Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge StølenVis mer

Ekstrem GT40-replika på bane

550 hk på 900 kilo. Mer effekt per tonn enn en Bugatti Veyron. Med åpne spjeld på lukket bane. Kan det være noe gøy, da?

- Jeg har litt dårlige bremser! roper Trond Østereng over motorlyden mens vi skjener sidelengs gjennom en høyresving i godt over 150 km/t. Hadde han sagt det for ti minutter siden før vi klemte oss ned i denne sinnssvake bilen, ville jeg sannsynligvis hoppet ut igjen. Han jobber som besatt med ratt og pedaler. Her finnes ingen servostyring, ingen ABS, og antispinn kan du bare drømme om. Trond må pent dosere de enorme kreftene selv, noe han greier på imponerende vis.

Raskere enn 911 GT2
Kurvene angripes slik: Han vrir litt på rattet ved inngangen, og trykker på gassen. Rattvinkelen holder seg stort sett lik gjennom svingen, mens gasspedalens vinkel bestemmer retningen på bilen. Det krever sin sjåfør å utføre slike manøvre i en bil med tørrvekt på under et tonn og dekk merket ”Stock Car Special – for racing purposes only”. Ikke nok med det – vi kjører fortere enn alt annet som ferdes rundt den lukkede banen, inkludert Porsche 911 GT2, Dodge Viper, Nissan GT-R, og – viktigst av alt – en haug med Ferrarier.

- Det er ingen tvil om at dette i utgangspunktet var en godt sammenskrudd bil, forteller Trond. Hans røde GT40-replika er bygget på en original GT40-ramme av det sørafrikanske firmaet Superformance. Den er identisk med en 1967-modell i MKII-utførelse, men har gjennomgått noen interessante modifiseringer. Den originale Big Block-motoren er byttet ut mot en Small Block 351 Windsor levert av Roush, som er borret og stroket opp til det originale motorvolumet på 427 kubikk. Resultatet er en lettere motor enn utgangspunktet, som i tillegg yter mer.

Med 550 hk er det lite som holder følge med den over 40 år gamle bilen på bane. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

611 hester per tonn
Dette er ikke til å kimse av. Takket være den lette motoren holder bilen en egenvekt på bare 900 kilo. Med hele 550 hestekrefter blir summen av dette et vekt/effekt-forhold på 611 hester pr tonn. Det er nesten hundre mer enn en Bugatti Veyron! I en bil som er eldre enn redaktøren… Det mest imponerende er likevel det avsindige tempoet den holder gjennom svingene. Det er ingen tvil om at dette er en racerbil av ypperste klasse.

- Det har egentlig ikke skjedd så utrolig mye på racingbilfronten siden 60-tallet. Derfor henger denne fint på alt som finnes i dag, forteller Trond i det vi klatrer ut av den varme og klamme kupeen etter mitt livs passasjertur. De spesielle dørene gjør det enkelt å stige inn og ut, så lenge du stapper beina inn først.

Det kreves en spesiell teknikk for å komme seg inn i bilen! Beina først, så kroppen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

– Det er ikke verdens beste arbeidsmiljø, men det er en del av sjarmen, legger han til. Væsketap til tross, det er ingen tvil om at dette er den raskeste bilen jeg noensinne har sittet i. Akselerasjonstider og toppfart er han ikke helt sikker på. Girkassen tømmes ved rundt 330 km/t, en hastighet som er alt annet enn teoretisk i denne bilen.

Det er ikke mye plass i den trange kupeen, men det plager ikke Trond nevneverdig. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Jeg har vært i overkant av 300 km/t uten problemer, målt på GPS. Speedometeret vandrer pluss/minus 20 miles til en hver tid, noe som gjør prestasjonsmålinger vanskelig uten å bruke eksternt utstyr. Jeg har heller ikke gjort noen innsats for å måle dette, det er ikke så viktig. Og når du kjører denne bilen ser du stort sett på veien, legger den blide sørlendingen til med et smil.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Noe annet som ikke har blitt målt, er motorens lydnivå. Rent bortsett fra å overdøve samtlige doninger på banen uavhengig av motorisering og eksos, er dette er den råeste V8-lyden jeg noensinne har hatt gleden av å høre. Stryk det. Dette er den råeste lyden jeg har hørt. Punktum. Og kjent, langt inn i ryggmargen…

Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Det kreves en spesiell teknikk for å komme seg inn i bilen! Beina først, så kroppen. Foto: Stein Inge Stølen
Førti tommer høy, sånn omtrent. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Med 550 hk er det lite som holder følge med den over 40 år gamle bilen på bane. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Det er ikke mye plass i den trange kupeen, men det plager ikke Trond nevneverdig. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen