Audi har et nytt tøft konsept kalt Sport Quattro. Det bygger videre på Quattro-konseptet fra 2010. Med 700 hk innabords er det bruk for velfylte hjulbuer.  Foto: Stein Inge Stølen
Audi har et nytt tøft konsept kalt Sport Quattro. Det bygger videre på Quattro-konseptet fra 2010. Med 700 hk innabords er det bruk for velfylte hjulbuer. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Frankfurt 2013: Gamle stjerner blåses til liv

En av årets viktigste bilmesser er i gang. Den røde tråden denne gang er som forventet el-drift og hybrid-biler. Men vi får også se mange gamle autofile helter i ny drakt.

Måkevingedører har blitt den store messe-klisjeen. En konseptbil SKAL ha måkevingedører, virker det nesten som. Men aldri før har vi sett så mange produksjonsklare modeller med fiffige dørløsninger; det kan nesten virke som om måkevingene endelig finner veien til noenlunde hverdagslige biler.

Fyrrige biler er in
Men det er ikke bare dørløsningene som fascinerer i Frankfurt. Her er det innovative drivlinjer, co2-fattige utslipp og elektrisitet som er hovedmenyen. Men det trenger ikke å bety at fremtiden ser kjedelig ut. Tvert imot, nå tyter det ut autofile konseptbiler og produksjonsmodeller som aldri før. Noen av disse er miljøvennlige. Andre er absolutt ikke det. Men samtliger pirrer de autofile nervene.

Som for eksempel det nye Sport Quattro-konseptet fra Audi; et 700-hesters råskinn som nikker anerkjennende til bestefar Ur-Quattro. Volvo klinker også til med et 400-hesters coupé-konsept med sterke Volvo P1800-gener. Subaru har allerede vist sitt WRX-konsept ved tidligere messer, men her får vi for første gang se den i levende live. Og dette ser rått ut.

Monza-konseptet er et etterlengtet friskt pust fra Opel som vi håper bærer frukter på produksjonslinjen og både Porsche og BMW puster liv i gamle superbil-stjerner. Porsche 918 er en klar arvtaker til Le Mans-monsteret Porsche 917, mens BMW i8 kan spores tilbake til den opprinnelige M-bilen, BMW M1.

Her er disse og andre autofile høydepunkter fra messen...

VW satser elektrisk så det holder, med både up! og Golf. Da e-up! ble lagt ut for bestilling i Norge, haglet det inn 300 bestillinger på fire minutter! Det norske folk er tydeligvis mer enn klar for elbilene fra VW. Pris fra 182 700 kr for e-up. e-Golf kommer fra andre kvartal 2014. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Jaguar er med på SUV-bølgen. Foreløpig er C-X75 kun et konsept, men med Range Rover som konsernsøsken kan deling av teknikk gjøre produksjonsstart rimelig forestående. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Volvos nydelige Coupe-konsept tar pusten fra alle som ser den. Den byr på 400 hk fra sin plug-in hybrid drivlinje, men vil neppe komme i produksjon. Synd og skam. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Opel Insignia er blitt forbedret, godt nytt for mange familier. Her er Insignia Country Tourer med ekstra god bakkeklaring, firehjulstrekk, automat og 163-hk diesel. Perfekt for Norge! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Subarus råtøffe WRX-konsept vekker oppsikt. Den har ført vært vist i USA, men dette er første gang europeere får se konseptet som kan bane vei for en heftig ny 4x4 fra Subaru. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Opel trenger kule produkter, og en hyllest til den gamle 80-tallshelten Opel Monza er en måte å gjøre det på. Konseptet heter Monza, og byr på måkevingedører, elektrisk drivlinje og 2+2 seteplassering. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Et av de dristigste konseptene kommer fra Nissan og heter Friend-Me. Linjene er ekstremt dramatiske, med boomerang-aktige LED-lys foran og heftige dører. Drivverket er som det meste annet i Frankfurt av hybrid-typen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

BMW klinket til i år og lagde liksågreit en innendørs bilbane. Her suser nye BMW i3 lydløst rundt på de berg-og-dalbane-lignende broene oppunder taket. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

BMW i8 er en av de største nyhetene i år. I Frankfurt ble den produksjonsklare modellen vist. Og den ser helt vill ut. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Måkevingedører, Lambo-dører, saksedører, Gullwing-dører, "dihedrale synkro-helix-dører": Kjært barn har mange navn. BMW i8 har tøffe dører, i alle fall - samme hva det kalles. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Honda slenger seg inn i kompakt-stasjonsvognsmarkedet med sin nye Civic Tourer. Hele 624 liters bagasjevolum har den, mer enn både Golf og Auris. Litt synd at de ikke kostet støv av Aerodeck-betegnelsen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fords nye konseptbil Mondeo Vignale signaliserer en mer eksklusiv retning. Det er vel og bra, men hvor blir det egentlig av produksjonsbilen? Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Nye Mazda3 debuterte i Frankfurt. Linjene er svært interessante; litt Mazda6, litt Mercedes A-Klasse og litt Alfa Romeo Giulietta. Prisene skal bli svært konkurransedyktige her til lands takket være co2-gjerrige motorer. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Renault Initiale Paris er en av de stiligste personfrakter-konseptene på messen. Den viser hvilken retning Renault har tenkt å gå med sin neste Espace. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Toyota Yaris R er messens sinnatagg. Med teknologi fra Le Mans-raceren til Toyota, firehjulstrekk og vanvitte 400 hk fra sin hybrid-drivlinje. Dette er både rått og kult! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Lexus er eksperter på å lage kompliserte betegnelser på produksjonsbiler og konsepter. Det går nesten i surr; LF-LC, LF-CC, IS-F, LF-A, og nå LF-NX. Likevel bør du merke deg dette navnet, for Lexus' nye SUV-konsept tok nesten pusten fra oss med sine vågale linjer og tøffe stuk. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Skoda skal appellere til den yngre kjøperen med den nye, romslige Rapid Spaceback. Med 415 liters bagasjerom og en prislapp fra rundt 190 000 kroner i Norge kan dette bli et interessant alternativ for småbarnfamilier. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Porsche 918 Spyder er endelig klar for produksjon. Da passer det ekstra godt for Porsche å kunngjøre at de har knust rekorden for standardbiler rundt Ringen. Den nye rekordtiden lyder på 6 minutter og 57 sekunder. Hvem hadde trodd at den første produksjonsbilen til å kjøre rundt Nürburgring på under 7 minutter skulle være en hybridbil? Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer