11 000 modeller, samtlige stilt ut på møysommelig vis etter merke og tidsepoke. Her flyr timene fort av gårde mens du studerer de små drømmebilene. Foto: Stein Inge Stølen
11 000 modeller, samtlige stilt ut på møysommelig vis etter merke og tidsepoke. Her flyr timene fort av gårde mens du studerer de små drømmebilene. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Et vanvittig modellbil-mekka!

Hele 11 000 biler står utstilt i en kjeller i Sveits. Vi tok med kameraet og foreviget herligheten. Kanskje finner du bilen din?

Vi befinner oss i forstaden Binningen i utkanten av Basel i Sveits. Dette rolige området huser en av bilhistoriens mest interessante bilmerker: Monteverdi. Merket produserte fantastiske luksus- og sportsbiler fra 1967 til 1984 og var blant de første til å levere en komfortabel SUV. Men dette kommer vi tilbake til ved en senere anledning. De gamle fabrikklokalene har nå blitt konvertert til et treetasjers Monteverdi-museum. Her får vi en privat omvisning, og det er da vi snubler over herligheten på bildene.

LES OGSÅ:

Lotus er ikke glemt, her med en Esprit Essex Turbo nærmest. Foto: Stein Inge Stølen
Lotus er ikke glemt, her med en Esprit Essex Turbo nærmest. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

For i underetasjen på museet står rekkevis med montere. Og de er ikke akkurat tomme. Det tar noen minutter å komme over sjokket, her finnes omtrent alt av bilmodeller som har vært produsert frem til ca 1990. Og for en samling! Innehaveren forteller oss i all beskjedenhet at det dreier seg om 11 000 modeller. Det skal visstnok eksistere en samling i Japan som er større, men den er det ingen som har sett.

Bobla er svært godt representert i samlingen, med bortimot hundre forskjellige varianter fra alle tidsepoker. Foto: Stein Inge Stølen
Bobla er svært godt representert i samlingen, med bortimot hundre forskjellige varianter fra alle tidsepoker. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Det er hovedsakelig snakk om biler i skala 1:43, med noen få unntak. Detaljnivået er svært imponerende, spesielt på racing-modellene som har tidsriktig dekor og spesialmontert tilleggsutstyr. I stedet for å skrive i det vide og brede, lar vi dere heller klikke dere gjennom bildeserien. Her er det mye snadder!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak disse anonyme glassdørene i forstaden Binningen i Basel befinner ikke bare modellsamlingen seg, men også tre etasjer med vanvittig Monteverdi-historie. Må besøkes! Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
11 000 modeller, samtlige stilt ut på møysommelig vis etter merke og tidsepoke. Her flyr timene fort av gårde mens du studerer de små drømmebilene. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Alfa Romeo SZ ble kalt "il Monstro", noe som er svært treffende. Styggpen er vel ordet. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Lancia Thema 8.32 er svært sjelden med sin Ferrari V8 og spesielle detaljer. Foto: Stein Inge Stølen
Lancia 037 ganger to, gateversjonen Stradale foran.En løpsrigget Beta Monte Carlo i bakgrunnen. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Små Fiater i alle former og varianter: Fiat 500, Fiat 600, Fiat 600 Multipla, Abarth 850 TC, Abarth 1000 TC Nürburgring... Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Formel 1 var en viktig del av Monteverdis virke, og er heller ikke glemt i modellsamlingen. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Detaljnivået er svært imponerende. Her en grom Mercedes 190E med skjermbreddere, sidepipes og skikkelige kantfelger. Foto: Stein Inge Stølen
Citroën har produsert vanvittig mange vakre og innovative modeller gjennom historien. For et syn å se alle samlet i en og samme monter. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Koenig var ikke det mest smakfulle innslaget i tuningmiljøet på åttitallet, men de var i alle fall oppsiktsvekkende. Foto: Stein Inge Stølen
Det er ikke mange figurer å spore i samlingen, men midt mellom sine stolteste kreasjoner står legenden Enzo Ferrari. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Julenissen må jo også ha kul bil... Foto: Stein Inge Stølen
Alle land er representert, også amerikanerne. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Løpsbiler er på ingen måte glemt. Her er alt kategorisert etter grupper. Legg merke til Porsche 917 Gruppe C-modellene i alle mulige varianter. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Noen som drar kjensel på denne Lotus Espriten? Sist sett under vann med James Bond bak rattet... Foto: Stein Inge Stølen
Lotus er ikke glemt, her med en Esprit Essex Turbo nærmest. Foto: Stein Inge Stølen
Du skjønner at samlingen er omfattende når du ikke finner bare en Honda City Turbo II, men to..! Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Lotus. Omega. Kan det være en link her? Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
BMWs racinghistorie er svært interessant. Her har vi de berømte 3,0 CSL-bilene i kjent "Batmobile"-utførelse. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Bobla er svært godt representert i samlingen, med bortimot hundre forskjellige varianter fra alle tidsepoker. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
"Don't mention ze war"... For å dekke hele Volkswagens historie, må jo Kubelwagen være med. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
McLarens løpsmodeller sender tankene rett til Flåklypa. Fun fact: Ivo Caprino brukte en modifisert utgave av tilsvarende modell for å skape filmlegenden Boomerang Rapido..! Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
De berømte "Bertone-coupeene" er å se i alle mulige varianter. Her i GTA-utførelse. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen

McLarens løpsmodeller sender tankene rett til Flåklypa. Fun fact: Ivo Caprino brukte en modifisert utgave av tilsvarende modell for å skape filmlegenden Boomerang Rapido..! Foto: Stein Inge Stølen
McLarens løpsmodeller sender tankene rett til Flåklypa. Fun fact: Ivo Caprino brukte en modifisert utgave av tilsvarende modell for å skape filmlegenden Boomerang Rapido..! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Koenig var ikke det mest smakfulle innslaget i tuningmiljøet på åttitallet, men de var i alle fall oppsiktsvekkende. Foto: Stein Inge Stølen
Koenig var ikke det mest smakfulle innslaget i tuningmiljøet på åttitallet, men de var i alle fall oppsiktsvekkende. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Du skjønner at samlingen er omfattende når du ikke finner bare en Honda City Turbo II, men to..!  Foto: Stein Inge Stølen
Du skjønner at samlingen er omfattende når du ikke finner bare en Honda City Turbo II, men to..! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Julenissen må jo også ha kul bil... Foto: Stein Inge Stølen
Julenissen må jo også ha kul bil... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Løpsbiler er på ingen måte glemt. Her er alt kategorisert etter grupper. Legg merke til Porsche 917 Gruppe C-modellene i alle mulige varianter. Foto: Stein Inge Stølen
Løpsbiler er på ingen måte glemt. Her er alt kategorisert etter grupper. Legg merke til Porsche 917 Gruppe C-modellene i alle mulige varianter. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Små Fiater i alle former og varianter: Fiat 500, Fiat 600, Fiat 600 Multipla, Abarth 850 TC, Abarth 1000 TC Nürburgring... Foto: Stein Inge Stølen
Små Fiater i alle former og varianter: Fiat 500, Fiat 600, Fiat 600 Multipla, Abarth 850 TC, Abarth 1000 TC Nürburgring... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

 Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Citroën har produsert vanvittig mange vakre og innovative modeller gjennom historien. For et syn å se alle samlet i en og samme monter. Foto: Stein Inge Stølen
Citroën har produsert vanvittig mange vakre og innovative modeller gjennom historien. For et syn å se alle samlet i en og samme monter. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Alle land er representert, også amerikanerne. Foto: Stein Inge Stølen
Alle land er representert, også amerikanerne. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Noen som drar kjensel på denne Lotus Espriten? Sist sett under vann med James Bond bak rattet... Foto: Stein Inge Stølen
Noen som drar kjensel på denne Lotus Espriten? Sist sett under vann med James Bond bak rattet... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Lancia 037 ganger to, gateversjonen Stradale foran.En løpsrigget Beta Monte Carlo i bakgrunnen. Foto: Stein Inge Stølen
Lancia 037 ganger to, gateversjonen Stradale foran.En løpsrigget Beta Monte Carlo i bakgrunnen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

BMWs racinghistorie er svært interessant. Her har vi de berømte 3,0 CSL-bilene i kjent "Batmobile"-utførelse. Foto: Stein Inge Stølen
BMWs racinghistorie er svært interessant. Her har vi de berømte 3,0 CSL-bilene i kjent "Batmobile"-utførelse. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer