Frode Valle fikk kjøpe den unike Brabus-tunede Mercedes-Benz CLS'en av selveste Ken Block. Foto: Knut Arne Marcussen
Frode Valle fikk kjøpe den unike Brabus-tunede Mercedes-Benz CLS'en av selveste Ken Block. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Frode kjøpte Ken Blocks privatbil

Den forrige eieren er verdenskjent for sine spektakulære videosnutter på YouTube, der han gjør magiske kunster med bil. Da den trimmede Mercedes CLS'en kom til salgs, var ikke Frode i tvil. Han MÅTTE ha den!

– Æ tørsj itj skru av antispinnkontrollen av rein frykt. Draget fra den her maskina er vilt som en karusæll! Du bli’ rægelrett kvalm og svimmel...

Den lykkelige bileieren Frode Valle forteller gladelig om bilen før han gir gass. Jeg får kjenne nøyaktig hva han mener. Den Brabus-trimmede AMG-Mercedesen skyter fart oppover bakkene som et prosjektil ut av ei børse. Med 575 hester under panseret er skyvet på nivå med rekylen i en gammeldags Mauser, og jeg kan glemme å rekke dashbordet med fingrene. Her er det bare å bli trøkt tilbake – og nyte det.
Og lyden... Herlighet hvilken lyd! V8’eren på 5,5-liter med kompressor hyler som en stukket gris når det står på som verst.

575 hk og 775 Nm dreiemoment har bakdekkene vanskelig for å finne feste, selv på knusktørr asfalt. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

- Hvordan fikk du kjøpt denne bilen?
– Det begynte med at jeg var med og startet opp importen av DC til Norge, kles- og skomerket som Ken Block er grunnleggeren av. I forbindelse med Rally Sweden i 2011, hvor han deltok, var han en uke i Oslo for å akklimatisere seg og gjøre forberedelser til rallyrunden.
– Vi møtte ham til lunsj, og seinere den uka kom det fram at han skulle selge den unike Mercedesen han hadde fått spesiallaget til seg selv. Jeg hadde sett bilder av bilen allerede i 2006 og drømte om å kunne få tak i noe lignende. Så da jeg fikk vite at han skulle selge den, måtte jeg bare slå til. Kollegaen min hadde også lyst på bilen, men vi ble heldigvis enige om at jeg skulle få kjøpe den.

Takket være sitt engasjement i klesmerket DC, fikk Frode mulighet til å sikre seg den unike bilen. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Hard og ekstra hard
– Ken var veldig glad for at den gikk videre til «DC-familien», og han mailet meg frem og tilbake før bilen ble sendt over. Han var veldig opptatt av hvordan den skulle behandles og sendte et sett med regler bare for pleie av lakken, forteller Frode.
AI Design er det amerikanske tuningfirmaet som både trimmer og modifiserer spesielle biler. I 2006 bygde de CLS’en for Ken Block, der både motor, eksteriør og interiør er fikset litt ekstra. Motoren yter nå hele 575 hester og har et dreiemoment på brutale 775 Nm. Toppfarten er spinnville 320 km/t.
Bremsene er oppgradert med blant annet 15-tommers skiver foran. Stivheten i understellet kan nå justeres fra hard til ekstra hard. Høyden er også elektronisk regulerbar, noe Frode er nødt til å demonstrere hver gang vi skal passere en fartshump. Den slår ikke nedi.

Ken Block ville sette sitt personlige DC-preg på bilen. Det fikk han. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Mattsvart trendsetter
På innsiden er DC-merket preget inn i alle nakkestøttene, taket er kledt i semsket skinn og det samme er delvis rattet. Men mest oppsiktsvekkende er utseendet. Den linjelekre CLS’en er forvandlet til et mattsvart beist. Dette er ikke noen folie. Det er lakkert slik. Og ifølge AI Design, var dette en av de første bilene som startet trenden med mattsvart. De sier også at Ken Block tok aktiv del i ombyggingen.

Med den spesielle fargen, sotede vinduer og baklykter synes vi CLS’en ser grisetøff ut! Men Frode har nå forstått hvorfor Ken var så ivrig på dette med å pleie bilen riktig.
– Lakken er egentlig et helvete å holde perfekt! Ken sendte med et spesialmiddel som bilen skal behandles med, men det er enormt mange forholdsregler å ta hensyn til. Jeg unngår å kjøre i regn, for lakken blir så stygg etterpå. Å vaske bilen i sol, er heller ikke bra, så det må unngås. Fettmerker blir fort synlige, og jeg har nesten gitt opp å holde den perfekt hele tida, smiler Frode lett oppgitt.

Ken Block har blitt en superkjendis takket være de ekstreme Gymkhana-videoene på Youtube. Foto: Flickr Vis mer

- Hvorfor solgte Ken bilen han fikk spesiallaget til seg selv?
– Han hadde brukt denne som privatbil til og fra jobb og kjørt nesten 30 000 km med den gjennom omtrent fem år. Fordi han er sponset av Ford, får han to biler årlig fra dem. De vil jo at han skal bruke deres biler.

Vil til Rudskogen
- Men er du ikke redd for at han har grisekjørt like hardt med denne som bilene han herjer med påYouTube?
– Nei, selv om bilen er bygget nøyaktig etter hans spesifikasjoner og er helt rå, så er han tro det eller ei en lugn kar. Han får nok tatt ut grisekjøringen gjennom det som er blitt jobben hans.

- Har du hatt kontakt med ham i ettertid?
– Ja, han sendte meg en mail for ikke lenge siden og lurte på om jeg hadde vært på Gatebil-festival med bilen. Han kjenner faktisk godt til det og han har lyst til å dra dit selv. Planen var å dra på et av treffene deres i år, men jeg fikk ikke tid. Dessuten jobber jeg fortsatt med å bli fortrolig med bilen. Jeg tok nylig et racingkurs og har virkelig lyst til å få kjørt den på Rudskogen.

Bilen er en av verdens første lakkert i matt svart, noe som satte trenden siden. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Deler gleden
- Vil du sette skilter på den?
– Det er det jeg har mest lyst til, sånn at jeg kan bruke den i det daglige. Jeg prøvde å regne ut hva avgiftene kommer på, og det lå an til å bli rundt 1,4 millioner før jeg trakk fra eventuelt bruksfradrag. Det går rett og slett ikke an å gjøre det i Norge.
- Så hva er planen da?
– Foreløpig vil jeg bruke den litt til ulike stands og forskjellige show. Hele oppsynet er jo så spesielt at jeg har lyst til å dele det med andre.

PS: Nå har Frode satt bilen til salgs!

575 hk og 775 Nm dreiemoment har bakdekkene vanskelig for å finne feste, selv på knusktørr asfalt. Foto: Knut Arne Marcussen
Prosjektet var komplisert å gjennomføre. Blant annet måtte hele karosseriet lakkeres i ett drag uten feil, ellers måtte de gjøre alt på nytt. De jobbet mye med små detaljer. Blant annet er frontlyktene lakkert innvendig, noe som ifølge AI Design er vrient å få til uten at det blir ødelagt av fukt senere. Foto: Knut Arne Marcussen
Bilen er en av verdens første lakkert i matt svart, noe som satte trenden siden. Foto: Knut Arne Marcussen
CLS Brabus K8 har i utgangspunktet 530 hester, men etter turen hos AI design yter den 575 gamp. Foto: Knut Arne Marcussen
Takket være sitt engasjement i klesmerket DC, fikk Frode mulighet til å sikre seg den unike bilen. Foto: Knut Arne Marcussen
Dette er en bil som krever full oppmerksomhet fra sjåføren til enhver tid. Foto: Knut Arne Marcussen
Ken Block ville sette sitt personlige DC-preg på bilen. Det fikk han. Foto: Knut Arne Marcussen
Ken Block har blitt en superkjendis takket være de ekstreme Gymkhana-videoene på Youtube. Foto: Flickr
Frode Valle fikk kjøpe den unike Brabus-tunede Mercedes-Benz CLS'en av selveste Ken Block. Foto: Knut Arne Marcussen
Toppfart 320 km/t - ja, du rekker middag da. Speedometeret står i miles. Foto: Knut Arne Marcussen