Consept Coupé viser vei for Volvos fremtidige designspråk i følge designsjef Thomas Ingenlath
Consept Coupé viser vei for Volvos fremtidige designspråk i følge designsjef Thomas IngenlathVis mer

Avdekking av Volvo Consept Coupé:

Friske takter fra Volvo

Volvo viser et helt nytt designspråk i Frankfurt med Consept Coupé.

Inspirasjonen skal ha vært Volvo P1800 fra 60-tallet, men mange av designtrekkene må forventes og dukke opp på fremtidige modeller. Første bil ut blir trolig XC90 og deretter V70. Vi gleder oss allerede.

Klassiske deisgngrep
Designsjefen Thomas Ingenlath har tidligere jobbet hos Audi og Wolksvagen, og det er brukt mange de samme trekkene for å fremheve Volvo. Stor pompøs grill, maksimert Volvo-logo og massiv bruk av kromlister i interiøret. Et annet forankringspunkt for Volvo er å fremheve det skandinaviske. Det skal være rene linjer, enkelt, få knapper og elegant, som i moderne møbler. Bilen virker stor og eksklusiv, men er faktisk ikke lenger enn 4,5 meder, hele 20 cm kortere enn Mercedes E-klasse Coupé.

Volvos nyeste modul
Med Consept Coupé viser Volvo også sin nye fleksible plattform «SPA» som vil ligge til grunn for alle nye modeller. Volvo er hemmelighetsfulle når det kommer til fremtidige motorer og teknikk, men avslører at den tverrstilte firesylindrede bensinmotoren har både turbo og kompressor, og er plassert langt ned i motorrommet. Konseptbilen er selvfølgelig en Plug in-hybrid der bensinmotoren drar forhjulene og en elmotor drar bakhjulene. Til sammen skal totaleffekten være rundt 400 hester og 600 Nm. Med slike sifre flørter man mer med luksusmarkedet enn familiesegmentet.

Svensk design
Innvendig kan vi også se at designsjefen har jobbet hos Volkswagen. Det er massiv bruk av krom, men konseptet ser faktisk ut som noe man kan forvente å se i en nær forestående produksjonsbil. De digitale instrumentene kjenner vi igjen som Volvo og har fått en ny oppdatering. Et head up-display viser info i frontruta. Den store pekeskjermen er et svar fra Tesla, men løst på en langt mer elegant og integrert måte. Den føles som en naturlig evolusjon av «planken» som var deres kjennetegn tidligere. Selvsagt brukes lys bjørkefinér i innredningen, og et artig grep er spennen på sikkerhetsbeltet, en daglig påminnelse om at Volvo var først ute med sikkerhetsseler og fortsatt tar sikkerhet på alvor.
Det er tydelig at design er blitt mye viktigere for Volvos nye eiere, og selv om hovedmarkedet er Kina, skremmer ikke Volvos nye design fremtidige kjøpere fra Europa. Snarere tvert i mot.