Toyota Prius+ Seven
Toyota Prius+ SevenVis mer

De beste flerbruksbilene

Hva skal du velge hvis du vil ha en hyggelig familiebil med lavt forbruk, praktiske løsninger og ikke minst god plass? Her har du de beste flerbruksbilene på markedet!

«En familie som holder sammen, er uovervinnelig», sa Bjørnstjerne Bjørnson. Det hadde han nok fullstendig rett i, men hvordan får man en familie til å bli enig om hvilken bil man skal kjøpe? Mest mulig bil for pengene? Mest mulig plass? Flest mulig seter? Mest mulig kjøreglede? Mest mulig status? Kravene kan være utallige, og utvalget er enormt.

Hvis familien ikke er interessert i å gå helt opp i storbil-klassen og snuse på Ford S-Max, Ford Galaxy og Volkswagen Caravelle, eller ikke har budsjett til dyrere biler som Volvo XC90 og BMW X5, men samtidig vil ha god bagasjekapasitet og plass til syv mennesker, har vi her en rekke biler som absolutt bør vurderes...

Den nye hybridkongen

Toyota Prius+ Seven Vis mer

Toyota Prius+ Seven
Pris fra: 311 900 kr
Bagasjeplass: 535 liter

Toyotas nye hybrid-syvseter har nettopp kommet på markedet. At den allerede har blitt en stor suksess, er egentlig ingen stor overraskelse. Bilen er blitt bedre å kjøre, spesielt på komfortsiden, og man har det rett og slett behagelig bak rattet. En annen ting er at man blir en avslappet sjåfør også, siden bilen ikke liker stressete kjøring. Plassen er formidabel, og prisnivået på de ulike modellene hyggelig. Den har også et utrolig lavt CO2-utslipp til denne type bil å være, et faktum som nok veier tungt for mange. Kort fortalt har Prius+ det meste.

Mest plass for penga

Renault Grand Scenic Vis mer

Renault Grand Scenic
Pris fra: 334 900 kr
Bagasjeplass: 702 liter

Grand Scenic vekker ikke de helt store autofile følelsene. Men hvis du bare prøver å være litt mindre fordomsfull, oppdager du at dette er en veldig ålreit bil. Velger du 1,5-liters diesel kan du få en habil doning til så vidt over 300 000 kroner. I tillegg er bilen god å kjøre, og den tilbyr svært mye plass. Er du ekstremt nøye på hva du får igjen for pengene, bør du absolutt oppsøke nærmeste Renault-forhandler og prøvekjøre en Grand Scenic.

Stortest-mesteren

Opel Zafira Vis mer

Opel Zafira
Pris fra: 329 900 kr
Bagasjeplass: 650 liter

Vi liker Opel Zafira, og den vant da også stortesten den var med i sist høst, da den banket vår gamle favoritt Ford S-Max. Grunnene til det er mange, inkludert premium light-følelsen som dukker opp når man setter seg ned bak rattet. Dessuten er den full av praktiske løsninger. Midtseteløsningen gjør at man kan skyve de to ytterste setene bakover og mot midten av bilen, samtidig som midtsetet fjernes. Dette gir stor plass i baksetet. Tredje seterad byr på fenomenalt god plass, og som ekstrautstyr kan man velge en gedigen panoramafrontrute.

Satte standarden

Volkswagen Touran Vis mer

Volkswagen Touran
Pris fra: 320 900 kr
Bagasjeplass: 695 liter

Da bilen dukket opp i 2003 ble den en umiddelbar salgssuksess i Norge. Dette skyldtes ikke minst det faktum at den klarte klassekravet som omgjorde bilen til lavskattet varebil med grønne skilt. I 2012 henger fortsatt Touran godt med, selv om den ikke gir flatt gulv når alle seteradene legges ned. På den andre siden er det ingen som har en bedre automatkasse (DSG) enn VW-konsernet, som kan fås som ekstrautstyr på Touran. Den opplevde kvalitetsfølelsen er meget god, mens tredje seterad er litt trang.

Herlige skyvedører

Mazda5 Vis mer

Mazda5
Pris fra: 283 600 kr
Bagasjeplass: 426 liter

Dette er på mange måter den glemte flerbruksbilen. Men det burde den ikke være, for Mazda 5 er mye bil for pengene. Den har også skyvedører og mange fleksible løsninger. Men bakerste seterad er relativt trang. Bilen er lettkjørt, og alt av kontroller og betjening er lett å finne ut av. Girkassen er fin, men dessverre leveres ikke Mazda 5 med automatgir. Interiørkvaliteten er så som så, det blir mye billig hardplast fra Orienten. Men det gjenspeiles jo i prisen. 283 600 kroner må sies å være et varp for en slik doning.

Pen og populær

Peugeot 5008 Vis mer

Peugeot 5008
Pris fra: 346 900 kr
Bagasjeplass: 679 liter

Den franske bilen er både velutstyrt og pen. Innvendig ser alt bra ut, og man får også et head-up display, noe som man fort venner seg til som særdeles praktisk. Bilen er også svært komfortabel, og uansett motoralternativ framstår bilen som mye valuta for pengene. Komforten er kanskje det beste du kan få i denne bilklassen, spesielt på god asfalt. På litt dårligere veier henger ikke fjæringen like godt med. Billigst er 1,6-liter diesel på 112 hk, en motor som er langt sprekere enn den høres ut som, spesielt i hastigheter mellom 60-100 km/t. Alt i alt en finfin franskmann.

Liten, men god

Toyota Verso Vis mer

Toyota Verso
Pris fra: 307 200 kr
Bagasjeplass: 440 liter

Verso er en flerbruker som ofte blir oversett i denne bilgruppen. Men det er en Toyota, den er en syvseter og den har faktisk ganske ålreite kjøreegenskaper. De to bakerste setene er litt trange, ikke så rart siden Verso er en særdeles kompakt flerbruksbil hva gjelder ytre og innvendige mål. I praksis fungerer bakerste seterad kun for barn. For øvrig er det utrolig lett å slå ned denne seteraden for å frigjøre ekstra bagasjeplass. Interiøret er preget av mye billig plast, og linjeføringen er ikke spesielt spennende. Et annet moment som må nevnes er Toyota Avensis. For hvis man ikke trenger syv seter, men vil ha Toyota med mye plass fremstår en Avensis Stasjonsvogn som et mer fornuftig kjøp.

Grand finale

Ford Grand C-MAX Vis mer

Ford Grand C-MAX
Pris fra: 291 000 kr
Bagasjeplass: 471 liter

Den grandiose C-Max ser kanskje litt kjedelig ut, og hekkdesignet er ikke helt lett å skjønne. Men bak rattet er den blant de klart sportsligste flerbruksbiler du kan kjøpe. Både styring og fjæring bringer tankene til GTI-verdenen. Skyvedører er praktisk, og bilen har en del fine løsninger. Tredje og bakerste seterad er litt i trangeste laget. Automatgir er tilgjengelig. Grand C-Max virker kjedeligere enn den er, men tilbyr både sportslig kjøreglede, og er blant de billigste og best motoriserte bilene i denne klassen. Er du Ford-mann kan du selvsagt også vurdere og velge den dyrere S-Max, en god gammel favoritt i Autofil -redaksjonen.