Bjerka Bil følger den ferske Facebook-trenden og ber om 1 million "likes". Til gjengjeld gir de bort en Audi A6 til en av følgerne. Foto: Bjerka Bil
Bjerka Bil følger den ferske Facebook-trenden og ber om 1 million "likes". Til gjengjeld gir de bort en Audi A6 til en av følgerne. Foto: Bjerka BilVis mer

Gir bort Audi A6 mot en million "likes" på Facebook

Bilbutikken Bjerka Bil i Bodø tar i bruk ukonvensjonelle metoder for å skaffe seg oppmerksomhet på nettet. Hvis de får 1.000.000 "likes" på Facebook, gir de bort en Audi A6 til en av sine følgere. Sleipt salgstriks eller genial markedsføring? Døm selv...

- Ingenting er umulig på Facebook, sier Daniel Rise ved Bjerka Bil avdeling Bodø. Jeg kom på ideen om å starte konkurransen mens jeg satt og snakket med salgslederen om den store bølgen av tilsvarende "1 million likes"-bilder som har dukket opp på Facebook i det siste.
- Derfor bestemte vi oss for å gjøre det samme, og gi bort en Audi A6 hvis vi fikk en million "likes" på siden vår. Det var generelt ikke så veldig gjennomtenkt, men mer ment som en morsom gimmick for å øke oppmerksomheten rundt den lille tremannsbedriften vår.

Ved kampanjens start hadde siden rundt 300 følgere. Bare en time senere var tallet oppe i 5000. Dagen etter passerte de 12 000, men en million er likevel et stykke unna.

Kontroversiell kampanje
På Bjerka Bil avdeling Bodøs hjemmesider, står det følgende:
"Hvis vi får 1.000.000 følgere på Bjerka Bil avd. Bodø, gir vi bort denne Audi A6'en til en tilfeldig vinner blant våre følgere!" Audien, en A6 2,0 TDI Automat, ligger til salgs på deres hjemmesider til 229 000 kroner. Trekk fra omregistreringen, som butikken ikke dekker hvis en heldig vinner skulle få den, så sitter du igjen med en bil til litt over 223 000 kroner. Men for at det skal skje, må du ha mer enn bare litt flaks.

Audien som gis bort er en 2006-modell som står til salgs for 223 000 kroner. Foto: Bjerka Bil Vis mer

Må ha 60 000 nye hver dag
For det første opplyser hjemmesiden at konkurransen avsluttes 8. februar. Med andre ord må Bjerka Bil avdeling Bodø verve over 900 000 følgere på to uker. Kjapt regnet utgjør det over 60 000 nye følgere daglig. Hittil har de ikke en gang oppnådd en femtedel av dette.

For å sette ting i perspektiv, kan det nevnes at Audi Norge har rundt 6000 følgere på Facebook. Volkswagen har 20 000, Toyota, som er en av de mest populære bilmerkene i Norge på Facebook, har omtrent 57 000 følgere.

Lover trøstepremie
På mange måter kan dette virke som et særdeles sleipt triks for å øke oppmerksomheten rundt butikken uten å måtte koste på kampanjen ei krone. Men Bjerka Bil opplyser at hvis de ikke får en million innen 8. februar, vil de likevel lodde ut en trøstepremie til en verdi av 20 000 kroner.

Bjerka Bil følger den ferske Facebook-trenden og ber om 1 million "likes". Til gjengjeld gir de bort en Audi A6 til en av følgerne. Foto: Bjerka Bil Vis mer

I strid med Facebooks regler
Konkurransen var på tynn is bare få timer etter at den ble startet. Grunnen til dette, var at Bjerka Bil satte i gang kampanjen på sine egne Facebook-sider, noe som er stikk i strid med nettsamfunnets strenge regler for markedsføring. Kort tid etter ble innlegget med konkurransevilkårene, deriblant bildet med plakaten, fjernet fra Facebook-veggen deres og erstattet med følgende uttalelse:

Foto: Skjermdump Vis mer

Konkurransen utlyses nå gjennom Bjerka Bils hjemmesider. Da gjenstår det bare å se om Audien finner en heldig vinner etter 8. februar..!

Bilen har den attraktive 2-literen med 140 dieselhester og automatgir, og er ellers godt utstyrt med multifunksjonsratt og tosoners klimaanlegg. Foto: Bjerka Bil Vis mer