Det er lett å trekke linker til høyhastighetskjøringen i saltørkenen i Utah, der hotrodder som dette hører hjemme. Med totalt 750 hk fra en Edelbrock-V8 og lystgass fordelt på 990 kilo bil med tvillinghjul bak passerte Gustav Abramsson lett 200 km/t på isen i sin råe coupé. Foto: Stein Inge Stølen
Det er lett å trekke linker til høyhastighetskjøringen i saltørkenen i Utah, der hotrodder som dette hører hjemme. Med totalt 750 hk fra en Edelbrock-V8 og lystgass fordelt på 990 kilo bil med tvillinghjul bak passerte Gustav Abramsson lett 200 km/t på isen i sin råe coupé. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Det er endelig bevist: Svenskene er gale!

Glem nitriste Disney On Ice med Aladdin og Snøhvit. Når svenskene lager underholdning på isen, står kubikktommer, sylskarpe pigghjul og jetmotor på menyen... Velkommen til Speed Weekend On Ice!

Mangfold. Aldri har det ordet vært mer på sin plass. Ute på vannet som på sommerhalvåret utgjør badeplassen til hundrevis av campingturister blir jeg slått i bakken av et mangfold av farkoster jeg ikke har sett maken til.

Lavfrekvent terrorlyd
Og når jeg sier slått i bakken, er det bortimot bokstavelig: Trykkbølgen fra pulsejet-motoren på Svarthålet Racings snøscooter-aktige doning får meg i alle fall ut av balanse. En lydopplevelse blir ekstra spesiell når du ikke forventer den.

Se video av pulsejet-scooteren her!

Med 50 tenninger hvert sekund havner brølet fra scooteren i et frekvensleie som jeg mistenker er like over den mytiske «brune tonen». Det føles i alle fall som om fordøyelsessystemet omorganiseres totalt når vibrasjonene røsker i kroppen fra innerst i øregangene til ytterst i fingertuppene.

Flere nordmenn på isen
Ved siden av Svarthålet Racings spinnville prosjekt var det flere andre kjøretøy som fikk oss til å måpe. Mange nordmenn hadde også tatt turen for enten å kjøre selv eller se på det spektakulære showet.

Video: Vi satte verdensrekord med limousin over isen!

Det er lett å trekke linker til høyhastighetskjøringen i saltørkenen i Utah, der hotrodder som dette hører hjemme. Med totalt 750 hk fra en Edelbrock-V8 og lystgass fordelt på 990 kilo bil med tvillinghjul bak passerte Gustav Abramsson lett 200 km/t på isen i sin råe coupé. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Norsk-finsk-svenske Ola Bakker satte alle kluter til på sin kreativt dekorerte spark med Vespa-motor. Gærningen holdt 90 km/t over isen... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

En kan jo lure på hva Biltilsynet hadde sagt om du hadde dukket opp med denne og bedt om hvite skilter. Den tynne, rustrøde pinnen som stikker opp på siden er girstanga... Du er med andre ord nødt til å sette hånda rett foran eksosen for å gire. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Hvis du forlenger ramma på en avskiltet Suzuki GS1000 og er litt fingerferdig, kan du fort mekke deg isracersykkel på budsjett. Det gjorde i alle fall Richard Lindstrøm Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Det er ingenting mer behagelig enn å ligge i et badekar. Samtidig er det lite som slår råkjøring på is. Så hvorfor ikke kombinere? Det har Daniel Thyberg gjort! Han spleiset et badekar med en Polaris snøscooter og satte en Suzuki 1100 MC-motor i front. Og to bade-ender. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Johan Gustavsson presset sin propelldrevne el-kjelke til det ytterste og noterte en toppfart på 154 km/t. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Slik ser det ut når Autofil inviterer til isbanekjøring...

Speed Weekend arrangeres hvert år; neste år er vi lovet å få se en helikoptermotorisert Skoda Pickup! Vi kommer...

Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Det er lett å trekke linker til høyhastighetskjøringen i saltørkenen i Utah, der hotrodder som dette hører hjemme. Med totalt 750 hk fra en Edelbrock-V8 og lystgass fordelt på 990 kilo bil med tvillinghjul bak passerte Gustav Abramsson lett 200 km/t på isen i sin råe coupé. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
En kan jo lure på hva Biltilsynet hadde sagt om du hadde dukket opp med denne og bedt om hvite skilter. Den tynne, rustrøde pinnen som stikker opp på siden er girstanga... Du er med andre ord nødt til å sette hånda rett foran eksosen for å gire. Foto: Stein Inge Stølen
For å ligge stabilt på isen i over 200 km/t, er det viktig med godt feste. Det gir også doningen et rimelig barskt stuk.... Foto: Stein Inge Stølen
Hvis du forlenger ramma på en avskiltet Suzuki GS1000 og er litt fingerferdig, kan du fort mekke deg isracersykkel på budsjett. Det gjorde i alle fall Richard Lindstrøm Foto: Stein Inge Stølen
Det er ingenting mer behagelig enn å ligge i et badekar. Samtidig er det lite som slår råkjøring på is. Så hvorfor ikke kombinere? Det har Daniel Thyberg gjort! Han spleiset et badekar med en Polaris snøscooter og satte en Suzuki 1100 MC-motor i front. Og to bade-ender. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Norsk-finsk-svenske Ola Bakker satte alle kluter til på sin kreativt dekorerte spark med Vespa-motor. Gærningen holdt 90 km/t over isen... Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Johan Gustavsson presset sin propelldrevne el-kjelke til det ytterste og noterte en toppfart på 154 km/t. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen