir Stirling Moss har fortsatt et fast håndtrykk, og Lorden fikk en signatur i boka si. Foto: Odd Erik Skavold Lystad
To av Lordens absolutte favoritt-Formel 1-biler. Nærmest: En Wolf WR1 fra 1977, i bakgrunnen en Brabham BT44 fra 1975. Foto: Lord Arnstein Landsem