Studentorganisasjonen Revolve NTNU avduket nylig sin siste kreasjon, KA Aquilo R. Doningen er spekket med høyteknologiske løsninger som gjør den svært konkurransedyktig. Foto: Revolve NTNU
Studentorganisasjonen Revolve NTNU avduket nylig sin siste kreasjon, KA Aquilo R. Doningen er spekket med høyteknologiske løsninger som gjør den svært konkurransedyktig. Foto: Revolve NTNUVis mer

Bygger formelbil: Her er NTNUS hemmelige våpen

Norske studenter har bygd en bil som skal gå i strupen på hundrevis av team i Formula Student-serien som avholdes på Silverstone i sommer. Målet? Totalseier!

Det hele begynte våren 2010, da fire studenter ved NTNU bestemte seg for å begi seg ut på en monsteroppgave: Å bygge en fullblods banebil fra bunnen og opp for å delta i konkurransen Formula Student. Hvert år avholdes denne ved Silverstone-banen i England hvor alle ingeniørstudenter verden over er invitert til å delta.

Først ut: KA Borealis R
Etter å ha stiftet navnet Revolve NTNU og satt opp et team bestående av kompetente studenter ved universitetet, begynte ballen å rulle. Et samarbeid med Kongsberg Automotive ble innledet året etter, noe som ga uvurderlig støtte både økonomisk og kompetansemessig. Flere sponsorer fulgte i takt med utviklingen av bilen og våren 2012 sto den første raceren klar. Farkosten fikk navnet KA Borealis R, der den siste bokstaven hinter om drivlinjen. Motor var hentet fra en Suzuki GSX-R 600 motorsykkel, noe som sendte bilen fra 0–100 på under fire sekunder.

I fjor stilte Revolve NTNU til start på Silverstone med denne bilen, KA Borealis R. Resultatet ble en 17. plass totalt i tillegg til å vinne prisen for beste nykommer. Nå har studentteamet fått blod på tann ... Foto: Revolve NTNU Vis mer

Fullspekket av høyteknologi
Teamet stilte til start under Formula Student 2012 på Silverstone og sikret seg prisen for beste nykommer og en 17. plass totalt. Siden dette var upløyd mark for teamet, må det sies å være over all forventning. Men nå vil de ha mer! Fjorårets bil er plukket fra hverandre og en ny doning er klar.

Det kreves et stort apparat for å bygge en racingbil fra bunnen av. Teamet består at 46 studenter ved NTNU. Foto: Revolve NTNU Vis mer

Aquilo R: Enda råere
KA Aquilo R ble avduket i mai under overværelse av kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Tallene ser enda bedre ut i år: Hele bilen veier 220 kilo. GSX-R-motoren yter 96 hester, noe som gir et vekt/effekt-forhold på 409 hk per tonn. Null til hundre er estimert til 3,6 sekunder.

I tillegg har den høyteknologiske løsninger som aktive vinger med luftbrems, adaptivt hjuloppheng og live feed av telemetri til egenutviklet software for kontinuerlige finjusteringer, akkurat som i proffe racingteam. Med dette arsenalet er det slett ikke umulig at nordmennene gjør rent bord når de stiller til start på Silverstone 3. juli.