Det røde, hvite og blå F-16-flyet er dekorert spesielt for å markere 100-årsfeiringen av norsk luftmakt. Foto: Stein Inge Stølen
Det røde, hvite og blå F-16-flyet er dekorert spesielt for å markere 100-årsfeiringen av norsk luftmakt. Foto: Stein Inge StølenVis mer

F-16: Luftas Formel 1-bil

Vi fikk oss litt av en støkk da Eskil Amdal sendte sitt F-16 som en scudrakett rett over hodene våre på Rudskogen Motorfestival. Vi tok en prat med piloten og fikk en innføring i hva det vil si å sitte bak spakene i verdens råeste jagerfly.

De fleste av oss har fått med seg at det norske luftforsvaret bruker kampflyet F-16. De færreste er derimot klar over at forsvaret har brukt disse flyene i over 30 år. Hvis de hadde vært biler, ville de med andre ord vært klassifisert som veteran!

Likevel er det ingen grunn til å bekymre seg over jagerflyets egenskaper. De har bokstavelig talt blitt skrudd fullstendig til molekyler og blitt bygget opp igjen utallige ganger opp gjennom årene, både som del av rutinemessig vedlikehold og oppgraderinger for å modernisere teknologien. Det er mye av grunnen til at F-16 fortatt kan måle seg mot de råeste moderne jagerflyene.

Sprenger blodkar over 7 g
Major Eskil Amdal er en av ytterst få her til lands som har jagerflypilot som yrke. Det betyr at han får gjøre ting som det du ser på videoen, mot betaling... Men la deg ikke lure: det er ikke bare en dans på roser å leke seg med et toppmoderne jagerfly som F-16.

Nei, dette bildet har ikke blitt snudd i Photoshop. Her henger Eskil etter stroppene inni cockpiten. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- I de tøffeste manøvrene blir kroppen utsatt for opp mot 9 g, altså ni ganger tyngdekraften, forklarer Eskil. Det betyr at kroppen hans da veier 720 kilo... Vi kan se for oss at det er litt vanskelig å konsentrere seg når din egen masse nesten blir ti ganger så tung. Som om ikke det var nok, får vi i tillegg høre at han sprenger blodkar rundt omkring i kroppen nesten ved hver flytur. Egentlig ikke så rart siden kroppens blodkar vanligvis gir opp og sprenger ved rundt 7 g.

Byttes ut i 2018
Det har forekommet ulykker med F-16 som resultat av at piloter rett og slett har besvimt. For å unngå dette må Eskil foreta såkalte g-pressmanøvre. Det er en rekke muskelstrammingsøvelser og pusteteknikker som øker trykket i armer, bein og mage. Men likevel sliter mange piloter med nakkeplager. Med tanke på at hodet fort veier 100 kilo i de verste manøvrene, er det egentlig rart at hodet fortatt er festet til kroppen når de lander..!

Fra 2018 blir samtlige F-16 byttet ut mot nye F-35, eller Joint Strike Fighter som den også kalles. Det betyr at Eskil og de andre pilotene i luftforsvaret får et helt nytt og enda mer avansert leketøy å boltre seg med...

Under markeringen av hundreårsjubileumet i Oslo Sentrum sendte Eskil Amdal ut sporlys som en del av showet. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer