Hammeren eller neglefila? Tro det eller ei, Land Rover Defender og Volkswagen Sharan 4Motion har faktisk noe til felles... Foto: Stein Inge Stølen
Hammeren eller neglefila? Tro det eller ei, Land Rover Defender og Volkswagen Sharan 4Motion har faktisk noe til felles... Foto: Stein Inge StølenVis mer

Bruktduell: Macho terrengvogn eller fornuftig folkefrakter?

Hvis det er to ting vi i redaksjonen stadig slites mellom, så er det fornuft og begjær. Her er to firehjulstrekkere med haugevis av plass som gir både i pose og sekk!

Har du sett en Land Rover Defender i trafikken uten å få et hav av følelser, kan du ikke kalle deg bilinteressert. Disse gedigne doningene med funksjonalitet hamret inn i aluminiumspanelene, får frem meninger hos selv den mest latente autofile sjel. Ikke alle er positive. Det faktum at nitti prosent av alle norskregistrerte Defendere kjøres av dresskledde neo-japper i Oslo Sentrum, sverter bilens rurale og ville rykte så til de grader. Men på en annen side får det frem et viktig poeng.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Folk som kjører Defender gjør ikke det fordi den gjør jobben bedre enn noen annen bil. Tvert imot, det finnes sikkert tjue firehjulstrekkere som både kommer opp de fleste kneiker like bra og tilbyr langt bedre kjørekomfort. Nei, de kjører rundt i disse firkantede, primale kjøretøyene fordi det er en statement. De signaliserer til omverdenen at under dressen befinner det seg en god, gammeldags mann! En sånn som høgger ved, bytter lysarmatur uten å ringe elektriker og spiser kjøtt rett fra grillen...

Land Rover Defender i kjent positur. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men når terrenget blir skikkelig tøft, er det ikke å komme utenom at Defender gjør jobben bedre enn noe annet kjøretøy (kanskje med unntak av Toyota Land Cruiser). Mange Land Rover-eiere oppsøker frivillig kinkige kjøresituasjoner for å teste ut både seg selv og bilens ferdigheter. Sadomasochisme kalles dette. Ikke rart at mange Defendere selges med påmontert vinsj... Et pent eksemplar fra rundt 2002-2003 som ikke har rullet for mange ganger i lynga bør kunne skifte eier for under 250 000 kroner. Da får du hele 9 seter tilgjengelig (ikke alle i kjøreretningen, riktignok) og en relativt driftsikker TD5-motor. Les hele brukttesten av Defender her!

Vil du ha brukt 4x4 med luksus på kjøpet? Les her!

Og så har du Volkswagen Sharan. Det er bilen han som drømmer om Defender ender opp med å kjøpe etter en lang og seriøs prat med kona. Han ville at familiebilen skulle være macho og ha firehjulstrekk. Kompromisset havner et sted i mellom. Sharan er derimot slett ingen dårlig bil. Med god plass til sju og Volkswagens kjente Haldex-baserte 4Motion-system kan dette sies å være en svært habil helårsbil for storfamilien. Som et lite pluss kan det nevnes at den faktisk logrer med stussen ut fra rundkjøringer på vått føre. Les om Sharans andre egenskaper i brukttesten her!

Volkswagen Sharan i en litt mer uvant positur. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Eller hva med en brukt Jeep Grand Cherokee?

En god andregenerasjons Sharan 4Motion med akseptabel kilometerstand kan bli din for rundt 150 000 kroner. Omtrent 25 slike ligger til salgs på Finn.no, så her burde det være mulig å gjøre et godt kjøp.

Så hva er best - en kompromissløs britisk firehjulstrekker med kjøreegenskaper fra steinalderen, eller en habil (les: steril) familievennlig tysker med dirty tricks oppi ermet?

Unngå bruktbilfellene - les våre ti supertips!

De virkelig harbarkede autofile forstår kanskje ikke spørsmålet, de går glatt for Defenderen uten å mukke. Men for alle de som kanskje ikke har bedre halvdeler med lang lunte og høy toleransefaktor for kupéstøy og komfort, kan Sharan faktisk være et svært godt valg. Men ingen av bilene er feilfrie. Gjør hjemmeleksa og finn et pent eksemplar. Legg heller litt ekstra i potten ved innkjøp, så sparer du kanskje større summer i det lange løp...