Bruktsak eller bruktduell mellom Mercedes E55 AMG vs BMW M5 E39. Begge er biler til rundt 300 000 kroner. Foto: Knut Arne Marcussen
Bruktsak eller bruktduell mellom Mercedes E55 AMG vs BMW M5 E39. Begge er biler til rundt 300 000 kroner. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktduell: Kruttsterke kamphaner til kanonpris

For ti år siden siklet vi bare av tanken på å få kjøre disse muskuløse beistene. Nå har bruktprisene snudd i entusiastens favør, og gjort både BMW M5 og Mercedes-Benz E 55 AMG tilgjengelig til en fornuftig pris!

Du måtte ut med rundt 1,5 millioner kroner for å sikre deg en av disse doningene da de var nye. Fullstendig uoppnåelig for de aller fleste av oss, med andre ord. Hvis vi noen gang fikk oppleve en slik i levende live, var det stort sett bare som et blaff i trafikken der de dundret forbi en sjelden gang. Kjennerne visste hva det var: eksosanlegget, den heftige frontspoileren, felgene... små hint som antydet at dette ikke var hyllevare. Hvis det er noen som vet å pirre autofile nerver med slike smådetaljer, så er det BMWs M-avdeling og Mercedes' AMG-gjeng.

Siden nittitallet har de tatt frem stadig tyngre skyts for å hevde seg i motorkraft-krigen. Til tross for sin ironiske "gentlemen's agreement" som i prinsippet gikk ut på at BMW, Mercedes, Audi og Jaguar ikke skulle bygge biler som gikk fortere enn 250 km/t - derav den kjente fartssperren - økte HK-antallet til det avsindige.

Bruktsak eller bruktduell mellom Mercedes E55 AMG vs BMW M5 E39. Begge er biler til rundt 300 000 kroner. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

BMW hadde fiflet med heftige motorer i relativt normale familiebiler siden tidlig på åttitallet, men tok likevel steget videre med E39. For etter å ha holdt seg slavisk til seks sylindre stilt på rekke og rad i motorrommet, valgte de å gå over til fiendens suksessoppskrift: V8. En femliters motor på 400 hester og 500 Newtonmeter var ikke bare litt kult i 1998, det var helt sykt. Null til hundre på 5,3 sekunder og en teoretisk toppfart på bortimot 300 km/t... for ei pakke!

Brukttesten av BMW M5 kan du lese her...

Bruktsak eller bruktduell mellom Mercedes E55 AMG vs BMW M5 E39. Begge er biler til rundt 300 000 kroner. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Mercedes-Benz var derimot ikke ferskinger med V8. Tvert imot: hvis det er noe som har blitt kjent for sine solide, kraftige og driftssikre V8-ere, så er det disse bilene. En 5,4-liters kraftpakke på 354 hk og 530 Nm skulle rekke for de fleste.

Se den fulle testen av E 55 AMG her!

Med pistolen mot tinningen...
...hvilken ville vi valgt? Dette er den typen biler der en helst vil ha begge to. Men med ryggen mot veggen heller nok redaksjonen mot Bayern i dette tilfellet. Her handler det ikke bare om krefter, men om hvordan bilen er skrudd sammen. Totalpakka som E39 M5 leverer, er så infernalsk bra - selv etter over ti år. E 55 AMG er så klart ikke en bil vi ville ha sagt nei til, men senere AMG-modeller har en langt større appell.