Svenskene har fullstendig dilla på jetmotorer og raketter. Denne farkosten ble satt sammen i en garasje av tre kompiser i Jämtland. Foto: Stein Inge Stølen
Svenskene har fullstendig dilla på jetmotorer og raketter. Denne farkosten ble satt sammen i en garasje av tre kompiser i Jämtland. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Dette er det villeste vi noensinne har sett!

Vi tok turen til Sverige for å få med oss Speed Weekend On Ice. Der fikk vi oppleve et kjøretøy som blåste oss i bakken - bokstavelig talt...

- Hvor fort går den?
- Det vet vi inte
, forteller Jim Nilsson. Han, broren Linus og kompisen Lars-Erik Björkman utgjør trioen Svarthålet Racing, en motorinteressert gjeng som ikke er redd for å gå løs på ukonvensjonelle prosjekter.

En oppvekst blant motorsykler, veteransnøscootere, biler og traktorer har sørget for en konstant tilgang til kjøretøy å skru på. Dette har også fyrt oppunder kreativiteten. Det var Lars-Erik som først begynte å eksperimentere med jet-drift. Det første kjøretøyet som fikk pulsejet-motor, var en spark. Denne deltok de med på Speed Weekend for to år siden.

Det hele begynte med en pulsejet-motorisert spark... Foto: Svarthålet Racing Vis mer

Men nå har de altså tatt steget videre. Med denne sinnssvake snøscooter-baserte farkosten lager de historie på isen over Orsa-sjøen. Vi ble tatt totalt på senga av lyden som pulsejet-motoren fyrte opp... Se videoen under, så forstår du sikkert hvorfor!

Femti tenninger i sekundet
Den ekstreme lyden kommer av rørets heftige dimensjon og pulsejet-motorens 50 tenninger hvert sekund. Dette gir en lydfrekvens på 50 Herz. En anelse lavere ville vært nok til å rive ned murbygninger. Det er også grunnen til at vi kjente vibrasjonene tvers gjennom marg og bein.

Over 150 km/t
Selv om jetmotoren produserer enorme mengder energi, finnes det begrensninger for hvor fort den kan skyve scooteren.
- Vi måler ikke effekten i hestekrefter, men i trekkraft i kilo, forklarer Jim. Den har omtrent 170-180 kilo i trekkraft.
Den høyeste toppfartnoteringen under Speed Weekend on Ice på Orsasjøen var 155 km/t.

155 kilometer i timen på is, med en jetmotor i ryggen. Ikke dårlig! Foto: Svarthålet Racing Vis mer

Virkningsgrad på 1,36 prosent
Svarthålet Racings hjemmesider har de likevel laget et interessant regnestykke for å finne ut sånn omtrent hvor mye trekkraften utgjør i hestekrefter. Her oppgis et hk-tall på 126,7. Men de regner samtidig ut at på grunn av jetmotorens lave effektivitet ligger virkningsgraden bare på 1,36 prosent. Da kan en tenke seg hvor mye krefter som finnes i farkosten...