Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktbil: Porsche Boxster (1999)

«Fattigmanns 911», sier noen. En av de beste sportsbilene til 200 000 kroner, sier vi. Hvis du er fri for fordommer er det bare å kjøpe!

Det ikke alle kanskje er klar over i dag er at Porsche faktisk var nære på å gå konkurs tidlig på 90-tallet. Økonomisk uro truet salget og når modellutvalget besto av 911 flankert av en ueffen 968 og en utgammel 928, så det mørkt ut for noe oppsving. Mot slutten av 1996 presenterte Porsche derfor Boxster. Modellen med internkoden 986 skulle ta opp arven etter klassikere som 550 og 356. Motoren ble midtmontert, noe som var særs gunstig med tanke på vektfordeling og kjøreegenskaper.

LES OGSÅ:

Med Boxster på plass og med toppsjef Wendelin Wiedeking ved roret, startet veksten for Porsche. Wiedeking har æren for å ha innført kostnadsbesparende produksjonsmetoder, inspirert av Toyotas Lean-modell, og utvidelse av modellprogrammet med blant annet Cayenne. Til sammen gjorde det Porsche så sterk at de var på nippet til å kunne kjøpe Volkswagen. I stedet ble utfallet som kjent motsatt. Uansett – Boxster ble en stor salgssuksess.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Bakhjulstrekkeren fikk dog litt pepper for å ha for svake prestasjoner med sine 204 hestekrefter. Derfor ble motoren oppjustert og supplert av større varianter underveis gjennom livsløpet. Kjøreegenskapene imponerer også i dag, men bil og chassis er utviklet for så lang tid tilbake at den ikke matcher BMW Z4 på presisjon og finbalanse mellom sport og komfort i dag. Vår Boxster har en 2,5-liters boxermotor på 204 hk.

I 2000 ble den oppjustert til 2,7-liter og 220 hk. Boxster S kom samtidig med 3,2-liters motor på 252 hk. En liten facelift og nye motoroppgraderinger kom til i 2003. I 2005 var det klart for å introdusere en helt ny Boxster. I likhet med BMW Z4 lanserte også Porsche en coupé-versjon ved navn Cayman, basert på nye Boxster, og den kom i 2006. Vår bil gjør 0–100 på 6,9 sekunder og toppfarten er 245 km/t.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Interiør
Det er en fordel og en ulempe med denne tidens Boxster. Uavhengig av VW er det befriende blottet for VW-elementer i interiøret. På den annen side må det sies at det her er tydelig at 1996 er leeenge siden. I dashbordet er hardplasten kamuflert av mykere materialer. Men midtkonsoll, betjeningshendler og knapper, samt dørpaneler er konstruert i en litt kjip hardplast sett med dagens øyne. Du sitter litt høyt i setet. Kalesjen er tynnere enn dagens standard og en del støy trenger derfor igjennom når taket er på.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Ellers preges interiøret av å være solid og velbygd. Selv om denne har 14 år bak seg ser det knapt slitt ut. Med midtmontert motor er den store fordelen at du får to bagasjerom. Rommet foran er størst. Det er dypt og rommer til sammen med det bak 260 liter. Plassen innvendig begrenser seg. Av oppbevaringsrom finner du ett bak setene. Porsche Boxster ble stadig utviklet og jo nyere modell du velger, jo bedre ser interiør og utstyrslisten ut.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Oppsummering
Førstegenerasjon Boxster stammer fra den tiden Porsche virkelig var et sjeldent syn på norske veier. Nybilsalget var mikroskopisk og flesteparten av bilene på markedet i dag er hentet fra utlandet. Styr da unna USA-importerte biler som ikke har samme spesifikasjoner. Blant annet har de noen fangere som gjør dem mindre pene. Omkring 50 biler ligger
til salgs på finn.no. Prisene begynner på cirka 140 000 kroner. Legger du deg på rundt 200 000 kroner bør du få et nyere eksemplar i god stand med solid historikk og kort kjørelengde.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Velg for guds skyld også en med manuell kasse. Denne bilen er til for å kjøres. Den er ikke ment å ha det komfortabelt i kø med. Kvaliteten er jevnt god på Boxster, men den såkalte M96-motoren var skjør for motorhavari med sprukne sylindervegger og det hele. Pass på kjølevann- og oljelekkasjer (i tillegg til vanlige vannlekkasjer ved kalesjen), bakruten i plast er utsatt (fikk glass etter facelift) og slitasje på bremser og dekk samt clutch og understell.

Det kryr ikke av Boxstere der ute, men blant de få som finnes gjelder det å finne den rette. Velg så ny bil som mulig. De har eksempelvis flere airbags, kanskje sekstrinns kasse og stabilitetskontroll. Boxster er tilgjengelig fra 140 000 kroner, men du bør øke til 200 000 kroner. Da sikrer du deg en bil med god historikk, respektabel km-stand og kanskje litt større motor enn 204-hesteren.

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen

Testresultat

Porsche Boxster

Supre kjøreegenskaper, god kvalitet

Motorsvak med 204-hesteren, ikke feilfri