Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Bruktbil: Lexus GS 300 (2006)

I USA har den et utpreget pensjoniststempel. Her i Norge framstår den bare som et annerledes luksus-alternativ med bunnsolid kvalitet. Kanskje er en brukt Lexus GS 300 noe for deg?

Enhver Lexus-eier får gjerne et noe stramt drag over ansiktet straks linken til moderselskapet Toyota blir nevnt. Og det er forståelig, for her har produsenten jobbet iherdig siden 1989 for å lage solide luksusbiler som skal skille seg fra nettopp Toyotas noe mer alminnelige biler. Men den senere tiden ser vi at japanerne blir stadig flinkere til å tydeliggjøre skillet mellom de to merkevarene.

LES OGSÅ:

Den første modellen Lexus produserte var storbilen LS. Siden har de bygget ut modellspekteret med utgaver som den lille sedanen IS, SUV’en RX og Mercedes E-klasse-konkurrenten GS. I USA, som er det suverent største markedet til bilmerket, er utvalget enda større enn det er her i Europa. Luksus, komfort, prestisje og kvalitet er sentrale stikkord bilene bygges etter. De senere år har hybrid også blitt implementert i stadig større grad. Dieselbilene er for eksempel nå helt ute av det norske markedet, som i dag består av fem ulike modeller.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

GS-modellen kom først i 1993. 300- eller 430 indikerte om det var med rekkesekser eller V8-motor. Først i 1999 kom den på norske salgslister. Da hadde en facelift kommet til og en ny endring var rett rundt hjørnet. I 2005 kom generasjon to.

Modellutvalget besto stadig av GS 300 eller GS 430. Hybrid ble nå tilgjengelig, og det gjorde bilen mer miljøpolitisk korrekt enn noen av tyskerne. Generasjonen holdt det gående fram til 2011. Vår bil er en 300-modell med 3-liters V6-motor og 249 hk. Prestasjonene er til dels meget imponerende med 0-100 km/t på 7,2 sekunder og en toppfart på 240 km/t, selv uten assistanse fra noen el-motor. Dagens generasjon GS er kun tilgjengelig med hybridløsning i utgaven GS 450h.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Interiør
En av de største fordelene Lexus har dratt nytte av i kampen mot konkurrentene, har vært det solide utstyrsutvalget som er inkludert i prisen. Her finnes det ikke kilometer med ekstrautstyrslister som tappet førsteeier for hundretusener ekstra. I stedet går det i utvalgte utstyrspakker. Sørg da for at vesentlig utstyr som for eksempel skinnseter er med. Vår bil mangler det, men har til gjengjeld ryggekamera, navigasjon, xenon, bluetooth, keyless-go osv.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

GS er en stor bil med lengde på 4,83 meter. Akselavstand på 285 cm sikrer ikke bare god kjørekomfort, men også solide plassforhold. Bagasjerommet er større enn på hybrid-utgavene og tar i mot 430 liter. To voksne personer sitter bra i baksetet. Den gode luksusfølelsen bak rattet er ikke på nivå med XF. Til det er det dessverre for mye Toyota-elementer i interiøret. Alt fra hendler og startknapp til cruise control er hentet derfra. Litt rotete er det også, selv om en bråte knapper er gjemt bak et rom til venstre for rattet. Navigasjonsgrafikken er også her litt gammeldags, men totalt hersker det en god og solid følelse over hele interiøret.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Oppsummering
Kvalitetsundersøkelser liker Lexus, for der gjør de det alltid svært godt. GS er kjent for å være belemret med få feil. Noen kaller den en av de mest feilfrie biler, og den har dessuten særdeles fornøyde kunder. Ettersom GS ikke er å få som stasjonsvogn eller med dieselmotor, kan du gjøre rene kupp på bruktmarkedet. Du kan finne denne modellen helt ned mot 300 000 kroner. Utfordringen er at det sjelden ligger mer enn drøyt 10 biler på finn.no, så det gjelder å følge med. Alternativt kan du vurdere og bruktimportere din egen bil. Uansett vil du oppleve å få mye bil for pengene med en GS. Utstyrsnivået er svært bra, luksus- og komfortfølelsen super og prestasjonene imponerende. Kjørefølelsen er ikke helt på nivå med Audi og BMW hva angår sportslighet. I stedet er fokuset komfort. Og der er det få konkurrenter som er bedre.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Som følge av at det er svært få Lexus-forhandlere i Norge, er det ikke mange biler på markedet. Drøyt 10 biler ligger ute til salgs på finn.no og et alternativ er å lete utenlands. Du finner uansett biler fra 300 000 kroner og oppover. For rundt 350 000 kroner bør en pen GS 300 med mindre enn 100 000 km på klokka og et akseptabelt utstyrsnivå være innen rekkevidde.

Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen
Foto: Knut Arne Marcussen

Testresultat

Lexus GS 300

+ God kvalitet og mye utstyr

- Materialkvalitet, snau bagasjeplass, kjøreegenskaper