Petter Solberg er klar for rallycross både i EM og X Games. Foto: Arkiv
Petter Solberg er klar for rallycross både i EM og X Games. Foto: ArkivVis mer

De norske motorsport-heltene

Petter Solberg skifter beite og satser på rallycross. Talentene Mads Østberg og Andreas Mikkelsen er klare for å sette Norge på WRC-kartet igjen. Det er duket for en ny epoke i norsk motorsport.

Etter mange år i rally står Petter Solberg nå ovenfor sin største satsing noensinne.
- Jeg har bestemt meg for å satse på rallycross, noe jeg faktisk drev mye med før jeg gikk over til rally på nittitallet. Jeg fikk tilbud om å kjøre WTCC fra to forskjellige team med kjempelønn, men jeg takket nei. Det sier litt om hvor sterkt jeg ønsker å gjøre dette, forteller Petter.

Dobler hk-antallet
Han gleder seg til å utfordre Ken Block, Tanner Foust og Travis Pastrana i X Games i slutten av april. Men før den tid har han allerede kjørt første løp i det europeiske mesterskapet som avholdes på Lydden Hill i England 31. mars.

Etter mange tøffe år i WRC, kan rallycross bli et friskt pust. Effektmessig tar Solberg et stort steg, fra 300 hk i WRC-bilen til 600 hk og 1000 Nm i sin nye Citroën DS3 rallycross-bil. Foto: Arkiv Vis mer

- RallyCross er mye mer intenst og publikumsvennlig enn WRC. Bilen vi har bygget sammen med Ingvar Gunnarson har 600 hk og 1000 Nm, og går fra null til hundre på under to sekunder. Når flere biler med samme effekt kjører side om side på små baner, blir det spektakulært. Jeg tror det er dette folk vil ha, sier Solberg.

Les også: Slutt for Petter Solberg

Østberg på hugget
Foran Solberg på resultatlista for 2012, finner du en annen kjent nordmann ved navn Mads Østberg. Han skapte overskrifter i samtlige landsdekkende medier da han sikret seg førsteplass i Rally Portugal, som første nordmann på topplassering siden Petter Solberg vant Rally GB i 2005.

Mads Østberg kjørte nettopp til pallplass i Rally Sweden, til tross for for problemer med kjølesystemet på sin Ford Focus. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Mange trekker paralleller mellom Mads’ voksende suksess og Petters glansperiode for ti år siden. Nå har han i tillegg signert kontrakt med Qatar M-Sport World Rally Team hvor han skal kjøre en Ford Fiesta RS WRC, etter mange år med kostbar privatsatsing. En ting er sikkert, vi skal følge godt med på Mads Østberg i 2013-sesongen.

Signert med Volkswagen
Et annet særdeles interessant motorsport-talent som nå skal få prøve seg i WRC-sirkuset, er Andreas Mikkelsen. Han har allerede sikret seg mange verdifulle erfaringer gjennom diverse satsinger de foregående sesongene, hvor han blant annet scoret poeng ved hjelp av en femteplass i Rally Sverige i 2008.

Andreas Mikkelsen har vunnet Volkswagens gunst og kjører Polo WRC i 2013-sesongen. Foto: Volkswagen Vis mer

Men mest oppmerksomhet har han fått ved sine totalseiere i IRC både i 2011 og 2012, den siste sesongen med hele 35 poengs ledelse over nestemann. Slike bragder går ikke upåaktet hen, og nå høster Mikkelsen fruktene. Volkswagen kaster seg inn i dansen i år, og med på laget har de nordmannen i en Polo R WRC. Alt ligger med andre ord til rette for at 23-åringen skal få en pangstart i rallysportens eliteserie.

Yngste bukken Bruse
I tillegg venter enda et talent i kulissene. Marius Aasen har enda ikke fått prøve seg i de «store bilene», men han er nestemann i køen hos Adapta World Rally Team, som tidligere har sponset og avlet frem Mads Østberg. Han markerte seg sterkt i fjorårets NM- og SM-runder hvor han blant annet høstet tre strake seiere sammen med kartleser og kjæreste Marlene Engan. Sistnevnte er for øvrig lillesøsteren til Veronica Engan, en av Norges mest kjente kartlesere og kjæresten til Mads Østberg. Tette bånd i rally-Norge, med andre ord...

Marius Aasen og Marlene Engan er godt i gang med 2013-sesongen og kjørte nettopp til klasseseier i Rally Finnskog. Foto: Team Marius Aasen Vis mer

Helt på siden
I tillegg til rallytalentene finnes det en norsk sjåfør som snart tangerer Solberg i internasjonal kjendis-status. Drifter-esset Fredric Aasbø har satt Norge på kartet i det som er en av verdens mest populære bilrelaterte publikumssporter.

Fredric Aasbø er Norges eneste profesjonelle drifter. I sin 720-hesters Scion tC og flere andre driftingbiler skal han røyklegge baner over hele verden i år. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

VIDEO: Vi satt på med Fredric i hans ville Toyota GT86!

Etter en sjetteplass i fjorårets Formula Drift-mesterskap (i praksis et drifte-VM), samt tildeling av de prestisjetunge titlene "Best Drifting Style" og "Fan Favorite Driver Of The Year", ligger alt til rette for at Aasbø skal nå enda nyere høyder i 2013-sesongen.

Drifting er en av de største motorsportene i USA og Asia om dagen. Aasbø får mye oppmerksomhet i miljøet. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer