Fiat 500 er garantert en av de kuleste småbilene du finner på bruktmarkedet. Hvis du sitter godt i den, er det lite som taler imot. Foto: Autofil
Fiat 500 er garantert en av de kuleste småbilene du finner på bruktmarkedet. Hvis du sitter godt i den, er det lite som taler imot. Foto: AutofilVis mer

Fiat 500 (2008)

Reintroduksjonen av ikonet 500 kunne ha endt i total fiasko for Fiat. I stedet ble det en av verdens bestselgende småbiler. Nå framstår den som et sjarmerende og annerledes bruktbilkjøp for de som vil ha en rimelig bybil.

Sjelden har det vært høstet større forventninger til en bilmodell enn når Fiat lanserte den moderne 500 i 2007, femti år etter at forgjengeren forlot samlebåndet for første gang. I 1957 hadde Fiat 500 en tosylindret motor på rundt 13 hestekrefter. Det holdt knapt til normal motorveishastighet, men ga den lille tassen sjarm og særpreg på veien. Heldigvis var sylinderantallet doblet da bilen ble relansert i moderne tid (i alle fall en stund, men det kommer vi tilbake til...)

LES OGSÅ:

Designet var så retro som det får blitt, med flere detaljer hentet rett fra «bestefar». Konseptet som ble vist tre år tidligere bar navnet «Trepiuno», noe som kan oversettes til «tre pluss en». Tanken var at Fiat 500 skulle være mer enn en 2+2 med to trange nødseter bak. Takket være en enkel og plassbesparende dashbord-løsning kunne forsetepassasjeren skyve setet langt frem, slik at en voksen baksetepassasjer kunne sitte komfortabelt bak.

Foto: Autofil Vis mer

Konseptbilens smarte 3+1-løsning fant dessverre aldri veien til produksjonsmodellen. Du kan riktignok skvise inn et par personer i baksetene, men det blir ingen komfortabel tur hvis de er av gjennomsnittlig voksen høyde. Men for to personer gjør 500 nytten. De 69 hestene i testbilens 1,2-liter (for øvrig det vanligste motoralternativet) holder i massevis for vanlig kjøring.

Foto: Autofil Vis mer

Fjæringskomforten er grei, men over fartsdumper og ujevnheter kan den oppleves som litt vel spretten takket være den korte akselavstanden. En ny og spennende tosylindret motor ble lansert i 2010, men fant ikke offisielt veien til Norge før i år. Den er noe sprekere enn 1,2-literen, men bruker omtrent samme mengde drivstoff.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Dette er en bil for to, noe som i og for seg er mer enn nok. Et annet problem med 500 er den spesielle sittestillingen. Ikke alle finner seg til rette bak rattet på grunn av en høy og rak sittestilling. Rattet kan ikke justeres langt nok ut og hendlene til blinklys og viskere er plassert litt for langt fra rattet. Men om anatomien stemmer, skal det ikke mye til for å la seg totalt sjarmere av det fantastiske retro-interiøret.

Foto: Autofil Vis mer

Dashbordflater lakkert i bilens ytre farger og ei diger instrumentklokke som både viser hastighet og turtall gir autofil godfølelse. Mye standardutstyr trekker også opp helhetsinntrykket, som blant annet City-funksjon på servostyringen (letter motstanden i rattet, perfekt for lukeparkeringer). Testbilen er en såkalt «Italia Edition», som blant annet har skinninteriør. Dette kler bilen, men vanlige stoffseter ser også bra ut.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Det er få personbiler i dag med like mye særpreg og tilstedeværelse som 500. Vanligvis pleier det å skremme bort de fleste kjøperne, spesielt når merket har italiensk opphav. Men den lille Fiaten har solgt ganske bra her til lands. Kjøreegenskapene er også mer enn godkjent for denne typen bil, til tross for litt hopp-og-sprett-følelse grunnet den korte akselavstanden.

Foto: Autofil Vis mer

De gode nyhetene for bruktbilkjøperne, er at 500-markedet er stort og rikt. I tillegg kommer den nye TwinAir-motoren, som vil gjøre den gamle 1,2-literen mindre attraktiv. Det trenger ikke å bety at den opprinnelige motoren er et dårlig alternativ, men det betyr garantert at kjøperen har makta. Her er det mulig å få seg en driftssikker bybil med særpreg til en rimelig penge.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Fiat 500 er garantert en av de kuleste småbilene du finner på bruktmarkedet. Hvis du sitter godt i den, er det lite som taler imot. Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Fiat 500

+ Masse standardutstyr, lite tull

- Sittestillingen passer ikke alle, dårlig bakseteplass