Til tross for at merket forsvant fra det norske markedet i 2006, finnes det fortsatt Seat-fans. En ny Leon fant en kjøper i Norge i fjor. Foto: Seat
Til tross for at merket forsvant fra det norske markedet i 2006, finnes det fortsatt Seat-fans. En ny Leon fant en kjøper i Norge i fjor. Foto: SeatVis mer

Disse bilene ble det solgt ett eneste eksemplar av i 2012

Hva har Volkswagen Eos, McLaren MP4-12C, Seat Leon, Bentley Mulsanne, Audi R8, Aston Martin V8 Vantage og Citroën C6 til felles? De er alle nummer én! På en måte...

Vi snakker ikke akkurat om storselgere her. Snarere tvert imot - denne rimelig varierte listen over bilmodeller har bare en ting til felles: Bare ett eneste eksemplar fikk påmontert norske skilter i 2012.

I noen tilfeller kan det sies å være en overraskelse at modellen i det hele tatt fant veien til Norge, mens i andre er det merkelig at bilen ikke selges mer. La oss utdype resonnementet:
Det har ikke akkurat myldret av McLaren MP4-12C'er på norske gater. Hovedkonkurrenten Ferrari 458 Italia har fått overtaket på det mikroskopiske markedet. Mest takket være at Ferrari som merke allerede til en viss grad er etablert her til lands takket være forhandleren Autostrada Sport, men også fordi den ikke har mottatt fullt så gode kritikker blant biltestere. Likevel fant altså et eksemplar av den britiske, høyteknologiske superbilen veien til Biltilsynet for godkjenning og registrering i fjor.

MP4-12C har ikke blitt markedsført i det hele tatt i Norge. Likevel ble det registrert et eksemplar av modellen på norske skilter i 2012. Foto: McLaren Vis mer

Glemt perle
En bil vi derimot gjerne skulle ha sett oftere, er Citroën C6. Denne sterkt undervurderte luksusbilen har en trofast følgeskare her til lands, men Citroën selv har sluttet å importere stasvogna. Derfor ble bare en eneste C6 registrert på norske skilter i 2012. Vi gratulerer eieren med et framifrå valg som han garantert ikke vil angre på... Samtidig oppfordrer vi andre til å ta steget og oppfylle den franske luksusdrømmen. Hvis Citroën selv ikke vil vise fram sitt ypperste produkt, kan privatimport være et akseptabelt botemiddel.

Hvis du er ute etter komfort og klasse av en annen verden, er det vanskelig å slå Citroën C6. Foto: Autofil Vis mer

Andre ensomme bilmodeller på det norske markedet kommer kanskje ikke som noen overraskelse: Aston Martin V8 Vantage, Aston Martin Virage, Bentley Mulsanne, Audi R8, Nissan 370Z og Mercedes SLS AMG er alle biler som vekker stor oppsikt på landets veier; ikke bare fordi de er dyre, raske og eksklusive, men mest fordi en stort sett aldri ser slike på norske skilter.

Spansk entusiastbil
Likevel dukker det opp to små outsidere som vi må stusse litt ved. En eller annen Seat-entusiast har importert og registrert en splitter ny Leon; en bilmodell vi ikke har sett her til lands siden Seat ble droppet som bilmerke på markedet i 2006.

Den andre rosinen i den ensomme pølsa her, er Volkswagen Eos. Etter å ha floppet totalt på salgslistene allerede fra lansering, ble den i tillegg kannibalisert av nye Golf Cabriolet. Likevel er det noen der ute som har forelsket seg i den lille ståltak-kledte coupeen, til tross for at MøllerGruppen har fjernet modellen fra sine salgslister.

Eos ble aldri en stor salgssuksess i Norge. Men noen er åpenbart svært begeistret over den. Så begeistret at de kjøper ny Eos selv om Møller ikke vil selge den... Foto: Volkswagen Vis mer

Her er den komplette listen over biler som bare ble solgt i et eksemplar i 2012:

  • Aston Martin V8 Vantage
  • Aston Martin Virage
  • Audi R8
  • Bentley Mulsanne
  • Citroën C6
  • Ferrari 458 Italia
  • Jaguar XK
  • McLaren MP4-12C
  • Mercedes SLS AMG
  • Nissan 370Z
  • Seat Leon
  • VW Eos