Slik har du aldri sett en Jaguar XJ før... Takket være firehjulsdrift-teknologi hentet fra Land Rover kan Jaguar-eiere nå komme heeeelt fram til hytta. Foto: Jaguar
Slik har du aldri sett en Jaguar XJ før... Takket være firehjulsdrift-teknologi hentet fra Land Rover kan Jaguar-eiere nå komme heeeelt fram til hytta. Foto: JaguarVis mer

Den manglet bare en ting... Nå har den fått det!

Det er få luksusbiler som kan måle seg med Jaguar. XJ og XF har faktisk blitt så bra at vi bare føler det mangler en ting for å gjøre bilene perfekte: Firehjulstrekk. Men nå har britene hørt oss. Velkommen, Jaguar 4X4!

Jaguar og Land Rover har knyttet seg sammen til et selskap. Dette gjør at veien til et ordentlig firehjulstrekksystem plutselig er særdeles kort for Jaguar. Systemet er basert rundt Jaguars 3-liters V6-bensinmotor på 340 hk, og er koblet til ZF sin 8-trinns automatkasse med en ny fordelingskasse i bakkant.

Se video av Range Rover Evoque i vår bakketest mot BMW X1 og Audi Q3 her!

Bakhjulstrekk ved vanlig kjøring
Traksjonen er først og fremst ment å komme fra bakhjulene, derfor er bilene bakhjulsdrevne under normale forhold. Når så føret blir dårligere, og grepet mindre, vil kreftene automatisk fordeles mellom hjulene, for å sikre best mulig grep til enhver tid. Det vil si at grepet går fra 5:95 (fordeling foran/bak) til 50:50 på en brøkdel av et sekund.

Lite som avslører driften
Det er selvsagt også gjort en haug med andre nødvendige forbedringer, inkludert nye motorfester, drivknuter, differensialer, demperfester, eksosanlegg og støyskjerming av senterdiffen.
18 måneder med knallhard testing i arktiske strøk er gjort for å sikre at systemet fungerer prikkfritt, og for at bilene har den styrefølelsen og den fjæringen man forventer av en Jaguar.

Lyst på en rask XJ til gibort-pris? Sjekk vår brukttest av Jaguar XJR her..!

For de uinnvidde er det kun teksten bakpå bilene som avslører sannheten: 3.0 AWD. Ellers er det ikke noe som avslører at disse bilene har firehjulstrekk.

Det lille "AWD"-merket på bakluka er det eneste som avslører at denne katta river på alle fire. Foto: Jaguar Vis mer

Kun tilgjengelig med 3-liters motor
Du lurer kanskje på hvilke andre motoralternativer som finnes, men foreløpig er det bare denne 3-literen som kan leveres sammen med 4x4. Det er kanskje dårlig nytt for den som håpet at man kunne få firehjulstrekk sammen med dieselmotorene på 2,2-liter eller 3-liter. Men den gode nyheten er at 3.0 AWD fortsatt er et knakende godt kjøp.

AWD-systemet er kun tilgjengelig i kombinasjon med denne motoren, en 3-liters kompressormatet bensinmotor på 340 hk. Foto: Jaguar Vis mer

Hør bare her: XJ 3.0 AWD koster fra 1 368 000 kroner, og fullt utstyrt er må du ut med 1 530 000 kroner. Tygg litt på det. 1,5 millioner for en topp utstyrt Jaguar XJ med 340 hesters kompressormatet V6 og firehjulstrekk, kombinert med dritdeilig design og et fantastisk interiør! Jeg kaller det et rikmannskupp!

Hva med en brukt Jaguar X-type med firehjulstrekk?

Jaguar XF har nå blitt en fullblods vinterbil med skikkelige muskler. Foto: Jaguar Vis mer

Går du for XF 3.0 AWD, koster den 1 057 300 kr, og fullt utstyrt er den 1 280 000 kroner. Et kanskje enda bedre kjøp.
For å illustrere det enkelt:
Går lottoen inn på lørdag, ringer jeg Jaguar Norge sporenstreks og bestiller meg nybil!