Her er kremen av Lars Christians samling. Den fremste rekken er kun Ford Sierra Cosworth, med unntak av den til høyre som "bare" er en 2,3. Bak fra venstre ser vi en Cortina 1500, en Granada 2,8i Ghia, en Escort RS Turbo, en Granada 2,3 Jubileum, en Escort XR3i og en Cortina Deluxe. Foto: Lord Arnstein Landsem
Her er kremen av Lars Christians samling. Den fremste rekken er kun Ford Sierra Cosworth, med unntak av den til høyre som "bare" er en 2,3. Bak fra venstre ser vi en Cortina 1500, en Granada 2,8i Ghia, en Escort RS Turbo, en Granada 2,3 Jubileum, en Escort XR3i og en Cortina Deluxe. Foto: Lord Arnstein LandsemVis mer

Ford for alle penga

For Lars Christian Evenrud fra Lensbygda er det kun Ford som gjelder - og han har 16 stykker av dem!

–For meg har det alltid kun vært Ford. Min bestefar kjørte Ford, og
min far kjørte Ford. Det var aldri snakk om noe annet bilmerke. Da jeg ble
15, kjøpte jeg min første bil, og gjett hvilket merke det var, ler Lars Christian
Evenrud (32) fra Lensbygda ved Lena på Toten.
– Det var en Ford 17M 1961-modell. Jeg skrudde litt på den, men var hele
tiden mer ivrig på bestefars Cortina. Så jeg fi kk overta den, og den sto klar til
18-års dagen min. Det var herlig å kunne kjøre egen Ford, men jeg syntes det var
for galt å bruke den fi ne Cortinaen på vinteren. Derfor kjøpte jeg meg en Ford
Escort XR3i. Etter en stund ble det for galt å bruke den for mye også, så derfor
ble det en Ford Granada. Og slik har det i grunnen fortsatt...
– Jeg har nemlig aldri solgt noen av bilene mine. Jeg har bare utvidet samlingen,
og i dag har jeg 16 Forder. Heldigvis har jeg en forståelsesfull samboer.

Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Cosworth er grommest

– Men hun kjører IKKE Ford! Dessverre en VW Polo, men det skal sies at hun kjøpte den før vi traff hverandre, fortsetter han.
Det er Cosworth som er symbolet på det ypperste for Lars Christian, og
i dag har han intet mindre enn fem Sierra Cosworth. Pluss at faren også
har fått en!
– Sierra Cosworth er vel det grommeste for meg ja. Ikke alle er originale.
Den aller råeste er faktisk en vanlig Sierra som jeg kjøpte for 1500 kr,
som er ombygd til RS500 Cosworth. Den er benket til 548 hk på bakhjula,
og det kan jeg love deg går unna! Den brukes mest til Gatebiltreff, men
siden finishen er så pen både over og under bilen, fant jeg ut at jeg trengte
en til. Så i fjor sommer kjøpte jeg en 2-liter Sierra, og kastet en Cosworthmotor
og girkasse rett ned i den. Den er kun for å herje med på Gatebiltreff
og lignende.
– Faderen (Terje Evenrud) hadde en Sierra Ghia 87- modell, og jeg
overtalte ham til å la meg bygge den om. Jeg tror han nærmest avskrev
hele bilen da jeg begynte, men han ble veldig fornøyd da han fikk en Sierra
Cosworth 4X4 tilbake. Han bruker den daglig, og har for øvrig en Sierra
XR4 i tillegg.

Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Sjelden vare


– Mine tre andre Sierra Cosworth er derimot klin originale. Jeg foretrekker å finne biler i Italia, siden det varme klimaet betyr rustfrie karosserier. Det er derimot mye styr med papirarbeid, så jeg vet ikke om jeg vil anbefale Italia hva angår bilkjøp. To av mine originale
Cosworther har kommet fra Italia, mens den tredje kommer fra Sveits og
ble kjøpt i Holland. Er bilen riktig, kjøper jeg den hvor det skulle være.
Min Escort RS Turbo fant jeg på fransk Ebay, og var lokalisert helt sør i
Frankrike. Det var imidlertid vanskelig å få den hjem, for nesten ingen
transportfirmaer opererer så langt sør, sier han.

Lars Christian er kjent for å være en svært dyktig mekaniker som både
restaurerer og trimmer bilene sine selv. Og for denne Ford-gale mannen
mangler det aldri på prosjekter.
– Den mest spennende bilen akkurat nå, er en Lotus Cortina som jeg
fant i Italia, via bekjentes bekjente. Det er en ekte Lotus-utgave, og jeg
har brukt mye tid på å sjekke opp chassisnummeret og all historikk for å
være sikker. Det ble bare laget rundt 50 eksemplarer med venstreratt, så
dette er sjelden vare. Den har opprinnelig gått i USA, men jeg kom altså
over den i Italia. Det er en del jobb som ligger foran meg, men det ser
jeg på som overkommelig.

En ekte Lotus-Cortina som Lars Christian fant i Italia. Bare 40 stykker ble bygget med venstreratt, så dette er sjelden vare! Foto: Lord Arnstein Landsem Vis mer

Drømmer om flere

– Jeg holder også på med en motor fra en Sierra 4X4 som skal dukke opp i et prosjekt neste år. Jeg regner med rundt 700 hester. Ellers vil det nok dukke opp nye biler her og der. Ser jeg en Sierra til salgs som jeg bare må ha, vil den nok fort ende opp i garasjen min. En
Escort Cosworth er jo også en bil som bør dukke opp i samlingen en dag.
– Ford Capri har jeg derimot aldri vært noen stor fan av, og amerikanske
Forder har jeg ikke noe forhold til. Focus RS er gromme biler, men jeg
har ikke noen tro på at det vil bli samlerbiler i framtiden. Den ultimate
Ford er for øvrig RS200. En sånn bil skal jeg ha før jeg dør!

Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Her er kremen av Lars Christians samling. Den fremste rekken er kun Ford Sierra Cosworth, med unntak av den til høyre som "bare" er en 2,3. Bak fra venstre ser vi en Cortina 1500, en Granada 2,8i Ghia, en Escort RS Turbo, en Granada 2,3 Jubileum, en Escort XR3i og en Cortina Deluxe. Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
En ekte Lotus-Cortina som Lars Christian fant i Italia. Bare 40 stykker ble bygget med venstreratt, så dette er sjelden vare! Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem
Foto: Lord Arnstein Landsem

Her er hele samlingen:

  • 1. 1986 FORD SIERRA RS500 COSWORTH
    Dette er grombilen min, som jeg har brukt på
    Gatebil treff. Det har resultert i mange premier.
    548 hk på bakhjula. Wolf-felgene vil nok koste 40-
    50 000 kroner komplett på bruktmarkedet.
  • 2. 1986 FORD SIERRA COSWORTH
    Urørt originalbil som jeg hentet i Italia. Gått 82 000
    km. Slike urørte biler er vanskelig å få tak i.
  • 3. 1991 FORD SIERRA COSWORTH
    Også denne er hentet i Italia. En gammel gubbe
    hadde hatt den fra den var ny. Kun gått 15 000 km!
  • 4. 1992 FORD SIERRA COSWORTH LIMITED EDITION
    Kjøpte den i Holland, men kommer egentlig fra
    Sveits. Nummer 141 av 700 i en Limited-Edition
    serie som de hadde i Sveits.
  • 5. 1986 FORD SIERRA COSWORTH
    Egentlig en vanlig Sierra som jeg kjøpte i fjor
    sommer, og utrustet med Cosworth-motor og
    girkasse. Kun kjøpt for å herje med på Gatebiltreff.
  • 6. 1965 FORD CORTINA 1500
    Fikk den fra bestefar, og måtte restaurere den
    en hel vinter før jeg kunne bruke den når jeg fi kk
    lappen. Har hengt på litt GT-stæsj som Webere og
    grenrør.
  • 7. 1966 FORD CORTINA DELUXE
    Kom over den i 2000, syntes det var greit å sikre
    meg en sånn bil. Har fått brukt den littegrann.
  • 8. 1966 FORD CORTINA LOTUS
    En ekte Lotus-utgave som jeg kjøpte i Italia. Fant
    den tilfeldig via bekjente, og slo til tvert. En unik
    bil, som jeg nok må bruke litt tid på for å få klar.
  • 9. 1982 FORD GRANADA 2.8I GHIA
    Dette var en ren 2-liter som jeg kjøpte i 1995, for
    å ha som bruksbil. Men jeg bygde den raskt om
    til en 2.8i Ghia med alt av utstyr. Har kjørt 100 000
    km med den.
  • 10. 1984 FORD GRANADA 2.3 JUBILEUM
    Jubileumsutgave som har gått 160 000 km med
    komplett historikk. Har omtrent ikke fått kjørt den.
  • 11. 1985 FORD ESCORT RS TURBO
    Fant den i Frankrike, og kjøpte meg den for å
    sikre meg et eksemplar. De begynner nemlig å bli
    sjeldne, og prisene stiger. Kun 5000 stk. ble laget.
  • 12. 1985 FORD ESCORT XR3I
    Kjøpte den i 1994, og har kjørt over 100 000 km
    med den. Satte inn turbo i den sommeren 1995, og
    det gikk noe jævlig på den tiden.
  • 13-14. FORD 20M
    To gamle slitere som er i dårlig forfatning.
  • 15. FORD TRANSIT
    Også en gammel sliter som trenger litt stell.
  • 16. FORD COURIER
    Dette er bilen jeg kjører mest med. Det er nemlig
    vinterbilen min!