Med mye krefter på forhjulene må gummien ofte gi tapt i friksjonskampen. Foto: Autofil
Med mye krefter på forhjulene må gummien ofte gi tapt i friksjonskampen. Foto: AutofilVis mer

De 10 beste GTI-kjøpene

Har du ikke pengene til å kjøpe en ny morobil, finnes det et stort utvalg på bruktmarkedet. Der kan du gjøre rene GTI-kupp!

Det er få ting vi setter mer pris på enn små, billige, sportslige biler. Det er den klassiske kinderegg-tanken: Rimelig i innkjøp, praktisk, relativt økonomisk i drift, men også motor og kjøreegenskaper som virkelig piffer opp hverdagskjøringen.

Hvorfor ikke alle kjører rundt i en GTI, er for oss et mysterium. Men det betyr at det er flere igjen til oss autofile. Så sett deg ned og drøm deg gjennom denne listen over Autofils favoritt-GTIer på bruktmarkedet...

VW Golf GTI

Foto: Autofil Vis mer

Førstegenerasjonen var i produksjon fra 1976 til 1983, og har allerede vært et ettertraktet samlerobjekt. Et pent eksemplar går gjerne for 50 000 kroner og oppover.
Generasjon to og tre begynner å møte hverandre prismessig og er tilgjengelig fra under 10 000 kroner og oppover. Hvert eksemplar må vurderes individuelt. Fjerdegenerasjon kom i 1998 og er tilgjengelig fra under 50 000 kroner. Generasjon fem kom ved slutten av 2004, og ble den første GTI som kunne leveres med DSG-girkasse. Du får den fra 150 000 kroner.
Sjette generasjon kom i 2009. Større, raskere, mer avansert og mer komfortabel enn tidligere. Du kan finne eksemplarer fra rett under 300 000 kroner. Vær nøye med å finne en bil som gjerne har litt ekstrautstyr som p-sensorer, ryggekamera, bi-xenon og kanskje adaptivt understell … Nå har syvende generasjon GTI kommet, og det gjør sitt til at prisene på sjette generasjon vil være mer prutbare. Med en toppfart på 240 km/t, og en akselerasjon fra 0–100 km/t på 6,9 sekunder, får du en særdeles kvikk og underholdende GTI-bil.

Testresultat

Golf GTI

Motorsterk, omgjengelig og velkjent

Kostbar, lang liste for ekstrautstyr

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Peugeot 207 RC

Foto: Peugeot Vis mer

Peugeot introduserte 205 GTi som en direkte konkurrent til Golf-alternativet i 1984. Den solgte i hopetall og modellen ble en stor suksess over hele Europa. I 1994 var eventyret definitivt over. 205 GTi er nærmest umulig å oppdrive i Norge. De fleste bilene er brukt opp. Du kan komme over ihjelkjørte eksemplarer til rundt 10 000 kroner, men forvent å måtte betale mye mer om du skal ha en som er strøken. 1998 var året tterfølgeren 206 kom, og en GTi-utgave av den kom i 1999 med 137 hester. Den får du fra under 50 000 kroner i dag. Skikkelig moro ble det først med 206 RC. Den kom i 2004 og bøy på 2-liters motor med 177 hester. De få bilene som er å oppdrive må du ut med rundt 140 000 kroner for. Allerede i 2006 kom 207. Året etter kom også den med RC-utgave. Den fikk 1,6-liters turbomotor på 174 hk. En slik bil finner du fra rundt 150 000 kroner og oppover.

Testresultat

Peugeot 207 RC

Lettkjørt og leken, mye for penga

For anonymt utseende, savner litt mer futt

Honda Civic Type-R

Foto: Autofil Vis mer

VTEC er løsningen Honda utviklet når de skulle lage prestasjonsbiler. I praksis betyr det at ved et gitt turtall (som regel rundt 6000 o/min), så løftes kamakselen ett hakk høyere og det blir som om bilen trekker pusten på nytt. I 2002 kom første Civic Type-R med 2-liters motor og 200 hk. Den er et sjeldent syn på finn.no, men dukker de opp er det fra rundt 130 000 kroner. Etterfølgeren kom i 2007. Da hadde den fått piffet opp ytelsene med 1 hestekraft til 201 hk, i tillegg til enda litt bedre ytelser. Men noe av det agile ved forgjengeren virker å være litt gjemt bort. Dessuten er vekten økt med godt over 200 kilo. Civic Type-R gir deg begrenset med valgmuligheter hva utstyr angår, og modellen fås kun med tre dører. Det ble heller ikke solgt mange av disse nye i Norge. Utvalget er derfor sparsomt. Forvent å betale 230 000 kroner eller mer for en grei bil.

Testresultat

Honda Civic Type-R

Sprek og slitesterk

Mindre leken enn forgjengeren

Mini Cooper S

Foto: Autofil Vis mer

Etter at BMW lanserte en helt ny Mini i 2001, var mange spente på Cooper S-utgaven som kom i 2002. Med kompressormatet 1,6-liters motor fra Chrysler kunne dette svinge begge veier, men bilens lekne gokart-kjøreegenskaper sjarmerte alle i senk. Den elendige bakseteplassen og det knøttlille bagasjerommet var ikke det folk først snakket om. Mini Cooper S ble nærmest som en målestokk for klassen når det kommer til skarpe kjøreegenskaper og presis styring. I dag kan du oppdrive førstegenerasjonen helt ned mot 100 000 kroner. I 2007 kom generasjon to uten at noen helt klarte å se forskjell. Den fikk en PSA (Citroën/Peugeot)-turbomotor på 1,6-liter (samme som i Peugeot 207 RC), litt bedre finish innvendig og regnes for å være en langt bedre bil med hensyn til kvalitetsrufs. Legger du 180 000 kroner på bordet, bør du kunne finne deg et greit eksemplar av siste generasjon Mini Cooper S.

Testresultat

Mini Cooper S

Kjører som en gokart

Trang og litt ukomfortabel

Ford Focus ST

Foto: Autofil Vis mer

Etter 80- og 90-tallets herjinger og konkurranser mellom Ford XR3i og VW Golf GTI, var det klart for nytt kjør når Focus ST kom i 2007. I skrikende oransjefarge gjorde den sitt inntog med en 2,5-liters 225 hesters motor med fem sylindre. Lyden var magisk god og Ford-ingeniørene hadde utviklet den så lufttrykk i eksosrøret dannet ett lite poff i det foten forlot gasspedalen. Kjøreegenskaper var og er Fords fremste styrke. Her får du også et meget velavstemt chassis. ST stjal GTI-kunder som ønsket mer kjøreglede og mer krefter i den samme størrelse bil med de samme praktiske løsninger. Første generasjon Focus ble levert med en 170-hesters motor og en hissig og kompromissløs 215-hester RS-utgave. Men de styrte begge utenfor det typiske GTI-markedet. Fra 190 000 kroner og oppover er det mulig å skaffe seg en Ford Focus ST fra introduksjonsåret.

Testresultat

Ford Focus ST

Sterk og velkjørende

Litt for outrert for enkelte

Mazda3 MPS

Foto: Autofil Vis mer

Dette er egentlig ikke en direkte GTI-bil. Til det er den faktisk litt for sprek. For selv om Mazda3 MPS ser ut som en hvilken som helst annen pensjonistbil, så er den lynrask. Tradisjonen ble båret videre fra 323 GT-R, da MPS’en kom høsten 2006. Borte var det ville rallypreget, det gnistrende utseendet og firehjulstrekket. Nå skulle hele 260 hester fra en 2,3-liters turbomotor forplantes i bakken kun via forhjulene. Det høres vilt ut og oppleves verre! Selv om bilen var anonym som en sau, hadde den kjøreegenskaper som sto i stil med kreftene. Her var chassis og karosseri stivet opp og en diffbrems montert for å takle kreftene. Men med startpris på 535 000 kroner høsten 2006 er det innlysende at kundene ikke akkurat stilte seg i kø. Finner du ingen til salgs i Norge, finner du en i Tyskland. Tilbake på norsk jord er den din for under 300 000 kroner. Høsten 2009 kom ny Mazda3 MPS. Denne gang med litt mer hårete utseende og enda høyere prislapp.

Testresultat

Mazda3 MPS

Perverse krefter, ekte ulv i fåreklær

Ligner bestefars bil, begrenset utvalg

Audi S3

Foto: Audi Vis mer

En GTI-bil fra Audi? Blårussen ristet nok på hodet av det som så ut til å være et klassisk kannibalisme-prosjekt med tanke på Golf GTI i nær familie. Men sannheten er at med utgangspunkt i førstegenerasjon A3, oppnådde Audi stor suksess og respekt med S3 som først kom i 2000 til Norge. Firehjulstrekk (riktignok ikke «ekte» quattro ettersom den har tverrstilt motor og Haldex-løsning), 210 turbohester og et karosseri du kun fikk med tre dører var løsningen. S3 fridde til en ny menighet. Dem som ville ha litt mer futt og litt mer grep i tillegg til at S3 klinger litt bedre enn GTI. I Norge ble den dyr, faktisk kostet den hele 145 000 kroner mer enn en Golf GTI. Mot slutten økte kreftene til 225 hk før modellen ble faset ut i 2003. Ny S3 kom først i 2006. Flere biler er bruktimportert, og du får dem fra 110 000 kroner og oppover.

Testresultat

Audi S3

Lettkjørt og leken, mye for penga

For anonymt utseende, savner litt mer futt

Opel Astra OPC

Foto: Opel Vis mer

På 80-tallet, da Astra het Kadett, stilte Opel med GTI’ens argeste konkurrent – Kadett GSI. Så gikk tiden og den hete konkurransen rant vel mer eller mindre ut i sanden. Etter hvert som det kom nye Astra-modeller til, våknet det hele til liv igjen da Opel lanserte Astra OPC som et grommere alternativ over GTC med 170 hk. Astra OPC kom til Norge i 2006 og hadde en 2-liters turbomotor på hele 240 hester. Skyvet var helt enormt! Kjøreegenskapene ble enda bedre når du trykket inn sport-knappen. GTI-biler solgte magert på denne tiden i Norge, og bedre ble det ikke for Astra OPC. Derfor finner du svært få biler til salgs, men de dukker opp innimellom fra 250 000 kroner.

Testresultat

Opel Astra OPC

Mye futt, tøff utseende

Imponerer ikke i svinger

Suzuki Swift Sport

Foto: Autofil Vis mer

«Vi selger kun firehjulstrekk», sa Suzuki-importøren i sin tid. Det stoppet likevel ikke småbil-entusiast og Autofil-programleder Jan Erik Larssen i å dra til Danmark for å kjøpe bil. Han ville ha en Suzuki Swift Sport! Etter at forrige generasjon hadde vært i salg en stund i utlandet, besluttet den norske importøren å ta inn dagens generasjon Swift Sport i fjor. Forhjulstrekkeren var en av de morsomste GTI-bilene vi kjørte i fjor, og den minnet faktisk ikke rent lite om den opprinnelige Golf GTI. Den krever høyt turtall, er forholdsvis enkel og er kort og godt morsom å kjøre. Swift Sport fås kun med tre dører og veier bare 1045 kilo. 1,6-liters motor og 136-hester er akkurat tilstrekkelig for å gi deg en god dose underholdning. Swift Sport får du fra 230 000 kroner.

Testresultat

Suzuki Swift Sport

Enkel og underholdende

Litt for enkel

Citroën C4 VTS

Foto: Citroën Vis mer

Franske GTI-biler er til dels svært undervurdert. Citroën Xsara VTS var gøyal, kvikk og presis med en medstyrende bakaksel. Det ga imponerende kjøreegenskaper. Den gikk ut av produksjon i 2002. Når etterfølgeren C4 VTS kom i 2005, var det med en sint 177-hesters 2-liter motor. Understellet var svært fast til Citroën å være, og det sporty coupé-utseendet passet bra for dem som likte å tro at de hadde litt Sebastian Loeb i seg. Den lignet jo dessuten umiskjennelig på hans rallybil. C4 VTS er kompromissløs med kun tre dører og noen få særfranske løsninger. Det er likevel ikke mer enn at de fleste finner seg fort vel til rette. Citroën har solgt lite i Norge, og denne har solgt helt marginalt. Utvalget brukt er ytterst beskjedent, men du finner noen biler fra 150 000 kroner.

Testresultat

Citroën C4 VTS

Enkel og underholdende

Litt for enkel