Redaktør Espen Stensrud er svært stø på hånda. Men hjelper det når målet er knøttlite og beveger seg i hastigheter langt over det normale? Foto: Stein Inge Stølen
Redaktør Espen Stensrud er svært stø på hånda. Men hjelper det når målet er knøttlite og beveger seg i hastigheter langt over det normale? Foto: Stein Inge StølenVis mer

Er det mulig å måle en Formel 1-bil med laserpistol?

Red Bulls Formel 1-bil satte en dundrende banerekord på Rudskogen under motorfestivalen. Vi prøvde å måle toppfarten på ekte politi-vis, med lasterpistol!

Da vi testet BMW M5 og Mercedes-Benz CLS 63 AMG på nye Rudskogen tidligere i år, greide vi en relativt respektabel tid på 1:42,9 med Mersja. Vi ble relativt sjokkert da vi hørte at banerekorden var hele 18 sekunder raskere, satt av Christer Gislerud i sin Stealth B6. Derfor tok vi spådommen om Formel 1-bilens teoretiske rundetid med en god dose salt. Noen påsto nemlig at den kunne greie ned mot 1:10... Det skal jo ikke være mulig! Eller?

Se video fra Rudskogen Motorfestival her!

Noen måneder senere står vi på Rudskogen og Red Bull-teamet fyrer opp det som kan kalles motorsportens hellige gral, en vaskeekte fullblods Formel 1-bil. En Red Bull RB6, den samme som Sebastian Vettel og Mark Webber brukte under brukte under 2010-sesongen.

Tørre fakta: 620 kilo egenvekt med sjåfør, en 2,4-liters V8 med ukent effekt (sannsynligvis godt over 700) som ikke treffer turtallssperra før 18000 omdreininger. Vi snakker om en bil som har mer hestekrefter enn vekt i kilo, så dette vil gå unna. Og det gjør det. Banerekorden knuses så til de grader, med en gnistrende tid på 1:10,020... Men hvor høy hastighet holdt bilen?

Den forrige banerekorden ble satt av Christer Gislerud i denne bilen, en spinnvill Stealth B6. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Rudskogen har blitt en svært teknisk bane med to rettstrekker, den ene forbi depotet og den andre på veg ned bakken mot "Angstkurven", en lang høyresving som krever en god dose mot for å forseres i høyt tempo.

Red Bulls råskinn hadde godt over 300 km/t forbi depotet. Lyden var mildt sagt gjennomtrengende... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Redaktør Espen Stensrud tar plass først på den ene, så den andre langstrekka utstyrt med moderne lasermålingsutstyr, tilsvarende politiets egne laserpistoler, og inntar plass. Er det mulig å få en måling? Klikk på videoen og finn ut!

Etter å ha knust banerekorden med tiden 1:10,020 feiret sjåfør Sebastien Buemi med publikumsvennlige donuts rundt omkring på banen. Foto: Espen Stensrud Vis mer

Etter endt kjøretur må Formel 1-bilen kjøles ned med brannslukningsapparat og håndholdte vifteaggregat for å unngå overoppheting. Foto: Espen Stensrud Vis mer