Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktbil: Mercedes-Benz C-klasse (2009)

Med kjent Mercedes-kvalitet, sterk motor og lekkert design fikk C-Klasse et helt nytt liv i 2007. Men hvordan er den som bruktbil?

tid før de lanserte en bil av mindre størrelse. I 1983 så 190 dagens lys og den fikk umiddelbart tilnavnet «Baby-Benz».

LES OGSÅ:

En forholdsvis trang, velkjørende og kostbar bil med fullverdig Mercedes-kvalitet. Den rullet og gikk mer eller mindre uforandret i 10 år, da C-klasse ble lansert som arvtageren i 1993.

Tre år etter kom den som stasjonsvogn. I 2001 kom ny generasjon som stasjonsvogn, og utvalget fortsatte å vokse med flere motoralternativer.

I 2007 kom dagens generasjon (internkode W204) etterfulgt av stasjonsvognen «T-modell» året etter. Utseendet ble betydelig skarpere og mer markert enn forgjengerens. Også størrelsen økte og Mercedes ville vise Audi og BMW hvem som var sjefen når det kom til kvalitetsfølelse og attraktivitet. De gikk også til det uvanlige skrittet å lansere bilen med to alternative fronter.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Elegance med stjerne på panseret og Avantgarde med stjerne i grillen. Sistnevnte har vært den mest populære her hjemme. I 2011 kom en re-designet utgave, der småendringer som LED-lys, endret fangere og panser kom til. Fra førstegenerasjon til dagens generasjon har stasjonsvognen vokst 11 cm i lengden og 5 cm i bredden.

Modellen fås med en serie ulike bensin- og dieselmotorer, firehjulstrekksystemet 4Matic er tilgjengelig og øverst troner C 63 AMG som toppmodell. Optimalt burde vi her teste C200 CDI, men det var ikke tilgjengelig da vi gjennomførte testen. Derfor er testbilen en C220 CDI med hele 170 hk. Toppfarten er 219 km/t og 0–100 går unna på 8,5 sekunder. Dreiemomentet er hele 400 Nm ved 2000 omdreininger.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Interiør
En stilren, luksuriøs og tung solid-itetsfølelse hersker over interiøret i C-klassen. Og bedre blir det selvsagt om du finner en bil som har godt med ekstraustyr, noe som ikke er ubetydelig for verditapet videre. Automatgir, skinnseter, xenonlys osv. er blant det etterspurte. Veldig romslig er ikke C-klassen innvendig og det er sparsomt med oppbevar-ingsplass rundt forsetene. Men dette duger som familiebil for mange. Bagasjerommet kan fylles opp med fra 485 til 1500 liter og baksetet byr på noe bedre takhøyde enn for eksempel konkurrent Audi A4.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Oppsummering
Taxi og høy slitestyrke er gjerne typiske synonymer forbundet med Mercedes-Benz. Noe av det stemmer med den følelsen du får her. Bilen virker meget godt sammenskrudd selv etter nesten 140 000 km på veien. C-klasse har bakhjulstrekk og byr på en langturskomfort flere større biler slett ikke kan matche. Det flyter godt av sted. Men du får hva du betaler for, og de rimeligste bilene kan derfor være ribbet for utstyr.

Biler med lange ekstrautstyrslister og AMG-pakke er mest attraktivt på bruktmarkedet. Stasjonsvognen er størrelsesmessig noe mindre enn Audi A4 Avant, men byr på et romsligere bagasjerom. Av feil å se opp for er automatgirkassen på tidlige utgaver nevnt, sviktende elektronikk i tenningsnøkkelen, feil på innsprøytningssystemet og noen softwareproblemer er rapportert.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Utvalget er enormt bra på bruktmarkedet, og de rimeligste får du fra under 200 000 kroner. Legger du på litt får du lett en fin 200 CDI T med automatgir, xenon og skinnseter uten at kilometerstanden bør være avskrekkende. Kvaliteten er god, men det er selvsagt lurt å sjekke leasing- og bruktimporterte biler ekstra nøye med tanke på km-stand og at service og vedlikehold er fulgt opp.

Testresultat

Mercedes-Benz C220 CDI

Robust, høy komfort, fine motorer

Nummen styring, ikke veldig sportslig