Mercedes E-Klasse av 212-karosseri er en klar Autofil-favoritt. Nå er den faktisk tilgjengelig til under 300 000 kroner... Foto: Autofil
Mercedes E-Klasse av 212-karosseri er en klar Autofil-favoritt. Nå er den faktisk tilgjengelig til under 300 000 kroner... Foto: AutofilVis mer

De 12 beste bruktbilene

Norges mest solgte bil er en brukt bil, og her har vi kåret de aller beste kjøpene du kan gjøre innenfor fire kategorier og tre prisklasser.

Utvalget er enormt, nettet bugner over av spennende bruktbiler. Men det er lett å trå feil! Heldigvis finnes det råd, nemlig Autofils bruktbilspesialister! Her i redaksjonen har vi satt oss ned og kommet frem til denne ultimate bruktbillisten. Her er drømmebilene for deg som synes brukt er like bra som nytt!

For all enkelhets skyld har vi brutt listen ned i følgende kategorier...

3 prisklasser:
- 150 000 kr
- 300 000 kr
- 500 000 kr

4 kategorier:
- Stasjonsvogn
- Flerbruksbil
- SUV
- Sportsbil

De beste til under 150 000 kroner

Stasjonsvogn: Volkswagen Passat

Foto: Autofil Vis mer


I konkurranse mot Ford Mondeo og Toyota Avensis, mener vi VW Passat er det beste bruktkjøpet i denne stasjonsvognklassen. Sobert interiør, mange varianter og jevnt over gode egenskaper. Dette er bilen «alle» har, men det er intet minus – tvert imot. Passat er moderne og ser bra ut, den kjører godt, plassen er romslig og utvalget du kan velge mellom er enormt. Til denne prisen er den dessuten oppnåelig med firehjulstrekk.

Velg denne: 2,0 TDI 4Motion Highline (evt. 2,0 TDI DSG).
PLUSS: God plass, fin å kjøre, stort utvalg
og mange valgmuligheter.
MINUS: Grenser til kjedelig.
PASS PÅ: Elektroniske feilmeldinger, håndbrekk, bremser og lakkrust.

1983-veteranene: Fullt brukbare biler for 1000 kroner i året!

Flerbruksbil: Mitsubishi Grandis

Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


Her har vi en luring av en sjuseter som bruker å gå under radaren til de fleste. Grandis er enormt romslig uten at den ser slik ut eller har kjøreegenskaper som en buss. Denne byr på fin komfort og høy japansk kvalitet til lav pris. Vær obs på at den fås med seks og sju seter. Sistnevnte holder seg best i pris, mens
seks-seteren har fullverdige seter bakerst.

Velg denne: Grandis 2,0 Di-D Instyle
PLUSS: Smart utformet, mye for penga.
MINUS: Svake lys, en del hardplast.
PASS PÅ: Rust.

SUV: Subaru Forester

Foto: Autofil Vis mer


Forester av denne generasjonen er lavere enn tradisjonelle SUV’er. Den er slitesterk som en Volvo 240, har overlegen fremkommelighet og er en trofast arbeidshest. Går du for litt eldre versjon, får du den med en grom bensinturbo. Subaru er temmelig uproblematiske biler. Solid og enkelt bygd, permanent 4x4 og lite
feil. Pass på hardt kjørte turbo-eksemplarer og rust.

Velg denne: Forester 2,0 XT
PLUSS: Solid og sprek.
MINUS: Kjedelig og spartansk interiør.
PASS PÅ: Lysfeil, clutch og rust.

Her er de beste bruktbilene med 4x4!

Sportsbil: Mazda MX-5

Foto: Arkivfoto Vis mer


Legenden har en like enkel oppskrift som den er genial med lav vekt, lekne kjøreegenskaper og bakhjulstrekk. Tredje generasjonen er nå innen rekkevidde til denne prisen og den vil gi deg masse kjøreglede kombinert med uproblematisk bilhold. I 2006 kom generasjonen som nå er tilgjengelig fra under 150 000,–. Morsom, enkel og
problemfri toseter uten tak.

Velg denne: MX-5 1,8
PLUSS: Leken toppløs toseter.
MINUS: Støynivå, trang.
PASS PÅ: Gnisninger i interiør og bremser, sjekk kalesje for lekkasje.

De beste til under 300 000 kroner

Stasjonsvogn: Mercedes E-klasse

Mercedes E-Klasse av 212-karosseri er en klar Autofil-favoritt. Nå er den faktisk tilgjengelig til under 300 000 kroner... Foto: Autofil Vis mer


Det er nesten ikke til å tro, men E-klassen som kom i 2009 er nå tilgjengelig for under 300 lapper. Dette er en super-komfortabel langtursbil med plass til hele menigheten. Pass på å få riktig utstyrspakke - f.eks. Avantgarde. Luksus og tysk kvalitet i skjønn forening! 695 liter bagasje sluker E-klassen og det er det ingen stasjonsvogner som slår. Perfekt for langturer med sin komfort, slitestyrke og kvalitetsopplevelse.

Velg denne: E 220 CDI Avantgarde
PLUSS: Luksuriøs, komfortabel og romslig.
MINUS: Taxi-stempel, kostbar i drift.
PASS PÅ: Innsprøytningsdyser på de første modellene, vannpumpe, automatkasse og tannstang.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Flerbruksbil: Ford S-Max

Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


S-Max satte ny standard for kjørefølese i klassen da den kom.
En Autofil-favoritt for småbarnsforeldre som liker å kjøre bil samtidig som den har god plass og høy fleksibilitet. Den har solgt i hopetall og finnes i mange varianter og med ulike motorer. Styr unna de første årgangene og unngå femseter!

Velg denne: 2,0 TDCi Titanium aut.
PLUSS: Kjøreglad og praktisk.
MINUS: Driftssikkerhet på tidlige utgaver.
PASS PÅ: Lakkskader etter takstativ, sprekk i lakk foran på panser, forstilling og forskjellig detaljrufs.

SUV: Hyundai ix35


Vil du ha en SUV, får du neppe mer for penga enn med denne! Modellen kom så sent som i 2010 og bilene har fortsatt garantitid igjen på sine 5-årsavtaler. Premium-utgaven er bra utstyrt og er et meget kurant kjøp! ix35 er fortsatt som ferskvare å regne. Derfor er det lite feil å rapportere på bilene. Pakken
du får er et godt alternativ til for eksempel Honda CR-V og VW Tiguan.

Velg denne: 2,0 CRDi 4WD Premium
PLUSS: Mye SUV for penga.
MINUS: Ikke enestående detaljfinish.
PASS PÅ: Feil på cruise control, motor som plutselig kutter.

Sportsbil: Nissan 350Z

Foto: Autofil Vis mer


350Z bærer aner nesten 40 år tilbake. Sportsbilen er lillebror til GT-R og byr på mye fart og moro for mindre penger. Den er lettkjørt, har bra kvalitet og et tøft design og skiller seg godt ut i trafikken. Kjøreegenskaper er hovedfokuset til 350Z og den gir deg kjøreglede i bøttevis. Utvalget er begrenset, men prisene hyggelige og kvaliteten svært god.

Velg denne: 350Z (kun en modell)
PLUSS: Fullblods sportsbil til overkommelig pris.
MINUS: Litt traust innvendig.
PASS PÅ: Clutch og bremser samt flakkende lakk på lakkert plast.

De beste til under 500 000 kroner

Stasjonsvogn: Audi A6 Avant

Foto: Autofil Vis mer


Siste generasjon A6 kom for under to år siden, og knapt ett år gamle biler er tilgjengelige for mindre enn en halv mill. Den er mer moderne, luksuriøs, sporty og teknisk avansert enn noensinne. A6 er dessuten rimeligere brukt enn konkurrentene fra BMW og Mercedes.
En fordel for bruktbilkunder! Ekstrautstyrslisten er lang og omfattende, så den krever at setter det inn i hva du bør ha.

Velg denne: Avant 2,0 TDI S-Line
PLUSS: Stor og elegant.
MINUS: Kostbar og noe høyt verditap.
PASS PÅ: Foreløpig lite kjente feil.

Flerbruksbil: VW Sharan

Foto: Espen Stensrud / Autofil Vis mer


God sitteplass til sju for voksne er sjeldent, men det får du faktisk her. Kvalitetsproblemene til forgjengeren ser heldigvis ut til å glitre med sitt fravær. Forgjengerens levetid varte og rakk med strabasiøse eierforhold og mengder av feil. Men i 2010 kom nye Sharan som lignet mer en personbil med skyvedører og den ble større, bedre, finere, mer omfattende og gjennomført. I rekken av nokså kjedelige familiefraktere skiller denne seg litt mer ut.

Velg denne: 2,0 TDI 4Motion med riktige utstyrspakker.
PLUSS: Personbil med bussplass. Lite støy.
MINUS: Kjedelig uten ekstrautstyr.
PASS PÅ: Ingen kjente feil ennå.

SUV: BMW X5

Foto: Autofil Vis mer


X5 er stor og tung, men har dynamikk og kjørestil som en langt mindre og nettere bil. Den er akkurat passe snobbete og romslig med inntil sju seter. Den er en favoritt i klassen, ikke langt bak Porsche Cayenne. Dieselmotoren er sterk og nå får du luksus-SUVen rekordbillig! 08-modeller er nå tilgjengelig til en halv million. Riktig utstyr er avgjørende for videre verditap; aktiv styring, Adaptive Drive, M-pakke osv. Her er det mye å sette seg inn i før du velger.

Velg denne: 3,0 DA. Gjerne med sport/M-pakke.
PLUSS: Uhyre velkjørende og kvalitetsfølelse.
MINUS: Dyr i drift.
PASS PÅ: Sjekk all elektronikk, alt i forstilling og knirkende interiør.

Sportsbil: Porsche 911

Foto: Arkivfoto Vis mer


Legenden blant sportsbiler blir aldri feil! Med 911 vet du hva du får, og det er imponerende ytelser, solid kvalitet, sterkt omdømme og nå en meget overkommelig pris. De fleste sammenlignbare konkurrentene blir fort mye dyrere. Enkelte biler kan være til dels hardt kjørt. 996-karosseriet faller gjerne mer i pris enn forgjengeren 993. Hør med bilkyndige før du kjøper. Firehjulstrekkeren C4 kan være et lurt kjøp.

Velg denne: Carrera 4 996-facelift etter 2001.
PLUSS: Rask og solid.
MINUS: Lumsk i kritiske kjøresituasjoner.
PASS PÅ: Bremser, hjullager og annet i understellet, oljelekkasjer og interiørknirk.