MG, DKW Frazer-Nash og Citroën Traction Avant i fullt firsprang. Ikke hverdagskost. Foto: Stein Inge Stølen
MG, DKW Frazer-Nash og Citroën Traction Avant i fullt firsprang. Ikke hverdagskost. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Gamle biler trenger ikke være kjedelige!

Det verserer mange myter om veteranbileiere. En av de er at bilene bare står i garasjen og kanskje blir luftet hver 17. mai. De tør i alle fall ikke ta med museumsgjenstandene ut på bane! Eller..?

Inni er vi alle like: Denne setningen er, for det første, en durabelig klisjé. For det andre er det bare sludder og pølsevev. Hundrevis av mennesker i Norge har for eksempel tilstanden «Situs Inversus», som betyr at du har organene på motsatt side enn folk flest. Hjerte, magesekk, milt, lever og galleblære – alt er på «feil» sted, uten at det trenger å påvirke levestandarden til organenes eiere i det hele tatt. Så nei, inni er vi ikke alle like.

Setningen blir likevel stadig brukt for å illustrere et poeng, at folks følelsesliv og mentalitet ofte er overraskende lik til tross for geografiske, sosiologiske, religiøse og arverelaterte forskjeller. Bilentusiaster er et godt eksempel. De kommer i alle mulige former og farger. Grovt sett kan du si at i ene enden av spekteret finnes Gatebil-folket, mens i den andre har du Norsk Veteranvognklubb (NVK). Vi i Autofil har en fot i begge leirer, eller eventuelt ingen føtter noen steder, kommer an på hvordan en ser på det. Vi finner i alle fall glede i både det ene og det andre.

MG, DKW Frazer-Nash og Citroën Traction Avant i fullt firsprang. Ikke hverdagskost. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fordommene herjer
Likevel er det tydelig at de to miljøene helst ikke vil assosieres med hverandre; Gatebil-ungdommen ser på NVK-medlemmer som en gjeng trauste pensjonister som enten gnukker messing, spikker på trerammer eller gumler kamferdrops og krumkaker i møtelokalene på Frysja. Mens veteranbilfolket gjerne illustrerer Gatebil-gjengen som kvisete rånere som enda ikke har vokst fra seg sladdelysten og lært å kjøre bil på årntli’.

Den Porsche-inspirerte doningen hadde egentlig Boble-drivlinje, men nå har eier Øistein Asphjell satt inn motoren den alltid fortjente. 135 hk på 740 kilo gir en frisk kjøreopplevelse, og sjåføren kjører i tillegg svært publikumsvennlig... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

En ting er sikkert, Gatebil-folket vet å kjøre bil. Det er det ingen tvil om. En annen myte som vi kan knuse med en gang, er at veteranbilfolket er trauste. Jeg har tatt turen forbi Norges hovedflyplass for å bivåne Gardermoen Memorial, et minneløp som blir avholdt mer eller mindre årlig for å hedre de store fartsløpene som gikk av stabelen her i 1947, 1949 og 1950. Størrelsen og populariteten rundt disse løpene er helt ufattelig.

Peer Høvik i sin Porsche 356 jager Reidar Hellgren i sin Jaguar E-Type. Et historisk oppgjør mellom tysk finesse og engelske hestekrefter. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

50 000 publikummere
I 1949-løpet deltok 70 racerkjøretøy fra hele Norden. Det er en del. Men hvor mange tror du dukket opp for å se på? 50 000 publikummere! Disse kom i 8000 biler, 56 busser og 3 DC3-fly. 600 funksjonærer var fordelt utover banen og området generelt. 15 feltkjøkken jobbet på spreng for å servere totalt 20 000 porsjoner lapskaus. En svensk fører og to tilskuere omkom også under kjøringen, uten at dette stoppet løpet.

«Bestefar» Hallan er i sitt ess og kjører stil bak rattet på sin lekre 1933-modell Aston Martin Le Mans. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bugatti for full maskin
I dag teller jeg vel rundt 40 hoder tynt spredd rundt banen. Men deltakerlisten på omtrent 20 kjøretøy er vel så spennende som i glansdagene. Jeg tror nesten jeg ser syner når en dønn strøken 1937-modell Bugatti Type 57 Ventoux dundrer på nedover banen. Når slike en sjelden gang dukker opp på klassiske bilauksjoner, går de for mellom 3 og 10 millioner kroner. Nå tar jeg bilder av et eksemplar som kommer på vrengt gummi ut av en kurve, i hælene på Autofils egne Knut Christian Hallan i sin lekre 1933-modell Aston Martin Le Mans. Dette blir nesten for mye av det gode …

Jan H. Blehr i en lekker Jaguar XK-C-replika. Dette er i prinsippet en racingversjon av XK120, med rørrammechassis og aluminiumkarosseri. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Terje Gaarud Nøtterøy og passasjer i sin Jaguar XK 120 DHC som setter seg pent i svingene. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Per Lie Andersen fra Horten i sin strøkne Jaguar XK150 kysser banemarkeringen på vei gjennom apex. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

et som kunne ha blitt et spennende og innovativt samarbeid fikk dessverre aldri luft under vingene. DKWs flørt med sportsbilprodusenten Frazer Nash resulterte bare i denne sjeldne roadster-prototypen, som nå har havnet i nordmannen Paul Hotvedts eie. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Slik har du garantert aldri sett en klassisk Bugatti til mange millioner før. Denne stilfulle 1937-modell Type 57 Ventoux’en har overraskende nok lang, norsk racinghistorie, blant annet fra det opprinnelige Gardermoen-Racet i 1950. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Knut Larsen legger alle kluter til i sin Citroën Traction Avant 11 BL med 1,9-liters motor og drøyt 55 hestekrefter. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Journalistkollega Morten Larsen i sin grønne 1954-modell Morgan +4. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Håkon Stamnes, et kjent navn i diverse norske rallysammenhenger, nekter å slippe gassen i sin Ford Allard Coupé. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Journalistkollega Morten Larsen i sin grønne 1954-modell Morgan +4. Foto: Stein Inge Stølen
Håkon Stamnes, et kjent navn i diverse norske rallysammenhenger, nekter å slippe gassen i sin Ford Allard Coupé. Foto: Stein Inge Stølen
Peer Høvik i sin Porsche 356 jager Reidar Hellgren i sin Jaguar E-Type. Et historisk oppgjør mellom tysk finesse og engelske hestekrefter. Foto: Stein Inge Stølen
Terje Gaarud Nøtterøy og passasjer i sin Jaguar XK 120 DHC som setter seg pent i svingene. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Knut Larsen legger alle kluter til i sin Citroën Traction Avant 11 BL med 1,9-liters motor og drøyt 55 hestekrefter. Foto: Stein Inge Stølen
Eier Øistein Asphjell trakterer den svenskbygde Porsche 356-inspirerte doningen på mesterlig vis. Ingen andre kunne matche dette tempoet. Foto: Stein Inge Stølen
Totakters tysk ingeniørteknologi møter klassisk, britisk byggekunst. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
«Bestefar» Hallan er i sitt ess og kjører stil bak rattet på sin lekre 1933-modell Aston Martin Le Mans. Foto: Stein Inge Stølen
Slik har du garantert aldri sett en klassisk Bugatti til mange millioner før. Denne stilfulle 1937-modell Type 57 Ventoux’en har overraskende nok lang, norsk racinghistorie, blant annet fra det opprinnelige Gardermoen-Racet i 1950. Foto: Stein Inge Stølen
Den Porsche-inspirerte doningen hadde egentlig Boble-drivlinje, men nå har eier Øistein Asphjell satt inn motoren den alltid fortjente. 135 hk på 740 kilo gir en frisk kjøreopplevelse, og sjåføren kjører i tillegg svært publikumsvennlig... Foto: Stein Inge Stølen
Knut Larsen legger alle kluter til i sin Citroën Traction Avant 11 BL med 1,9-liters motor og drøyt 55 hestekrefter. Foto: Stein Inge Stølen
Denne bilen ble konstruert av en kreativ og talentfull bilbygger i Sverige på begynnelsen av 60-tallet etter inspirasjon fra de Abarth-kledde Porsche 356 B 1600 Carreraene. Foto: Stein Inge Stølen
et som kunne ha blitt et spennende og innovativt samarbeid fikk dessverre aldri luft under vingene. DKWs flørt med sportsbilprodusenten Frazer Nash resulterte bare i denne sjeldne roadster-prototypen, som nå har havnet i nordmannen Paul Hotvedts eie. Foto: Stein Inge Stølen
Per Lie Andersen fra Horten i sin strøkne Jaguar XK150 kysser banemarkeringen på vei gjennom apex. Foto: Stein Inge Stølen
Reidar Hellgren holder godt tempo i sin lekre Jaguar E-Type. Foto: Stein Inge Stølen
Jan H. Blehr i en lekker Jaguar XK-C-replika. Dette er i prinsippet en racingversjon av XK120, med rørrammechassis og aluminiumkarosseri. Foto: Stein Inge Stølen
Terje Gaarud Nøtterøy og passasjer i sin Jaguar XK 120 DHC som setter seg pent i svingene. Foto: Stein Inge Stølen
MG, DKW Frazer-Nash og Citroën Traction Avant i fullt firsprang. Ikke hverdagskost. Foto: Stein Inge Stølen